Nieuws
PlayStation VR2

Sony onthult PlayStation VR2-games die in februari en maart verschijnen

Ook Rez Infinite, Thumper en Tetris Effect krijgen PS VR2-versies

Geschreven door Michel Musters op
Sony heeft de games onthuld die op release van de PlayStation VR2 of kort daarna beschikbaar komen.

Dat deed het bedrijf op PlayStation Blog. Op release brengt het bedrijf zelf Horizon Call of the Mountain en Gran Turismo 7 uit, maar in totaal gaat het om meer dan dertig PS VR2-games die in februari en maart uitkomen.

Het bedrijf kondigde daarbij ook enkele nieuwe PS VR2-versies van games aan, waaronder Rez Infinite, Before Your Eyes, Kayak VR: Mirage, Thumper en Tetris Effect. Hieronder is de volledige lijst te bekijken. Games die niet precies op 22 februari, maar ergens later die maand of in maart uitkomen, worden met 'launch window' aangegeven.

  • After the Fall (Vertigo Games)
  • Altair Breaker (Thirdverse)
  • Before Your Eyes (Skybound Interactive, launch window)
  • Cities VR (Fast Travel Games)
  • Cosmonious High (Owlchemy)
  • Creed Rise to Glory: Championship Edition (Survios, launch window)
  • The Dark Pictures: Switchback (Supermassive, launch window)
  • Demeo (Resolution Games)
  • Dyschronia: Chronos Alternate (MyDearest Inc., Perp Games)
  • Fantavision 202X (Cosmo Machia, Inc.)
  • Gran Turismo 7 (gratis update voor de PS5-versie van de game)
  • Horizon Call of the Mountain (Firesprite, Guerrilla)
  • Job Simulator (Owlchemy)
  • Jurassic World Aftermath (Coatsink)
  • Kayak VR: Mirage (Better Than Life)
  • Kizuna AI – Touch the Beat! (Gemdrops, Inc.)
  • The Last Clockwinder (Pontoco/Cyan Worlds)
  • The Light Brigade (Funktronic Labs, bevat zowel PS VR- als PS VR2-versie)
  • Moss 1 & 2 Remaster (Polyarc)
  • NFL Pro Era (StatusPro, Inc., gratis upgrade)
  • No Man’s Sky (Hello Games, launch window)
  • Pavlov VR (Vankrupt)
  • Pistol Whip (Cloudhead, gratis upgrade)
  • Puzzling Places (Realities.io, gratis upgrade)
  • Resident Evil Village (Capcom, gratis update voor de PS5-versie van de game)
  • Rez Infinite (Enhance)
  • Song in the Smoke (17 Bit)
  • STAR WARS: Tales from the Galaxy’s Edge (ILMxLab)
  • Synth Riders (Kluge Interactive, gratis upgrade)
  • The Tale of Onogoro (Amata K.K)
  • Tentacular (Devolver)
  • Tetris Effect (Enhance)
  • Thumper (Drool LLC)
  • The Walking Dead: Saints & Sinners: Ch. 2: Retribution (Skydance, launch window)
  • Vacation Simulator (Owlchemy)
  • What the Bat (Triband)
  • Zenith: The Last City (Ramen VR, gratis upgrade)

PlayStation VR2 komt op 22 februari uit en kost zeshonderd euro. In het pakket zitten de headset, de Sense-controllers en een koptelefoon voor stereogeluid. Op dezelfde dag komt ook een oplaadstation voor de controllers uit voor de prijs van 49,99 euro. Daarnaast komt er op dezelfde dag ook een bundel met vr-game Horizon Call of the Mountain uit. Deze bundel gaat 649,99 euro kosten.

Dit artikel delen:

Lees meer

Mederegisseur The Last of Us ontbreekt in credits van HBO-serie Ubisoft-games voor volgend fiscale jaar mogelijk gelekt
26

Reacties op: Sony onthult PlayStation VR2-games die in februari en maart verschijnen

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    Riyakuya

    • 20 januari 2023 07:25
    Ik durf vrijwel al te voorspellen dat dit net als andere VR headsets een gimmick is en zal blijven. En dan nog een 600 euro kostende gimmick ook.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Luigi1985

    • 20 januari 2023 07:39
    @Riyakuya

    Het is wel een aardige smak geld inderdaad. Toch wil ik het wel gaan proberen eigenlijk. Niet gelijk volgende maand, maar een keer later dit jaar als ik wat reviews van de set zelf en een aantal games heb gezien.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Michael-Raymond-Clayton

    • 20 januari 2023 08:13
    @Riyakuya ik zie het inderdaad niet snel gebeuren dat VR de standaard wordt. Het zal dus iets blijven 'voor erbij'. En dan moet iedereen voor zichzelf bepalen hoe leuk hij/zij het vindt om voor twee of drie games per jaar die VR in te duiken en of het hem/haar 600 piek waard is. Ik begrijp uit jouw post dat jij dat belachelijk veel geld vindt 'voor erbij' en dat kan ik me best voorstellen. Voor mijzelf zijn een paar mooie VR ervaringen per jaar dat geld zeker waard. De term 'gimmick' komt echter wat denigrerend over. Wat voor de een een gimmick is, vindt de ander heel tof en wezenlijk wat bijdragen. Zelf kan ik er bijvoorbeeld met mijn hoofd niet bij dat er een hele markt is voor cosmetische items. Dat mensen een tientje betalen voor een bepaalde skin. Maar hey, voor de liefhebbers is dat blijkbaar geen gimmick. Even goede vrienden. Maar ik heb liever een VR bril dan een lading skins ;)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Riyakuya

    • 20 januari 2023 08:23
    @Michael-Raymond-Clayton ik weet eigenlijk niet hoe ik het anders kan verwoorden. Het zal naar mijn mening nooit de standaard worden zoals het dat ook al jarenlang niet is op de pc gamingmarkt. Natuurlijk is het tof dat So y dit maakt voor de liefhebbers ervan maar ik zie het meer als de Kinect sensor of de wii motes. Leuk om te proberen maar je gaat vanzelf weer terug naar een controller of toetsenbord en muis in je knuisten.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    **Guitar_Hero**

    • 20 januari 2023 09:01
    @Riyakuya Oprechte vraag: heb je VR ooit geprobeerd? En dan wel een fatsoenlijke game bedoel ik dan. Gezien je vergelijking met Kinect en Wii motes geloof ik daar maar weinig van eigenlijk. (In VR heb je overigens ook een controller in je knuisten)

    Voor mij heeft VR gaming veranderd waar gaming de laatste jaren enorm in herhaling viel. Terug gaan naar een plat scherm voelt gewoon veel minder leuk.

    De standaard, dat zal pas kunnen als een standalone VR bril met veel power uit komt en dan nog is dat natuurlijk niet zeker. Voor mij is het waar ik naar uit kijk in de game wereld, iets waar ik na jaren echt enthousiast van word.

    Maar goed, ik snap ook dat het niet voor iedereen zo is echter een gimmick is het wat mij betreft zeker niet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Riyakuya

    • 20 januari 2023 11:10
    @**Guitar_Hero** jawel, mijn stiefbroer is er helemaal gek op en heeft me meermaals proberen te overtuigen. Ik zie mezelf gewoon niet de hele dag afgesloten met een bril en koptelefoon oplopen en heb liever een normaal scherm. En met die reden zie ik het ook als gimmick. Het zal nooit de standaard worden en blijft voor een relatief kleine markt vergeleken met de rest van het game landschap. Maar nogmaals, het is fijn dat Sony dit doet voor de liefhebbers. Ik zie Nintendo en Microsoft zich daar nog niet aan wagen. Het idee van Microsoft om hun mixed reality bril voor consumenten uit te brengen is ook al de prullenbak ingegaan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    **Guitar_Hero**

    • 20 januari 2023 11:30
    @Riyakuya Nintendo heeft zich er al minimaal aan gewaagd al was het maar cardboard VR.

    En of ik nu voor de tv zit in mijn eentje of met een VR set op maakt ook weinig uit. Kwestie van mindset.

    De user base groeit overigens alleen maar dus zo lang daar voldoende groei in zit is het levensvatbaar. Daarbij kan VR gaming naast reguliere gaming een standaard zijn.

    Tegenwoordig gamen meer mensen op een telefoon dan op een tv, dus eigenlijk is jouw standaard al geen standaard meer dan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Snoop213

    • 20 januari 2023 07:44
    Ik vindt Vr in gaming sws een gimmick. Dat is al gebleken vindt. En deze line up laat mij niet naar de winkel rennen hoop dat Nintendo en Microsoft zelf niet met een Vr komen zodat ze daar geen mankracht aan hoeven te verspillen

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    ali3n8tor

    • 20 januari 2023 08:46
    Ik was eerst in het "ik wacht het ff af"-kamp maar nu ben ik toch redelijk naar het day one kamp verschoven.. beetje dankzei GT7 die geheel in vr te spelen is, en ook resident evil. Op de psvr1 heb ik er enorm veel plezier mee gehad met oa REZ ,wipeout en firewall en RE7, ondanks de krakkemikkege move besturing, ervaringen die je niet snel vergeet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    ewart

    • 21 januari 2023 12:14
    @ali3n8tor waar heb je gelezen dat GT7 in zijn geheel te spelen is? Als GT7 in online races via VR kan dan ben ik ook om

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    DeRat.

    • 20 januari 2023 09:08
    Toen het eerst werd aangekondigd had ik totaal geen interesse, maar ik heb een cockpit met stuur en met de aankondiging van GT7 in VR lijkt dat mij toch wel een hele toffe ervaring. Maar ik wacht nog even af of de hele game VR gaat zijn, of het weer een gimmick is zoals bij GT sport waarbij je alleen time trial kon doen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    **Guitar_Hero**

    • 20 januari 2023 11:10
    @DeRat. Het is gisteren bevestigd dat op de split screen mode na alles volledig speelbaar is in VR, dus ook online multiplayer.

    No brainer met jouw setup zou ik zeggen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    DeRat.

    • 20 januari 2023 14:44
    @**Guitar_Hero** oh dat meen je, ook toevallig! Dan is het inderdaad een no-brainer. Vanavond maar eens een pre-order plaatsen :D

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    **Guitar_Hero**

    • 20 januari 2023 15:11
    @DeRat. Haha cool, zelf heb ik al vaak op het punt gestaan om een racing setup neer te zetten maar steeds kwam het er niet van.

    Nu moet het eigenlijk wel

    In de blog post van Sony staat het trouwens

    While 2-player splitscreen races are not supported in VR, all other races, including online races, will be available

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Dealer X

    • 20 januari 2023 09:30
    Mensen die zeggen dat het niks is en het niet eens hebben geprobeerd die moeten lekker hun mond houden. Een goeie leuke VR game spelen. Wil blow your mind. Het is niet te vergelijken met een game op een normale console.
    I geef ook toe. Je moet er wel tegen kunnen want sommige mensen worden er misselijk van. Zelf ben ik in het begin er misselijk van geworden. Maar je moet jezelf erop trainen en rustig opbouwen. Daarna dans je in vechtende hack and slash games :)

    VR is geweldig!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Sabor

    • 20 januari 2023 09:36
    @Dealer X
    Dat misselijk worden valt inderdaad reuze mee. Ben vrij gevoelig voor sommige games (wordt heel misselijk van Portal, maar ook bijv. Mirrors Edge door de wiebelcamera).
    In VR nog weinig last van gehad in shooters en rpg's.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    mole28

    • 20 januari 2023 09:39
    Misschien is het al eens gezegd maar mij is het niet helemaal duidelijk;
    Moet je de games weer opnieuw kopen terwijl je ze al hebt op de ps4?

    De leukste vr games vind ik zelf Astrobot rescue mission en Beat saber.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    MichelMusters

    • 20 januari 2023 10:01
    @mole28 Het verschilt per game. Er zijn een aantal gratis updates zoals je in de lijst hierboven kunt zien. Tetris Effect en Rez kosten volgens mij ongeveer een tientje om te upgraden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    mole28

    • 20 januari 2023 11:07
    @MichelMusters
    Oh zo, bedankt voor je antwoord!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    den_the_man

    • 20 januari 2023 10:33
    Er zijn van die avonden dat de tv niet beschikbaar is voor gamen. Kan je dan in Cinematic Mode fatsoenlijk gamen? Heeft iemand daar ervaring mee/een mening over? En dan bedoel ik het spelen van een niet-Vr spel.