Nieuws
Sony PlayStation Nintendo Switch combo

Sony laat zich uit over Fortnite-crossplay op PlayStation 4

Sony-woordvoerster voorziet uitspraak

Geschreven door Pablo Bool op
Fortnite-crossplay is nog steeds niet beschikbaar voor PS4, hoewel dit op andere platformen wél mogelijk is. Sony heeft gereageerd op de kritiek van fans hierover.

Crossplay is niet het enige wat ontbreekt aan de PS4-versie van Fortnite. PlayStation 4-gebruikers kunnen hun spel-progressie niet overzetten naar een andere platform. Spelers op andere platformen kunnen dit wél.

Een woordvoerster van Sony heeft nu een officiële uitspraak gedaan omtrent de kritiek van fans.

"We luisteren graag naar wat de PlayStation-community te zeggen heeft over het verbeteren van de speelervaring. Met wereldwijde verkoopcijfers van 79 miljoen PS4-consoles en meer dan 80 miljoen maandelijkse actieve PSN-gebruikers hebben we een grote community van gamers die Fortnite en veel andere titels samen kunnen spelen. Ook ondersteunen we crossplay in Fortnite met pc, Mac, iOS- en Android-apparaten, waarmee we de mogelijkheid aanbieden om Fortnite-fans op de PlayStation 4 te laten spelen met spelers op andere platforms."

Sony belooft dus geen crossplay met de Nintendo Switch- en Xbox One-versie van Fortnite. Hiermee benadrukt het bedrijf vooral de opties die wél beschikbaar zijn.

Bron: BBC

Dit artikel delen:

Lees meer

Kingdom Hearts 3-gameplay toont een baasgevecht en meer The Last of Us 2 heeft enkel Ellie als protagonist
55

Reacties op: Sony laat zich uit over Fortnite-crossplay op PlayStation 4

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • e6r6i6c

    • 15 juni 2018 11:10
    ik vind het zeer bizar dat sony mijn Epic acount blokeerd op de switch. Ik heb notabene Fortnite zelf op de pc gekocht, dit staat echt helemaal los van Sony. Ik heb 1 keer Fornite op de ps4 geprobeerd, en nu kan ik met mijn eigen epic account met een op pc gekochte game niet op de switch inloggen omdat Sony dat niet wilt? WTF??? Echt belachelijk !!!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • warcryptic

    • 15 juni 2018 11:24
    @e6r6i6c Wat ik hier het meest belachelijk aan vind is dat ze gewoon ontkennen dat ze ons naaien en de rest "fanservice noemen". Ze adresseren het probleem wat we ermee hebben niet eens.

    Kwaliteit uitermate teleurstellend te noemen.
    Ik hoop dat die convert ooit nog mogelijk word i.v.m. seizoen 3 spul.
    Maar verder is Fortnite op PS4 voor mij verleden tijd.

    Switch version letsgo!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ricje

    • 15 juni 2018 15:07
    @e6r6i6c "Ik heb 1 keer Fornite op de ps4 geprobeerd" <- Waarom unlink je de PS4 account dan niet van je Epic account?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • e6r6i6c

    • 15 juni 2018 15:13
    @Ricje je zou denken dat dat werkt, maar ik las al meerdere keren dat dit dus niet werkt. Je kunt dan alsnog niet je acount gebruiken op de switch.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ToMaX99

    • 15 juni 2018 18:24
    @e6r6i6c precies dit scenario is waarom ik het onbegrijpelijk vindt wat er gebeurd… Ik begrijp dat Epic hier ook mee in heeft moeten stemmen, maar waarschijnlijk was het of dit of niet… Kijk fijn he als de grootste het voor het zeggen heeft! Maar Fortnite is te groot om nee tegen te zeggen op lange termijn… Stel dat ze alleen PS4 versie niet meer updaten? Dan krabbelt Sony wel terug.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • CerandoX.nl

    • 16 juni 2018 06:54
    @ToMaX99 Oh ja joh? Krabbelen ze dan terug? Ik denk het niet. Wat verdient Sony er nou aan…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • martijn3107

    • 15 juni 2018 11:25
    Laat maar zien dat Sony het niet altijd voor heeft voor de gamers. Het is diep triest eigenlijk dat dit anno 2018 nog aan de orde is terwijl klantvriendelijkheid gewoon op plek 1 moet staan.


    Geen crossplay
    Geen (gratis) backwards compatibility
    Geen EA Acces
    Geen game preview

    Zijn toch aardig wat minpunten waar je je achterban op benadeeld.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Shoney

    • 15 juni 2018 11:34
    Ik vind dit niet een verklaring. Dit is een herhaling wat Sony de laatste jaren altijd doet. Verwijzen naar hun grote player base en de hoeveelheid PSN accounts. Daarnaast geven ze aan te luisteren naar hun community en zeggen ze dat er crossplay mogelijk is tussen PC, IOS en Android.

    Nooit vernoemen ze Nintendo nog Microsoft. Nooit gaan ze in op de argumenten van de community betreffende crossplay op zowel Nintendo als Xbox. Ook nu zeggen ze dus weer niets nieuws. Ze blijven alleen hun statement herhalen.

    Laten we eerlijk zijn, tot niet zo lang geleden was dit ook de starre houding van Microsoft maar deze is 180 graden om gegaan. Microsoft gaat zelfs nu zo ver dat ze meerdere malen een handreiking naar Sony gedaan hebben. Deze wordt keer op keer genegeerd. Microsoft heeft zelfs hun nieuwe controller voor gehandicapten licentie vrij gemaakt. Ze hebben aangegeven met Sony samen te willen werken om ook hun gehandicapte community bij te staan wat deze controller betreft.

    Ik vraag me serieus af wat Sony momenteel te verliezen heeft als ze crossplay voor de Xbox aanzetten voor Fortnite. En ja, dat kan makkelijk.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 15 juni 2018 12:09
    @Shoney Precies, het enige wat die die persoon doet is van de gelegenheid gebruik maken om te benadrukken hoeveel PS4 ze wel niet verkocht hebben, maar antwoord geven op de vraag doet ie niet. Oftewel marketinggelul.

    Dat geeft nogmaals dat er simpelweg geen goeie reden voor is, ze zijn blijkbaar bang ergens bang voor.
    En zoals je zegt zal MS of Nintendo precies hetzelfde in die situatie.
    De acties van Sony zijn heel duidelijk niet alleen For The Players.
    Ik ga zien wat er de volgende generatie gaat gebeuren, geniet van onder andere de PS4 maar of ik een PS5 aanschaf moet ik nog maar zien.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • e6r6i6c

    • 15 juni 2018 12:36
    @fonsrutte in het vervolg koppel ik never nooit meer iets aan mn psn/playstation. Want je ziet wel wat ermee kan gebeuren. Echt heel bizar dat dit zomaar kan/mag.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Xbox One GTA V

    • 15 juni 2018 11:37
    Iedereen na Microsoft en Nintendo!!!!!!!!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • darkmanwls

    • 15 juni 2018 12:33
    @Xbox One GTA V Wat is er na Microsoft en Nintendo dan?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Xbox One GTA V

    • 15 juni 2018 14:17
    @darkmanwls

    Atari VCS😏

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • casualkiller

    • 15 juni 2018 13:05
    Laat ik voorop stellen dat ik het echt ronduit belachelijk vind dat je account gegijzeld gehouden wordt , maar een hele hoop mensen lijken wel een paar dingen te vergeten als het om een business model gaat (goed of slecht). Sony vangt geld voor aangekochte Fortnite items op het PSN. its that simpel. Epic heeft een contract getekend met Sony hierover.

    Daarbij is Sony marktleider, geen winst te behalen enkel verlies. Maar niemand schijnt deze generatie zich te herinneren dat Microsoft precies hetzelfde deed op de 360 (en OG xbox!!) op het gebied van crossplay. Niemand die zich daar zo druk over maakte, of het feit dat je fortnite gratis zonder PS+ abbo kan spelen maar nog wel steeds xbox-live nodig hebt om fortninte online te spelen., hoor je niemand over.

    Maar ineens wil iedereen met Sony samenspelen en oh nou wat zijn ze evil dat ze dat niet toelaten.

    Wie serieus denkt dat, als microsoft nummer #1 was in console-land , ze Sony toe zouden laten is knettergek.

    DAARBIJ AANVULLEND: blijft kut en Sony moet er wat aan doen. maar ik heb er enigzins begrip voor, vanuit een puur business standpunt. Consumer friendly is het alles behalve.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Quintex

    • 15 juni 2018 13:12
    @casualkiller Beetje vreemd om je nu nog druk te maken over iets wat niet actueel meer is. Wat belangrijk is, is wie nu deze nare praktijken uitvoert. En heb je toevallig een bron over dat contract? Daar ben ik namelijk wel benieuwd naar gezien ik het me laatst afvroeg hoe om wordt gegaan met het verdienmodel voor Sony, Microsoft, enzovoort.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Apetjoek

    • 15 juni 2018 14:09
    @casualkiller Je snapt wel dat crossplay tegenwoordig wat vanzelfsprekender is als een jaartje of (vijf)tien geleden?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • casualkiller

    • 15 juni 2018 14:36
    @Apetjoek geen idee ik speelde quake op de dreamcast crossplay (hilarisch unplayable ) phantasy star online, , final fantasy 11 op de ps2 crossplay met pc , ik draai al heel lang mee en vanaf het begin gezien hoe ms en sony met elkaar omgingen qua crossplay (lees : microsoft heeft het altijd geweigerd) , daarom vind ik het gewoon nu ronduit hypocriet als mensen gaan huilen dat sony niet met xbox samen wil en boehoe dit en boehoe dat.

    Sony staat bij heel veel games crossplay toe met pc/mac (de grootste userbase imho) en logischerwijs niet met ms en of nintendo (wellicht begrijp je dat het een japans bedrijf is met moraal codes, en dat Nintendo Sony keihard genaait heeft in het verleden , en wij vandaag de dag daarom een playstation hebben :) .. )

    Mensen die dit als een argument gaan gebruiken dat de ps4 dus ruk is , want crossplay ,snappen het niet.

    Sony heeft op dit moment meer crossplay ps4 titels dan de xbox one en switch gecombineerd., maar ja fortnite, rete populair bij de kids, trendy en edgy om over mee te lullen.


    wat onder geen beding goedpraat wat er specifiek met je fortninte account gebeurd, maar djesus de dingen die sommige mensen roepen zijn echt waanzin.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • NextKid

    • 15 juni 2018 14:55
    @casualkiller Werk jij voor Sony? Want wanneer er kritiek wordt gegeven aan SONY zit jij direct hun te verdedigen en Xbox aan te vallen. Ik snap je niet. Is toch logisch dat ze crossplay willen. Nintendo, MS en pc worden een eco systeem en Sont wilt daar niet aan meedoen, omdat GELD?

    Als een gamer moet je toch kritiek kunnen uiten, zodat ze hun modellen aanpassen?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • casualkiller

    • 15 juni 2018 15:11
    @NextKid

    1. ik zeg als *eerste* dat wat ze nu doen niet kan, consument onvriendelijk is en absoluut onwenselijk. maar dat ontgaat je zeker

    2. Het is gewoon logisch vanuit een business standpunt (ik vergeef je als je dat niet snapt)

    Ik "verdedig" Sony in die zin dat Microsoft PRECIES hetzelfde zou doen als zij die positie hadden. (wat een erge aanval!@!!)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • NextKid

    • 15 juni 2018 16:15
    @casualkiller Alles wat je zegt voordat het woord "maar" kan je beter niet zeggen. Want alles wat je daarvoor zegt doe je gewoon tenniet.

    En nogmaals, je argument van business standpoint is gewoon anti-gamerish. Ik begrijp ook waarom Activision geen losse dlc's meer verkoopt, want ze maken zo veel meer winst. Maar dat neemt de feit niet weg dat het gewoon naaien van je fanbase is.
    En ik zou je dan begrijpen als je inderdaad voor sony zou werken.

    MS deed het ook. En ze verdienden kritiek destijds en ze hadden het ook gekregen. Nu doet Sony het en jij zegt "maar MS deed het eerst". Ik als gamer ben tegen zulke praktijken en nogmaals vind ik het raar hoe jij MS hier bij betrekt, terwijl Sony hier gewoon fout zit.