Het RTS genre zoals we dat nu kennen, is geen lang leven meer beschoren. Daarom hebben de makers van SpellForce besloten enkele fundamentele veranderingen door te voeren in hun spel. Zo zal SpellForce niet uit allemaal losse maps bestaan, maar zal je als speler vrij rond kunnen lopen door één grote persistente wereld, alwaar de nodige opdrachten voor je klaar staan om opgelost te worden. Je kan echter niet meteen overal komen, omdat op sommige plaatsen de tegenstand gewoonweg te sterk is voor je beginnende legertje.

Ook biedt men de mogelijkheid aan het begin van het spel je eigen avatar te creëren waarmee je heel het spel zal doorlopen. Dit zorgt ervoor dat je niet, zoals in een standaard RTS, bij elk level weer helemaal opnieuw moet beginnen in een nieuwe omgeving met een nieuw leger. Wellicht komen bovenstaande eigenschappen je bekend voor, en wel uit het RPG genre. De makers doen dan ook goed hun best om SpellForce een unieke mix van RTS en RPG te laten worden. Bij een RPG hoort natuurlijk een verhaaltje:In a world far away, thirteen magicians – blinded by the promises of some evil gods - have ignited chaos and mayhem in their greedy pursuit for god-like power. Summoned by the magicians through dark rituals, fierce elemental powers have torn the world's continents apart. Remaining are small islands, floating in the sky, connected by magic portals. Now, 8 years after the end of this huge sorcerer's war, evil tries to make its way back into the world and to finish what it once began. But prophecies tell of a man – a human. Damned for immortality – bound to the powers of the blood runes, he needs to stop the armies of darkness. This is the setting, where the game starts. Een andere fundementele verandering die men aan het RTS genre doorgevoerd heeft is de manier van aanvallen. In tegenstelling tot de meeste RTS games dien je niet eerst op de aanvaller te klikken en vervolgens het doel te selecteren, maar kies je het doel uit en klik je vervolgens in een lijst van mogelijke aanvallers en aanvalswijze, de juiste aanvalstactiek uit. SpellForce bevindt zich momenteel in bètafase en zou op 15 oktober gold moeten gaan. Pas eind november zal het spel in de winkels liggen. Een demoversie zal er komen, maar niet voor de release van het spel. Meer over de game kom je te weten in het interview bij HomeLanFed.