Nieuws

Spelers konden geen gedownloade games spelen tijdens Xbox Live-storing

Kritiek op DRM laait op

Geschreven door Michel Musters op
Diverse Xbox-eigenaren konden geen gedownloade games spelen op hun Xbox-console tijdens een Xbox Live-storing dit weekend.

De storing vond een paar uur lang plaats en zorgde er niet alleen voor dat games in de cloud niet speelbaar waren, maar ook dat digitaal aangeschafte games niet gespeeld konden worden.

Dit gold ook voor singleplayergames en spellen die al gedownload waren - er was dus geen goede reden dat deze spellen niet gespeeld konden worden, behalve Microsofts controle in verband met digital rights management.

Veel spelers hadden dan ook kritiek op de situatie - volgens hen was dit het bewijs dat DRM in het nadeel van de consument is. Hoe dan ook was te storing binnen een paar uur verholpen.

Dit artikel delen:

Lees meer

Method Man maakt nummer voor Evil Dead: The Game Mogelijk Fortnite-event binnen Fall Guys op komst
30

Reacties op: Spelers konden geen gedownloade games spelen tijdens Xbox Live-storing

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    ali3n8tor

    • 9 mei 2022 09:22
    Xbox heeft echt een verschrikkelijk kut DRM systeem, zonder internet is die doos praktisch onbruikbaar. Zo smerig stiekum er doorheen gedrukt terwijl ze ten tijde van de xbox one hier om verketterd werden met hun plannen ( en er toen vanaf zagen na heel veel backlash)

    Hoe moeilijk is het om je licenties offline te storen op je console zoals Sony doet? Ik snap dat heel wat mensen nu gaan zeggen, bij mij geen problemen hoor en dit is niet erg, en PSN is kut enzo,

    maar denk effe na wat dit voor impact in de toekomst kan hebben op je games met zo'n achterlijk DRM systeeem als dit.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    denver

    • 9 mei 2022 09:35
    Hoeveel games die uitgekomen zijn op de eerste Xbox speel je nog? Oh wacht, je hebt die niet eens meer? Precies. Dit is echt een non issue.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    ali3n8tor

    • 9 mei 2022 09:41
    @denver Killer Instinct draait hier nog op mijn One, maar goed of bedoel je op de xboxen daarvoor? want die staan ook allemaal nog aangesloten, tot aan de aller eerste. maar keep on denying !! DRM i s een enorme issue en raakt enkel de consument en er is GEEN reden om niet bij je games te kunnen zonder internet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    denver

    • 9 mei 2022 10:40
    Als die aangesloten staan, doen ze het nog, toch? Wat is dan precies je probleem?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    ali3n8tor

    • 9 mei 2022 10:46
    @denver Je snapt er echt niets van he? misschien het artikel en de tweets lezen!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    denver

    • 9 mei 2022 10:47
    Heb je er last van gehad?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Roy36NL

    • 9 mei 2022 12:35
    @ali3n8tor ik had mijn Xbox one voor het tv kijken gekocht zo werd het ook in de markt gezet haha

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Sisko

    • 9 mei 2022 10:50
    @denver Wat een non-argument van jou. De wereld draait niet om Denver. Dat jij je te goed voelt om oudere games te spelen is jouw probleem. Feit is dat er genoeg mensen zijn die dat wel graag willen. Sowieso zou een DRM systeem hooguit een jaar of 2 mogen bestaan om daarna weggepatched te worden. Het is toch enkel bedoeld om rond de release zoveel mogelijk illegale kopieen te voorkomen

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    denver

    • 9 mei 2022 12:25
    Het kan toch? En elke game die nu uitkomt op de Xbox is backwards compatible.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Sisko

    • 9 mei 2022 13:45
    @denver dit hele bericht gaat erover dat het dus niet kan wanneer de servers ermee ophouden, of dus een storing krijgen

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    denver

    • 9 mei 2022 14:20
    Ja, je stroom kan er ook uitliggen, dat is wat ik bedoel. Nu het om DRM gaat, blaast iedereen van de hoogste toren. Zelfs de mensen die wel eens een film of game illegaal gedownload hebben en dus heel hypocriet mede dit probleem veroorzaakt hebben.

    Verder vind ik je idee om het 'eruit' te patchen na een paar jaar wel een goede.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • WitteHerder

    • 9 mei 2022 09:55
    @ali3n8tor Zoals Sony dat doet….. Echt niet. Sony heeft hetzelfde gezeik als XBOX. Laatste PS storing kon ik toch echt geen Skyrim (Download) spelen omdat ze down waren. De enige die wat mij betreft het goed voor elkaar heeft is Nintendo.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    ali3n8tor

    • 9 mei 2022 10:52
    @WitteHerder Dan staat je ps4(5?) niet als Primary geregistreerd of ingesteld , net zoals je je xbox als "Home" moet instellen voor offline play van digitale games (maar in dit geval werkte het laatste ook niet bij deze xbox outage)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • WitteHerder

    • 9 mei 2022 11:46
    @ali3n8tor Staat gewoon als Primair

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Lavandou

    • 9 mei 2022 13:23
    @WitteHerder Laatst was er onderhoud aan het netwerk bij mij in de buurt, en ik kon gewoon offline Elden Ring spelen op de PS5 (download). Weet niet waarom het voor Skyrim anders zou zijn?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Lavalera

    • 9 mei 2022 09:22
    Ik heb de berichten wel gezien, maar totaal geen last van gehad. Bij mij werkte gewoon alles

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Snoop213

    • 9 mei 2022 09:25
    Wat ik vooral vervelend vind bij Xbox dat wij Europeanen nieuwe releases pas in de middag kunnen spelen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Lavalera

    • 9 mei 2022 09:44
    @Snoop213 Je bedoelt denk ik gamepass games. Want die worden pas om 18.00/19.00 toegevoegd aan gamepass. Niet gamepass games worden, tenzij anders aangegeven door de ontwikkelaar om 0.00 live gezet en als je die eerder wil spelen kan je zelfs je regio aanpassen naar Nieuw Zeeland om het een paar uur eerder te spelen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Snoop213

    • 9 mei 2022 10:06
    @Lavalera Ja vooral nieuwe releases als je ze hebt gedownload zoals laatst met Trek to Yomi vreselijk irritant. Het is gewoon 5 mei maar Omdat het in Amerika de datum nog niet is kunnen we niet starten

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • WitteHerder

    • 9 mei 2022 09:59
    En daarom wil ik mijn meeste games Fysiek. Zowel bij Sony als bij Microsoft zorgen outages ervoor dat ik mijn single player digitale games niet kan spelen. Met fysiek ga ik gewoon door zonder problemen.