Nieuws
TheLastOfUsHBO

Sporen worden in The Last of Us-televisieserie vervangen door ranken

Oorspronkelijk zouden ranken ook in de games het virus verspreiden

Geschreven door Michel Musters op
In de aankomende HBO-serie The Last of Us wordt het Cordyceps-virus niet verspreid door schimmelsporen, maar door ranken.

Dat melden schrijvers Neil Druckmann en Craig Mazin in een interview met Collider. In de The Last of Us-games wordt het Cordyceps-virus waardoor mensen in een soort monsters veranderen verspreid door sporen van een paddenstoel. Daardoor moeten de hoofdrolspelers zo nu en dan met gasmaskers rondlopen. Dat is natuurlijk niet gewenst in een serie met acteurs, waarbij gezichtsuitdrukkingen belangrijk zijn voor het overbrengen van emoties. Daarbij is het ook niet erg realistisch.

Op die manier kwam men dan ook op het idee dat ranken de ziekte overbrengen in plaats van sporen. Ranken zijn een soort stengels die gebruikelijk zijn in de plantkunde. "Op die manier kan het als het ware een verbonden netwerk worden, zoals dat gaat met een schimmel", legt Mazin uit. "Het is erg eng om na te denken over de mogelijkheid dat het als één groot geheel tegen ons werkt. Het is een concept dat mij erg aanspreekt."

Mazin vervolgt: "In de game kom je sporen tegen en moet je een gasmasker opzetten. Als er sporen door de lucht zweven zouden die overal verspreiden en zou iedereen constant gasmaskers op moeten hebben, en zou iedereen waarschijnlijk geïnfecteerd raken. Daarom hebben we een interessante manier bedacht waarop de ziekte zich verspreidt."

Op Reddit kwam men er al snel achter dat het idee van ranken niet zo ver van de games afwijkt: in concept art van het oorspronkelijke spel werden ranken ook al gebruikt, al zat dit niet in de uiteindelijke versie van de game. Ook een ongebruikte, ingesproken zin die in onderstaande tweet is te horen, hint naar het feit dat ranken ooit onderdeel uitmaakten van de games.

De eerste aflevering van The Last of Us is vanaf 16 januari op HBO Max te zien. Gamer.nl heeft het complete eerste seizoen al gezien en gaf vandaag (zo spoilervrij mogelijk) diens opinie over de serie.

Dit artikel delen:

Lees meer

Dead Space-reservering op Steam levert gratis Dead Space 2 op F1 Manager-ontwikkelaar waarschuwt voor tegenvallende jaarcijfers
27

Reacties op: Sporen worden in The Last of Us-televisieserie vervangen door ranken

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    Riyakuya

    • 10 januari 2023 11:45
    Dus met andere woorden zeggen ze hiermee dat de logica van de games nergens op slaat? Lekker dan. Persoonlijk vind ik hrt idee van sporen beter dan ranken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Robert-Frans

    • 10 januari 2023 12:00
    @Riyakuya Dat is op zich niet zo vreemd. Games moeten vaak inleveren op realisme omwille van de speelbaarheid. Dat kan ook prima, zolang het voldoende geloofwaardig blijft. Films hoeven dat uiteraard niet en moeten daarom weer andere keuzes maken om het verhaal naar filmstandaarden geloofwaardig te houden, zonder in te leveren op cinematografische kwaliteit.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    DarkSlide.nl

    • 10 januari 2023 13:54
    @Robert-Frans precies dit, het slaat eigenlijk ook nergens op dat je in je rugzak wel 3 molotovs, 3 bommen, 3 rookbommen, 3 medkits, een baksteen, verschillende wapens en crafting items kan meesjouwen maar daarentegen maar plek hebt voor ongeveer 10 kogels per wapen. De schaarste van ammo draagt bij aan de spanning en dwingt je andere oplossingen te zoeken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Riyakuya

    • 10 januari 2023 14:23
    @Robert-Frans ik zie niet helemaal in hoe dat niet kan met maskers. Het is niet de eerste film waarin dit soort maskers worden gedragen. Bij sommige films zoals over de eerste wereldoorlog voegt het zelfs iets toe aan het drama. Vind het gewoon een knullig argument.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Robert-Frans

    • 10 januari 2023 22:06
    @Riyakuya Bij meer grootschalige actiefilms kunnen relevante maskers inderdaad prima bijdragen aan de sfeer. Maar bij meer intieme dramafilms waar de nadruk op emotie en dialoog ligt, moet je wel echt de gezichten van de acteurs kunnen zien.
    In Avatar hadden ze een elegante oplossing met glazen maskers, maar zulke futuristische maskers kun je natuurlijk niet zomaar overal inzetten.

    Het hangt er dus heel erg vanaf wat voor verhaal je wil vertellen, zelfs als de setting hetzelfde is.
    Bij zo'n pandemie kunnen maskers inderdaad een dreigende urgentie weergeven en de sfeer beklemmender maken, omdat de personages er daardoor onvermijdelijk onmenselijker uitzien en het gevaar altijd en overal zichtbaar is.
    Maar als je echt relaties wil opbouwen en meer de nadruk op persoonlijk drama wil leggen, met de pandemie als achtergrond, dan zul je veel beperkter moeten omgaan met maskers. Je zult de pandemie op het verhaal moeten aanpassen.

    Bedenk je tenslotte ook dat het voortdurend acteren met een masker veel zwaarder is dan zonder. Je hebt minder vrije adem en stemnuances gaan veel meer verloren. En het is ook domweg (veel) minder comfortabel om te dragen, zeker als je lange uren maakt op de set.
    Bij een game hoef je daar natuurlijk geen rekening mee te houden, maar voor films met echte acteurs telt dat net zo goed mee.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Liquidshake

    • 10 januari 2023 13:43
    @Riyakuya jij bent de slimste thuis of niet? Sinds wanneer zijn games logisch en realistisch? Of zie jij ook een hud in real life? Of kun jij ook klauteren en springen zoals in uncharted? Dit zijn mechanisme om een spel toegankelijk te maken. Maar heb sowieso het idee dat jij meer zit te trollen dan dat je serieus bent

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Riyakuya

    • 10 januari 2023 14:19
    @Liquidshake ga jij gewoon fijn iemand anders lastigvallen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Bteqq

    • 10 januari 2023 13:52
    @Riyakuya

    Nee dat zeggen ze niet? Ze zeggen dat ze de gezichtsuitdrukkingen willen laten zien en daarom maskers (tegen de sporen) niet passen. Ik vind het idee van sporen ook beter en eigenlijk zelfs de combi van beiden het beste, maar we gaan het wel zien als de serie uit is

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Riyakuya

    • 10 januari 2023 14:21
    @Bteqq maar dat probleem zouden ze dan in games toch ook moeten hebben op de momenten dat ze emoties willen tonen met maskers op? Ik zie de relevantie niet helemaal van het probleem dat ze hier maken. Men heeft het hierboven over realisme maar een film als deze kun je natuurlijk amper realistisch noemen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Bteqq

    • 10 januari 2023 15:00
    @Riyakuya

    In de game wordt het afgewisseld en de serie heeft ook relatief minder tijd om per moment op perfecte wijze iets te laten zien (denk ik), maar ik krijg niet echt het idee dat je iets van een ander aanneemt, gezien je weerwoord op de uitleg van anderen hierboven. Ik heb het in ieder geval geprobeerd! ;). Dus nogmaals: Nee, ze zeggen niet wat jij beweerd, maar jij bent het er simpelweg niet mee eens ofzo(en dat mag)! Fijne dag.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    LarsCornelis

    • 10 januari 2023 15:01
    @Riyakuya volgens mij draag je de maskers vooral tijdens gameplay en dan kijk je tegen de rug aan. In de filmpjes dragen ze die dingen maar sporadisch (ha). En hoezo kan dit niet realisme nastreven? Dat iets fictie is betekent niet dat het alle logica maar moet laten varen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Bteqq

    • 10 januari 2023 15:09
    @LarsCornelis

    Precies. Ik vind het juist heel gaaf dat de games een redelijk realistisch scenario neerzetten (beter dan The Walking Dead) in mijn ogen en in de serie is iedere seconde veel waardevoller dan in de game.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Liquidshake

    • 10 januari 2023 15:43
    @LarsCornelis Zijn argument slaat sowieso nergens op, gezien het spel uit de PS3 tijdperk afstamt. Toen was de technologie nog niet zo ver dat de gezichtsuitdrukkingen duidelijk leesbaar waren zoals in deel 2. Hij snapt niet dat het een game-mechanisme is die het spel sfeer en realisme moet geven.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Riyakuya

    • 10 januari 2023 20:23
    @LarsCornelis hm je kijkt inderdaad veel tegen hun rug aan gedurende de gameplay dus dat is een goed punt. Ik zie zelf gewoon niet in hoe ranken logischer zijn dan sporen. Wellicht is het dan makkelijker uit te beelden?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Jar25

    • 11 januari 2023 14:26
    @Riyakuya dat zeggen ze helemaal niet, ze zeggen dat gasmaskers niet wenselijk zijn om te filmen ;p

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    tmvde

    • 10 januari 2023 12:08
    "Dat is natuurlijk niet gewenst in een serie met acteurs, waarbij gezichtsuitdrukkingen belangrijk zijn voor het overbrengen van emoties. "

    Hadden ze in Chernobyl ook niet constant maskers op? ;-)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Peerkebest

    • 10 januari 2023 12:14
    @tmvde vooral in de Mandalorian waren de gezichts uitdrukkingen van Pedro Pascal erg belangrijk.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    tmvde

    • 10 januari 2023 12:20
    @Peerkebest LOL.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    archangel1110

    • 10 januari 2023 12:24
    @Peerkebest Hah!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    MichelMusters

    • 10 januari 2023 12:55
    @Peerkebest Geenzins als dis naar de serie bedoeld, maar ik vind The Mandalorian (of de meeste Star Wars-media an sich) nou niet bepaald het schoolvoorbeeld van hoe je persoonlijke relaties en de nuances van menselijke emoties naar het scherm vertaalt.

    Waarmee ik maar wil zeggen dat ik vermoed, uitgaande van deze en andere recensies, dat de gezichtsuitdrukkingen van personages in de The Last of Us-serie iets belangrijker zijn dan in een show als The Mandalorian.

    Hoe dan ook denk ik dat het gebrek aan logica de hoofdreden is. Sporen komen overal, bijvoorbeeld ook op je kleding. Als TloU echt zou zijn, zou het dan ook levensgevaarlijk zijn om na het lopen door een ruimte vol met sporen weer je masker af te zetten. Eerst zou je helemaal ontsmet moeten worden. Of wat te denken van wondjes waar de sporen in kunnen komen? In games denk je er niet echt over na, maar voor kijkers van een live-action serie is het misschien net even te onrealistisch.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.