Nieuws

Sony ziet winst stijgen dankzij sterke Playstation-verkopen

Smartphone- en televisietak zien verkoop dalen

Geschreven door Redactie Gamer.nl op
Sony heeft zijn winst in het tweede kwartaal van 2015 bijna zien verdrievoudigen dankzij de sterke verkopen van de Playstation 4 en camerasensoren voor smartphones. Dat blijkt donderdag uit de kwartaalcijfers van het bedrijf.

Sony zag de winst in het tweede kwartaal stijgen naar 82,4 miljard Japanse yen (omgerekend zo'n 606 miljoen euro). De kwartaalomzet van Sony bleef ongeveer gelijk op 1.808 miljard yen (omgerekend zo'n 13,3 miljard euro). 

Het Japanse bedrijf werd daarbij geholpen door sterke Playstation 4-verkopen. Er werden in het tweede kwartaal van 2015 3 miljoen Playstations verkocht, vergeleken met 2,7 miljoen stuks in het tweede kwartaal van vorig jaar.

De omzet van de game-tak van het bedrijf steeg met 12,1 procent naar 288,6 miljard yen. De winst van de afdeling steeg van 4,3 miljard yen (31 miljoen euro) naar 19,5 miljard yen (143 miljoen euro).

Sony verwacht over het hele jaar boekjaar 2015 16,5 miljoen Playstation 4-consoles te verkopen. In 2014 werden er 14,8 miljoen stuks verkocht. In totaal zijn er 25,3 miljoen exemplaren van de PS4 verscheept.

Smartphone

De smartphonetak van Sony deed het een stuk minder goed. Er werden in het afgelopen kwartaal 7,9 miljoen smartphones verkocht, vergekelen met 9,4 miljoen stuks vorig jaar. Daarnaast verkocht Sony ook minder digitale camera's (2,2 miljoen naar 1,7 miljoen) en lcd tv's (3,6 miljoen naar 2,6 miljoen).

Door NU.nl

Bron: Sony

Dit artikel delen:

Lees meer

Rocket League meer dan 5 miljoen keer gedownload Er zitten 99 speelbare personages in Super Mario Maker
11

Reacties op: Sony ziet winst stijgen dankzij sterke Playstation-verkopen

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • ShadowX

    • 30 juli 2015 11:39
    Nu nog wat aankondigingen van games en je hebt waar voor je geld.

    Dan klinkt de slogan *This is for the Players* weer zoals het hoort want tot op heden is het meer *This is for the Remakes*.


    Ow ik bezit een PS4 en ben er zeer tevreden mee en kan niet wachten om met Mad Max en Uncharted aan de slag te gaan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ali3n8tor

    • 30 juli 2015 14:37
    Er komen nog 61 ps4 games tot 1 januari 2016 en 3 remasters. (prototype/uncharted/dishonored) … tegen de 41 xb1 games en 5 remasters (prototype/gears of war/brothers:tales of 2 sons/dishonored
    are replay)

    Iedereen zeikt over no games en remasters bij de ps4 dit jaar, moet vast iets hips zijn om te zeggen of zo.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Cornish

    • 30 juli 2015 16:14
    Of er word verwezen naar de welbekende triple A spellen; en dan specifiek diegene die exclusief zijn voor één van de twee platformen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • -it-

    • 30 juli 2015 16:36
    Ja al die multiplatform titels tellen niet. En de indie`s zijn ook niet zo spannend.

    Als je die weghaalt, houd je bar weinig over. (op beide consoles overigens, de xb1 heeft gelukkig wat meer functies dan alleen gamen)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ali3n8tor

    • 30 juli 2015 20:01
    Oh sinds wanneer zijn multiplatform games ineens geen games meer ? en ja natuurlijk, indie-games zijn ook helemaal geen games, games zijn alleen maar games als ze door 200 man gemaakt worden en 500 miljoen gekost hebben om te maken, toch ??

    Echt, stelletje verwende nesten zijn jullie :)

    Er komen vandaag de dag zoveel games uit dat je ze niet eens kunt uitspelen voordat je de volgende alweer moet kopen, ik sta er soms van te kijken hoe bored sommige mensen zijn, maar dat zal wel komen omdat ik uit een tijd kom waar ik 1 spelletje kocht voor mijn msx of c64 en die vervolgens maaaaaaanden moest spelen voordat ik uberhaupt een nieuwe kon kopen.

    En ja ik maak mij daar ook schuldig aan, koop alles wat los en vast zit vandaag de dag, voor current, last en retro-generaties, daar ben je gamer voor..

    Dus ja ik stoor me wel eens aan die 'nothing to play' mentaliteit …

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Cornish

    • 31 juli 2015 10:46
    Ik stoor me wel eens aan mensen die niet goed lezen.

    Ten eerste was mijn bericht niets meer dan een verduidelijking van wat er hoogstwaarschijnlijk word bedoelt.

    Ten tweede exclusieve spellen zijn een grote, al dan niet de grootste factor van onderscheiding tussen de verschillende platformen.

    Ten derde, juiste interpretatie is blijkbaar ondergeschikt aan het uiten van een persoonlijk gerief.

    Het was mij fraai duidelijk na de eerste keer lezen dat voor ShadowX multiplatform en indie spellen niet echt een rede zijn om voor het een of het andere platform te kiezen. Exclusieve titels zijn dat wel (Ik heb ook zo'n voorgevoel dat dit een vaker voorkomend sentiment is). Het gaat er dus totaal niet om of de ene wel spellen zijn en de andere niet, maar enkel om het belang dat deze spellen spelen bij het kiezen voor een platform en of het aanzien van een platform.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Fappingsnake

    • 30 juli 2015 12:08
    Remakes vind ik momenteel leuker dat het nieuwe aanbod zeikerd :P

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Cornish

    • 30 juli 2015 12:21
    Dat is dan ook het probleem… het nieuwe aanbod is schaars in beide kwantiteit en kwaliteit.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Fappingsnake

    • 30 juli 2015 12:23
    Vind ik niet erg hoor :) ik ben dol op remakes moet ik eerlijk zeggen :) heb alle remakes tot nu toe wel gekocht :) en op nieuwe ps4 games ben ik snel uit gekeken of te snel uitgespeeld ( te makkelijk ) alleen destiny speel ik dagelijks en zometeen maandenlang metal gear solid v

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • poklaan

    • 30 juli 2015 12:47
    Ongelooflijk dat de PS4 aantallen in vergelijking met vorig jaar omhoog zijn gegaan terwijl de PS4 nog steeds officieel $400/€400 kost en de concurrentie is toegenomen. Hopelijk krijgen we binnenkort weer is een update van de echte verkoopaantallen, misschien een pers bericht tijdens Gamescom?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • VVG-Gamer

    • 31 juli 2015 18:55
    Maarja het blijft een minderwaardig console.