Het aantal Tweede Wereldoorlog games waar je in de hoofdcampaign als Duitser kunt spelen is zelfs 60 jaar na de oorlog nog steeds bijzonder laag. De makers van de duikbootsimulatie Silent Hunter III laten zich echter niet door de "norm" beperken, want hun spel laat de speler namelijk aan het roer van een echte Duitse U-Boot kruipen. De campaign in het spel speelt zich af tussen 1939 en 1945 en beslaat de complete oorlog. Silent Hunter III is voorzien van een volledige 3D-omgeving, zowel boven- als onderwater en maakt gebruik van de nieuwste grafische trucs en toepassingen. Als duikboot commandant bestaan je taken uit het vinden van weerloze schepen, het afschieten van torpedo's, het ontwijken van de Geallieerde marine en af en toe Sieg Heil schreeuwen.Q. There have been many recorded instances of U-boats surviving a depth charge attack where upwards of a hundred or more depth charges have been dropped. Will the player experience such attacks and is the damage model and the AI such that he could survive?

A. This will be a common occurrence in the second half of the campaign when the ASW technology and the experience of the AI will test and challenge the player.

Q. A major failing in past U-boat / submarine simulations was the ability to hover at periscope depth whilst at a stand still. Making attacks very "gamey". How will Silent Hunter III model a U-boat at periscope depth? A. Most likely, you will be able to hover at periscope depth. However, this will not be as easy as it sounds, since low waves may reveal the conning tower, thus giving you away. SimHQ had een uitgebreid interview met het ontwikkelteam van Silent Hunter III, dat voor 25 februari 2005 gepland staat.