Nieuws

Spencer: 'We weten niet of Xbox PlayStation kan verslaan'

Xbox-chef is eerlijk in interview

Geschreven door Michel Musters op
Xbox-chef Phil Spencer meldt dat hij niet weet of de Xbox One meer kan verkopen dan de PlayStation 4 deze generatie. Dat zegt hij in een gesprek op de 2015 GeekWire Summit.

Spencer werd tijdens een panel gevraagd of de Xbox One deze generatie de verkoopvoorsprong van de PlayStation 4 nog in kan halen. "Weet je... ik weet het niet. Ik weet, de kracht van deze generatie... [Sony] heeft een gigantische voorsprong en ze hebben een goed product. Ik vind de content geweldig, de line-up die we hebben."

Spencer laat ook weten dat het Xbox-team bij Microsoft het zwaar had door de negatieve kritiek die het kreeg rond de lancering van de Xbox One en alles wat daaraan vooraf ging. "Het is makkelijk om de blogs en de sites en mijn Twitter-feed te lezen en te zien wat men van ons merk en ons product vindt, maar het team in Redmond heeft ook klappen gekregen rond de lancering."

Volgens Spencer was het zijn nummer één taak sinds hij vorig jaar begon als hoofd Xbox om het Xbox-team weer zelfverzekerd te maken. "Ik was heel eerlijk tegen ze over waar we stonden en hoe we Sony konden verslaan. De laatste achttien maanden zie je dat mensen in het team meer werk kunnen doen dan ik had verwacht."

Het complete gesprek is in de video hieronder te bekijken.

Dit artikel delen:

Lees meer

Nieuwsanalyse: ‘Echte’ acteurs in games Je mening over advertenties op Gamer.nl
58

Reacties op: Spencer: 'We weten niet of Xbox PlayStation kan verslaan'

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • haastnooit

    • 9 oktober 2015 16:02
    Eerlijk gezegd vind ik het ook helemaal niet belangrijk of de xbox de ps4 kan verslaan en zo zullen er ook een boel ps4-eigenaren tegenaan kijken. Ik geniet erg van mijn xbox en ik hoop dat dat voor ps4-eigenaren ook op gaat.
    Je ziet nu dat de xbox het afgelopen jaar flink verbeterd is, doordat ze een inhaalslag hebben proberen te maken dus als je het mij vraagt mogen ze mij best achterlopen qua verkopen als dat mijn xbox beter maakt. Concurrentie is nu eenmaal veel beter voor de consument. Daarom hoop ik ook dat Nintendo weer echt terug komt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Exalian

    • 9 oktober 2015 16:44
    Ik snap ook dat hele gedoe niet over wie er "wint". Het is echt iets geworden waar Sony en MS fanboys om vechten. Toen de Wii het meest verkochte, toen was dat niet relevant want "moeders kopen deze console". Nu de PS4 bovenaan staat is het ineens wel gebaseerd op verkoopcijfer. Dat de PS4 op dit moment het "casual systeem" is is ineens niet belangrijk. De PS4 wordt voornamelijk gekocht door mensen die ook af en toe een spelletje Fifa of COD willen spelen, zodat ze er ook een beetje bij horen. Vandaar ook dat 80% nog geen Uncharted heeft gespeeld.
    Ik geniet bijvoorbeeld enorm van de WiiU en de games die daar op zijn verschenen. Meer als mijn PS4. Helaas kan ik dit plezier nergens delen, want als je zegt dat je van de WiiU geniet, dan krijg je echt enorm veel kritiek, en hoor je er zogenaamd niet bij als gamer. Vreemd, want ik game al sinds de release van de NES…
    Geniet lekker van je XOne en laat die verkoopcijfers lekker links liggen. :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • casualkiller

    • 9 oktober 2015 19:52
    Ik stel voor om dit tijdens de board meeting van microsoft te roepen dat verkoopcijfers er niet toe doen. Het hele internet mag er dan om vechten wie de beste is, op het eind zijn er maar 3 partijen wie het echt kan schelen… Microsoft, Sony en Nintendo.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • darkmanwls

    • 9 oktober 2015 20:31
    Dat 80% nog geen uncharted heeft gespeeld, heeft er ook veel mee te maken dat best veel mensen van de xbox 360 zijn overgestapt naar de PS4. Maar ik ben het met je eens dat mensen niet zo moeten zeiken welk systeem het beste is. Koop gewoon het systeem met de exclusives die je het meeste aanspreken, of als je het kan betalen gewoon meer dan 1 systeem.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • unipro81

    • 11 oktober 2015 14:21
    Oh, dus nu ben ik opeens casual omdat ik uncharted niks vind. Moet niet gekker worden hier…

    Mooi stukje Exalian, waarin je met de beste bedoeling datgene wordt waar je tegen af loopt te geven. Niemand speelt spellen om ergens bij te horen. Dat doen mensen omdat ze dat leuk vinden. En of je dan twee spellen speelt…of 200…wat maakt jou dat uit en wie maakt jou de hardcore gamer om er over te oordelen.

    Je hele opmerking over de WII U raakt daarom kant noch wal in relatie tot je eerste alinea. Als het je echt niet kan interesseren, dan moet je er gewoon niet meer op reageren. Heb je ook meer tijd om te gamen :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • garciagarcia

    • 9 oktober 2015 16:20
    Wat haastnooit hierboven al zegt, het interesseert me geen reet welke van de twee meer verkoopt. Zelf heb ik een PS4, omdat ik nou eenmaal sinds de PlayStation 1 aan Sony ben verbonden en daar heeft Microsoft geen verandering in kunnen brengen.

    Maar het begon bij de Xbox one natuurlijk al de releasedatum, dat lag ver achter die van Sony. Dus vanaf moment één loop je al achter. En daar komt natuurlijk die belachelijke verkoopstrategie bij die onder andere in Nederland werd toegepast. De XBox lag niet vanaf dag 1 fysiek in de winkel, waardoor men naar Duitsland moest rijden of hem online moest bestellen. Dat soort dingen werken natuurlijk allemaal niet mee…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • haastnooit

    • 9 oktober 2015 16:59
    Dat Microsoft kapitale blunders heeft gemaakt bij de release moge duidelijk zijn, die Don Mattrick is wel een pannekoek eersteklas

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Fappingsnake

    • 9 oktober 2015 16:27
    Als Nintendo en sony en microsoft nou eens met zn alle gaan werken aan 1 console ! Probleem opgelost, en altijd leuke games :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • poklaan

    • 9 oktober 2015 16:40
    En dan heb je dus een monopolie en kunnen ze ons flink naaien. Nee, er is niks mis met het feit dat er meerdere consoles zijn, kijk bijvoorbeeld naar de verbeteringen die Microsoft heeft gemaakt aan de Xbox na alle shit die ze kregen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Fappingsnake

    • 9 oktober 2015 18:29
    Xbox ? verbeteringen ? whahahha sorry :P uche uche ;)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • casualkiller

    • 9 oktober 2015 19:49
    monopolie en flink naaien was dus het eerste plan van de Xbox 1.. 24 uur drm en geen 2de hands games… Daarom zijn ze nu nr2. En ze kregen shit over zich heen omdat ze dit helemaal zelf veroorzaakt hebben. Zeggen dat ze nu zulke goede verbeteringen gemaakt hebben is dus paradoxaal , want ze hadden die *nooit* doorgevoerd als niet iedereen zo compleet afgeserveerd waren.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • J-Beckers

    • 9 oktober 2015 16:42
    Ik moet zeggen dat ik wel fan ben van Phil Spencer en zijn visie voor de Xbox. Hij heeft een grote geloofwaardigheid als hij dingen verteld. En het interesseert hem ook echt.
    Zijn voorganger Don Mattrick vond ik echt een lapswans eerste klas, die ik dus totaal niet serieus kon nemen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Aquemini

    • 9 oktober 2015 16:49
    die klappen in Redmond hadden makkelijk voorkomen kunnen worden. Ze hebben gewoon hele domme beslissingen genomen en deze door de strot geduwd. Hier zijn gamers naar sony gelopen

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ShadowX

    • 9 oktober 2015 16:57
    Alleen had Sony soort gelijke plannen alleen die hebben er goed en gretig gebruik van gemaakt om het anders te doen toen ze de negatieve reacties zagen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • casualkiller

    • 9 oktober 2015 22:12
    ik wil je er graag op wijzen dat op 21 februari 2013 er een interview was met sony waarin ze verklaren geen drm/24uur online drm checks en geen ban/block op 2de hands software in de ps4 komt.

    www.eurogamer.net/articles/2013-02-21-sony-tells-eurogamer-playstation-4-will-not-block-used-games

    De xbox reveal was op 31 mei (tvtvtv sports tv)
    hun allergrootste fout was op de E3 10 juni 2013 met hun DRM policy aankondiging.

    DRM controversy, E3 2013
    Microsoft initially announced a different game licensing scheme for Xbox One than what was used upon its release: all games, including those purchased at retail, would be bound to the user's Xbox Live account. Users could access their purchased games from any other Xbox One console, play games without their disc once installed, and allow users to "share" their games with up to ten designated "family" members. Users would trade games at "participating retailers", and could also transfer a game directly to any Xbox Live friend on their list for at least 30 days, but only once. To synchronize licenses, the console would be required to connect to the internet once every 24 hours; if the console could not connect, all games would be disabled until the console was connected again.

    Jou idee dat Sony dit dus ook ging doen is simpelweg gebaseerd op verkeerde informatie, maar als ik er naast zit mag je me er graag op wijzen met wat sources.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ShadowX

    • 9 oktober 2015 22:39
    Wel apart dat de PS4daily iets totaaaaaal anders schrijft.

    h**p://ps4daily.com/2013/06/sony-changed-playstation-4-drm-policy-after-xbox-one-outrage/


    Je kan zeggen mijn idee maar internet staat er anders vol mee, daarnaast was het Shuhei Yoshida die toegaf dat ze hun strategie (policy) verandert hadden na de presentatie van MS nadat die de grond in werd geboord maar goed je moet nu eenmaal gelijk hebben toch of was de grote Shuhei Yoshida een smerige leugenaar ?.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • casualkiller

    • 9 oktober 2015 22:56
    dus 3 - 4 maanden voor de xbox launch geeft sony aan in een groot interview het niet te doen ,(drm and all dat jazz) maar het artikel heeft het over " finally revealing at E3 that the PS4 will not feature used game DRM. "

    Wat dus foutief is. want, 4 maanden daarvoor spraken ze er al over , zonder enige link naar de quotes die hij in het japanse interview gezegd zou hebben

    Wat dus insinueerd dat ze na het interview in *februari* het 4 maanden geheim wilden housen dat ze toch voor DRM gingen ?? terwijl ze zeiden van niet?

    Dat zou commerciële zelfmoord geweest zijn.

    En ik wil ze absoluut niet afschilderen als een heilig boontje ofzo, De rub-it-in video op E3 was marketing technisch de meest geniale zet die ze erbij deden, Microsoft zijn immers diegene die het groots aankondigte dat ze je keihard gingen naaien. Daar op inspelen was episch.

    Microsoft heeft naast dit debacle nog veel meer beginners fouten gemaakt, een te Amerikaanse console te laat launchen in europa bv. en teveel ingezet op multimedia troep ipv wat gamers willen, en zo concessies gedaan op de kracht van dat ding.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ShadowX

    • 9 oktober 2015 23:44
    Ach ja MS leert elke keer weer van hun fouten, vraag me af wanneer Sony dat eens gaat doen want hun service beleid is nog steeds na vele jaren zwaar K U T, maar tja Sony denkt volgens mij nog steeds dat ze de enige zijn met TV`s en Blu-Ray spelers.

    Daarnaast kan je merken dat MS tenminste nog wat probeert in te halen want enige wat ik dit jaar gezien heb van Sony is Bloodborne en dan reken ik Uncharted Trilogie niet mee, This is for the mensen die we graag van achteren nemen.

    Nogmaals de Xbox is een geweldige console maar zo is ook de PS4 alleen zou ik daar toch wat meer op willen zien verschijnen in plaats van alleen maar remakes en remasters, de X1 heeft dat ook alleen die komt ook met andere titels dit jaar, ik ben in ieder geval blij dat MS een gedaagde tegenstanders is van concurrent Sony dit is alleen maar goed voor ons consument.

    Tijdens de E3 2013 riep die pipo van Sony koop 12 maanden plus en krijg er 3 maanden bij, zo gezegd zo gedaan om erachter te komen als je betaalde via een plus kaartje dat je de 3 maanden extra niet kreeg en dan komt Sony NL met als reden het stond op facebook, maar als je naar de store ging van de PS dan stond er koop 12 maanden en krijg er 15 en had je als optie 3 betaal mogelijkheden, Sony NL snapte dit nadat ik het uitlegde maar hoofdkantoor engeland hield zijn poot stijf dus nogmaals bagger service.

    Daarnaast roepen het was episch is onzin want elk ieder bedrijf had dat gedaan dus zo bijzonder was het niet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • warie

    • 10 oktober 2015 02:41
    Eindelijk iemand die de waarheid spreekt. Ik ben het volledig met je eens shadow x !

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • warie

    • 10 oktober 2015 02:48
    Eindelijk iemand die de waarheid spreekt. Ik ben het volledig met je eens shadow x !