Howard Stringer, bestuursvoorzitter van Sony, aan in een interview. "Door consumenten goed te leren kennen, kunnen bovendien verborgen consumenten gevonden worden," aldus Stringer. De bestuursvoorzitter geeft de Wii als succesvol voorbeeld. Nintendo maakt winst op haar hardware, iets wat Sony nog niet lukt, terwijl het bedrijf geen unieke technologie heeft ontwikkeld.

Eén van de wensen van de consument is volgens Stringer open technologie, terwijl Sony altijd is uitgegaan van gesloten technologieën. Als voorbeeld noemt Stringer Sony Connect, iTunes-achtige software. Dit programma flopte volgens Stringer, omdat je alleen muziek kon downloaden van specifieke websites en alleen voor Sony-apparaten. Met name jongeren accepteren gesloten technologieën niet langer, daarom zal Sony een evolutie moeten doormaken en zich meer moeten gaan richten op open technieken.

Stringer zegt dat het PlayStation Network ook meer open moet worden, omdat het nu beperkt wordt door het aantal Playstation 3's dat wordt verkocht. Daarom moet het online netwerk ook beschikbaar worden op andere apparaten. Welke dat zouden moeten zijn, wordt in het interview niet duidelijk.

Prijs en techniek

Naast het ontwikkelen van meer open platformen, noemt Stringer een betere prijsstelling en verbeterde gebruikersinterface als noodzakelijk voor Sony's toekomst. Voor de prijzen van haar producten moet je niet bij Stringer zijn, zo zegt hij, "dat moet je niet aan mij vragen, kijk naar onze klanten."

Een goede gebruikersinterface is minstens zo belangrijk, zegt Stringer, "en het is de klant die ons gaat vertellen wanneer een gebruikersinterface goed is".

Jong en oud

Doordat senioriteit zo'n belangrijke rol heeft in de Japanse maatschappij, blijft evolutie achter, denkt Stringer. Jonge innovatieve ontwikkelaars moeten gebruikmaken van de kennis van de oudere ontwikkelaars. Op die manier kan de Japanse techniek industrie weer de beste van de wereld worden, zegt Stringer.