Dat melden schrijvers Neil Druckmann en Craig Mazin in een interview met Collider. In de The Last of Us-games wordt het Cordyceps-virus waardoor mensen in een soort monsters veranderen verspreid door sporen van een paddenstoel. Daardoor moeten de hoofdrolspelers zo nu en dan met gasmaskers rondlopen. Dat is natuurlijk niet gewenst in een serie met acteurs, waarbij gezichtsuitdrukkingen belangrijk zijn voor het overbrengen van emoties. Daarbij is het ook niet erg realistisch.
Op die manier kwam men dan ook op het idee dat ranken de ziekte overbrengen in plaats van sporen. Ranken zijn een soort stengels die gebruikelijk zijn in de plantkunde. "Op die manier kan het als het ware een verbonden netwerk worden, zoals dat gaat met een schimmel", legt Mazin uit. "Het is erg eng om na te denken over de mogelijkheid dat het als één groot geheel tegen ons werkt. Het is een concept dat mij erg aanspreekt."
Mazin vervolgt: "In de game kom je sporen tegen en moet je een gasmasker opzetten. Als er sporen door de lucht zweven zouden die overal verspreiden en zou iedereen constant gasmaskers op moeten hebben, en zou iedereen waarschijnlijk geïnfecteerd raken. Daarom hebben we een interessante manier bedacht waarop de ziekte zich verspreidt."
Op Reddit kwam men er al snel achter dat het idee van ranken niet zo ver van de games afwijkt: in concept art van het oorspronkelijke spel werden ranken ook al gebruikt, al zat dit niet in de uiteindelijke versie van de game. Ook een ongebruikte, ingesproken zin die in onderstaande tweet is te horen, hint naar het feit dat ranken ooit onderdeel uitmaakten van de games.
De eerste aflevering van The Last of Us is vanaf 16 januari op HBO Max te zien. Gamer.nl heeft het complete eerste seizoen al gezien en gaf vandaag (zo spoilervrij mogelijk) diens opinie over de serie.
Reacties op: Sporen worden in The Last of Us-televisieserie vervangen door ranken
Riyakuya
Robert-Frans
DarkSlide.nl
Riyakuya
Robert-Frans
In Avatar hadden ze een elegante oplossing met glazen maskers, maar zulke futuristische maskers kun je natuurlijk niet zomaar overal inzetten.
Het hangt er dus heel erg vanaf wat voor verhaal je wil vertellen, zelfs als de setting hetzelfde is.
Bij zo'n pandemie kunnen maskers inderdaad een dreigende urgentie weergeven en de sfeer beklemmender maken, omdat de personages er daardoor onvermijdelijk onmenselijker uitzien en het gevaar altijd en overal zichtbaar is.
Maar als je echt relaties wil opbouwen en meer de nadruk op persoonlijk drama wil leggen, met de pandemie als achtergrond, dan zul je veel beperkter moeten omgaan met maskers. Je zult de pandemie op het verhaal moeten aanpassen.
Bedenk je tenslotte ook dat het voortdurend acteren met een masker veel zwaarder is dan zonder. Je hebt minder vrije adem en stemnuances gaan veel meer verloren. En het is ook domweg (veel) minder comfortabel om te dragen, zeker als je lange uren maakt op de set.
Bij een game hoef je daar natuurlijk geen rekening mee te houden, maar voor films met echte acteurs telt dat net zo goed mee.
Liquidshake
Riyakuya
Bteqq
Nee dat zeggen ze niet? Ze zeggen dat ze de gezichtsuitdrukkingen willen laten zien en daarom maskers (tegen de sporen) niet passen. Ik vind het idee van sporen ook beter en eigenlijk zelfs de combi van beiden het beste, maar we gaan het wel zien als de serie uit is
Riyakuya
Bteqq
In de game wordt het afgewisseld en de serie heeft ook relatief minder tijd om per moment op perfecte wijze iets te laten zien (denk ik), maar ik krijg niet echt het idee dat je iets van een ander aanneemt, gezien je weerwoord op de uitleg van anderen hierboven. Ik heb het in ieder geval geprobeerd!
LarsCornelis
Bteqq
Precies. Ik vind het juist heel gaaf dat de games een redelijk realistisch scenario neerzetten (beter dan The Walking Dead) in mijn ogen en in de serie is iedere seconde veel waardevoller dan in de game.
Liquidshake
Riyakuya
Jar25
tmvde
Hadden ze in Chernobyl ook niet constant maskers op? ;-)
Peerkebest
tmvde
archangel1110
MichelMusters
Waarmee ik maar wil zeggen dat ik vermoed, uitgaande van deze en andere recensies, dat de gezichtsuitdrukkingen van personages in de The Last of Us-serie iets belangrijker zijn dan in een show als The Mandalorian.
Hoe dan ook denk ik dat het gebrek aan logica de hoofdreden is. Sporen komen overal, bijvoorbeeld ook op je kleding. Als TloU echt zou zijn, zou het dan ook levensgevaarlijk zijn om na het lopen door een ruimte vol met sporen weer je masker af te zetten. Eerst zou je helemaal ontsmet moeten worden. Of wat te denken van wondjes waar de sporen in kunnen komen? In games denk je er niet echt over na, maar voor kijkers van een live-action serie is het misschien net even te onrealistisch.