Yoshida heeft zich persoonlijk ingezet voor het vooropstellen van de ontwikkelaars bij het ontwerpen van de nieuwe handheld NGP. Volgens hem was de input van externe ontwikkelaars e entieel bij de laatste besluiten voor de opvolger van de PlayStation Portable.
"Hierdoor hebben we vele verschillende versies van de NGP gehad", vertelt Yoshida. "Het deed me denken aan de begindagen van de originele PlayStation, toen we op bezoek gingen bij veel ontwikkelaars en uitgevers om feedback te krijgen tijdens de ontwikkeling van dat product. Het is bijna alsof Sony Computer Entertainment terug is gegaan naar de basis. Wat een goed iets zou moeten zijn."
Droom
Kort na de aankondiging van de NGP zeiden verschillende ontwikkelaars tegenover Eurogamer erg tevreden te zijn over de nieuwe koers die Sony is ingeslagen. "NGP is een droom voor ontwikkelaars, Sony doet eindelijk die dingen waar ontwikkelaars al jaren om schreeuwen", vertelde een ontwikkelaar toen. Onder andere het ontwikkelen voor PlayStation 3 en NGP tegelijk schijnt aanzienlijk eenvoudiger te zijn. Hoewel de twee apparaten technisch anders in elkaar steken, zorgt de ontwikkelsoftware ervoor dat niet alles eerst herschreven hoeft te worden. Dit zou maanden werk kunnen schelen.