Nieuws
PlayStation

Sony vraagt patent aan voor backwards compatibility op PlayStation 5

Oudere PlayStation-games speelbaar op nieuwe console

Geschreven door Ralph van Dodewaard op
Sony Japan heeft een nieuw patent vastgelegd voor backwards compatibility hardware. Hieruit kan worden opgemaakt dat het wellicht mogelijk is om oudere PlayStation-games te spelen op de PlayStation 5.

Mark Cerny, die ook de hardware-structuur van de PS4 heeft ontworpen, is de ontwerper van dit patent en omschrijft een aantal details. Zo legt hij hoe applicaties van vorige consoles kunnen werken op de hardware van een nieuwe console.

De processor van de PS5 is sterk genoeg om de werking van eerdere PlayStation-consoles te kunnen imiteren. Hiermee worden de synchronisatiefouten van games van verschillende consoles opgelost en kan de nieuwe console mogelijk games van de PS4, PS3, PS2 en eerste PlayStation afspelen.

Control van Remedy

In oktober 2018 werd een patent gepubliceerd die al hintte naar backwards compatibility, maar met het vastleggen van dit nieuwe patent wordt de kans net iets groter. Uiteraard is de kans aanwezig dat de patenten niet gebruikt worden en backwards compatibility niet mogelijk wordt op de volgende console van Sony.

Bekijk ook: 'PlayStation 5: Alle geruchten en feiten op een rij'

Dit artikel delen:

Lees meer

De Switch is een echt softwarebeest BioWare belooft dit weekend betere Anthem-demo
21

Reacties op: Sony vraagt patent aan voor backwards compatibility op PlayStation 5

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • kleinekoosjer

    • 1 februari 2019 18:00
    Lekker laat. Maar goed; is een mooie dienst waar ik bij Xbox graag gebruik van maak.
    (Heb zo'n 300 spellen op externe HDD.. heerlijk easy).

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • bigds9fan

    • 1 februari 2019 18:14
    Dat zou wel heel tof zijn.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Jumpman

    • 1 februari 2019 18:50
    Voor het eerst maakt Sony gebruik van backwards compatibility? En de PS2 die ps1 afspeelde dan? Of de Ps3 die ps1 en (alleen 60gb versie das waar) PS2 games afspeelde? Lijkt mij niet dat ze dit voor het eerst doen. Alleen de ps4 heeft dit nooit gekund.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • **Guitar_Hero**

    • 1 februari 2019 19:22
    @Jumpman Je kunt van een game site toch niet verwachten dat ze iets over game consoles weten? ;)

    Je uitleg klopt helemaal verder.

    Het zou mooi zijn als dit daadwerkelijk toegepast wordt op de ps5, zo lang de focus op vernieuwing maar in tact blijft maar dat zal vast wel.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • casualkiller

    • 1 februari 2019 20:39
    @Jumpman ps4 speelt ook ps2 games af (deze kun je vinden in de store) en streamed ps3 games met psNow (maar dat laatste vind ik niet echt backward compatible)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • SuperDre

    • 2 februari 2019 17:41
    @casualkiller ps2 games opnieuw moeten kopen via de psstore noem ik geen BC, dat is het pas voor mij als ik de originele disc er in kan stoppen en kan spelen (al zou die in dat geval dan de game alsnog uit de store downloaden, zoals bij de xbox).

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ralphvandodewaard

    • 2 februari 2019 02:20
    @Jumpman Je hebt gelijk, heb het aangepast. Was slecht onderzoek van mij, excuses hiervoor en thanks voor de opmerking!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Valerium

    • 5 februari 2019 03:35
    @Jumpman de PS Vita speelt ook PSP games en PS1 games

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • LoGiCaL_PsYcHo

    • 1 februari 2019 19:30
    Backwards compatibility kan ook betekenen dat oude spellen opnieuw aangeschaft kunnen worden en dan werken. Niet dat wat je al hebt ook hier op werkt. En zelfs al zou dat wel zo zijn betekent een patent nog niet dat Sony het gaat implementeren. Ik zou er nog geen geld op zetten dat mijn huidige games op de PS5 te spelen zijn..

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • SuperDre

    • 1 februari 2019 20:38
    Als de PS5 echt oude (PS3) spellen rechtstreeks van disc van laden, dan zal de PS5 waarschijnlijk wel bij mij in huis komen. Heb nog zoveeeeeel PS3 games.
    De PS4 is krachtig genoeg om de PS1 en PS2 te kunnen emuleren (en zelfs nog enhancements daarop toe te passen zoals enkel PC PS emulators ook al doen).

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • clandestine666

    • 1 februari 2019 21:34
    Zou zeker een tof gebaar naar de loyale fanbase zijn, er vanuitgaande dat het afspelen van oude discs van voorgaande systemen wordt bedoeld.

    Ik heb een shitload PS3/PS2 games liggen en ook nog wat originele PlayStation games, maar de bijhorende systemen liggen al lang op zolder. Het blijft leuk om uit nostalgie af en toe wat oude games op te starten, maar in de praktijk zal ik er denk ik amper gebruik van maken. Misschien wat PS3-games spelen die wat minder verouderd zijn..

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Markus88

    • 1 februari 2019 23:33
    " Dit zou voor het eerst zijn dat PlayStation gebruik gaat maken van backwards compatibility." Uhhhhhh…. what? :P

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Vriess

    • 2 februari 2019 02:24
    Laten we eerlijk zijn, er is geen enkele reden waarom PS4 games niet zouden kunnen werken de PS5. Beiden werken ze met x86 hardware. Een simpele patch moet voldoende zijn om elke titel te laten werken. Dus ik geloof geen seconde dat dit patent een oplossing is die backwards compatibility moet garanderen. De tekst in de link is ook super vaag trouwens. Wat heeft dat met backwards compatibility te maken?.

    Google translate:
    In order to make this service comfortable for everyone, the following acts are prohibited.
    · Direct specification of literature for the purpose of collecting simple data
    · Robot access (periodic automatic data collection by program)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Devenace

    • 2 februari 2019 05:17
    Ik zie geen reden op hype te worden om ouwe meuk te kunnen spelen op een PS5.
    Dat wat ik wil spelen van toen, heb ik op de Vita,
    en daar speelt het lekker op, voor mij zoals de Playstation classic een struikelblok.
    Wel de Vita cancelen, maar ondertussen wel een classic lanceren en dan aankomen met backwards compatibility. :)
    Gooi die hele Vita markt dan open ipv deze verkapte rare boycot.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Dokter Caspari

    • 2 februari 2019 08:33
    Mogen we tegen die tijd zeker dokken om de door ons al aangeschafte spellen te kunnen spelen. For the players!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • -it-

    • 2 februari 2019 09:27
    Dit is zoiets als zeggen dat een laptop uit 2010 met windows 8 compatibel is met een laptop uit 2018 met windows 10. Niet echt bijzonder dus, daar zal dit patent niet over gaan vermoed ik.
    Of de ps5 moet weer met een compleet revolutionaire architectuur komen, maar dat verwacht ik ook niet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • denver

    • 2 februari 2019 10:18
    Wat sneu van Sony, dit. Uiteraard had hier geen patent voor aangevraagd hoeven worden. Microsoft kan namelijk geen backwards compatibility met de oudere Playstations aanbieden. Iets met copyrights. Dus dit patent is puur en alleen aangevraagd zodat nieuwssites het als nieuws zouden brengen. Gamer.nl is er in ieder geval ingetrapt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • darkmanwls

    • 2 februari 2019 11:18
    @denver het is dus net zoiets als muis en keyboard ondersteuning op de Xbox one.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Krytuun

    • 2 februari 2019 16:09
    @darkmanwls Waaar ik dus persoonlijk wel interesse in heb. Benieuwd of Metro Exodus het ondersteund op X.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • darkmanwls

    • 2 februari 2019 17:59
    @Krytuun mijn punt is dat die ondersteuning er altijd al was ook op Playstation. Al vanaf de ps2. Alleen moeten game makers 't wel aanzetten. Maar 't is niet iets nieuws en revolutionair.