Nieuws
Fortnite: Battle Royale

Sony bekijkt 'mogelijkheden' voor cross-play op PlayStation 4

Nog altijd geen duidelijk antwoord

Geschreven door Michel Musters op
Sony zoekt naar "veel mogelijkheden" wat betreft cross-play op PlayStation 4. Cross-play met andere consoles is nu namelijk niet mogelijk op de console.

PS4-gamers kunnen het in multiplatformgames niet opnemen tegen spelers op andere consoles. Dit is onder andere het geval bij het populaire spel Fortnite. Nadat de game tijdens E3 op Switch verscheen en het spelers de mogelijkheid gaf om onder andere tegen Xbox One-gamers te spelen, maar niet tegen PS4-gamers, ontstond er nog meer ophef over het feit dat Sony dit niet toelaat.

"We horen het en we kijken naar veel verschillende mogelijkheden", aldus Shawn Layden, CEO van Sony Interactive Entertainment Amerika, tegen Eurogamer. "Je kunt je voorstellen dat de gevolgen (van cross-play) op veel meer effect heeft dan alleen één game. Ik ben er zeker van dat we een oplossing vinden die begrepen en geaccepteerd wordt door onze gaming community, terwijl we tegelijkertijd ons bedrijf ondersteunen."

Het antwoord op de vraag of Sony cross-play toe gaat laten op PlayStation 4 is nog altijd niet allesomvattend en het is dus nog onduidelijk of er iets gaat veranderen. Wat wel duidelijk is, is dat Sony hier intern gesprekken over heeft en naar een oplossing zoekt die zowel in het voordeel van zichzelf als van gamers uitvalt.

Dit artikel delen:

Lees meer

Ori and the Will of the Wisps Warhammer: Vermintide 2 en meer naar Xbox Game Pass in juli
26

Reacties op: Sony bekijkt 'mogelijkheden' voor cross-play op PlayStation 4

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • ebiker

    • 28 juni 2018 09:23
    juistem ja, 'in het voordeel van zichzelf'… want tuurlijk is dit mogelijk. Pure onwil als het niet kan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 28 juni 2018 09:35
    @ebiker Sony doet nu inderdaad net of het technisch ingewikkeld is, maar technisch is er werkelijk geen enkel struikelblok, sterker nog het heeft een tijdje gewerkt. Ook het blokkeren van accounts is helemaal niet nodig en kan heel simpel aangezet worden.
    En als dat niet kan dan heeft Sony dat niet zo slim gedaan, want op andere platforms kan het immers wel.
    Valt me een beetje tegen van ze. Dat 'For the players' motto kunnen ze beter laten vallen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • DenXD

    • 28 juni 2018 09:31
    Dit lijkt wel een gevalletje backwards compatability. Daarin zeiden ze ook dat als het makkelijk was geweest, het al gefixt was. Sony steekt niet zo graag moeite in dit soort dingen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • SuperDre

    • 28 juni 2018 10:37
    @DenXD Nou BC met PS1 en PS2 is peanuts (dat laten de emulatoren voor de pc wel zien, die kunnen PS1 games nog mooier maken dan ze er origineel uit zagen en dat is op mindere hardware dan de PS4 is), PS3 is de PS4 zelf echter te traag voor, maar wie weet met de PS5 dat het wel mogelijk is, de PC PS3 emulator draait ook al behoorlijk goed (en daar zijn ze nog lang niet klaar met ontwikkelen).

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Paxopoxo

    • 28 juni 2018 16:36
    @SuperDre Ik snap niet wat het probleem is met het draaien van PS3 games op de PS4, kijk naar Microsoft, die hebben het onder de knie en het speelt perfect. Ik zou graag hetzelfde op de PS4 willen zien als dat Xbox One laat zien.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • obi-twan kenobi

    • 28 juni 2018 23:29
    @Paxopoxo omdat de ps3 een hele andere architectuur heeft dan de ps4. De xbox 360 en one zaten al wel beide op de x86 architectuur en zijn dus veel meer compatible dan de ps3 en ps4. Ik verwacht wel dat de ps5 compatible zal zijn met de ps4.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Paxopoxo

    • 28 juni 2018 23:55
    @obi-twan kenobi Dat is erg jammer, wist ik niet. Ik hoop dat ze bij de PS5 inderdaad dit oplossen!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Yogarine

    • 8 augustus 2018 12:48
    @Paxopoxo De PS5 (die je niet eerder dan 2021 hoeft te verwachten) zal waarschijnlijk eveneens een x86 architectuur gebruiken, net als de PS4 en PS4 Pro.
    Ik denk dat de transitie naar de PS5 ook meer te vergelijken zal zijn met de transitie van de iPhone 5 naar iPhone 6 dan de "harde" transitie die we gewend zijn met consoles.

    Dus dat zou betekenen dat alle PS4 games gewoon op de PS5 te spelen zullen zijn en dat de interface van de PS5 ook geen grote revolutie meer zal zijn zoals van PS3 naar PS4, en dat het enkel een hardware upgrade is die het mogelijk maakt nieuwere PS5 games te spelen, naast de bestaande PS4 games.

    Hetzelfde geld hoogstwaarschijnlijk ook voor de volgende Xbox generatie.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Yogarine

    • 8 augustus 2018 12:37
    @obi-twan kenobi

    Xbox 360 heeft geen x86 architectuur maar een PowerPC architectuur vergelijkbaar met die van de PS3, hoewel die van de PS3 een stuk ingewikkelder in elkaar zit.

    De Xbox 360 heeft triple-core PowerPC CPU, terwijl de PS3 de befaamde "Cell" processor bezit wat in principe een single-core PowerPC is met 7 soort van "co-cores". Netto is de performance van de twee vergelijkbaar, maar de ingewikkelde en ongebruikelijke architectuur van de Cell processor maakt het een stuk ingewikkelder daar een emulator voor te schrijven.

    Dat betekent niet dat het onmogelijk is een PS3 emulator te schrijven voor de PS4, maar het is wel een behoorlijke klus en een flinke investering die Sony er kennelijk niet voor over heeft. Vooral aangezien ze toch al marktleider zijn en er geld te verdienen is door al die PS3 games opnieuw uit te brengen voor de PS4.

    Bronnen:
    https://en.wikipedia.org/wiki/Xbox_360
    https://en.wikipedia.org/wiki/PlayStation_3
    https://en.wikipedia.org/wiki/Cell_(microprocessor)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Norman

    • 28 juni 2018 09:49
    Dit is de reden waarom ik weg ben gegaan van PS4 en terug naar PC.
    Geluk maar want nu kan ik teminste Realm Royale spelen ;)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • SuperDre

    • 28 juni 2018 10:35
    @Norman Crossplay met de PC (en Android/iOS) kan dus wel gewoon, crossplay van de PS4 met xbox/switch is wat sony blokt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Paxopoxo

    • 28 juni 2018 10:48
    ''For the players''… Belachelijk, als ze het beste voor gamers willen dan moet deze beslissing niet moeilijk zijn lijkt mij.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • casualkiller

    • 28 juni 2018 11:35
    Gaan we weer!! ;p

    "we kijken naar de mogelijkheden" is gewoon PR speak voor: crossplay met xbox & nintendo je moeder.

    Wie denkt dat Nintendo en Microsoft het voor de gamers doen: realitycheck: die willen enkel een slice of the 80 miljoen ps4 users-pie, niets meer en niets minder.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 28 juni 2018 12:13
    @casualkiller Het feit dat Sony crossplay tegenhoudt is irritant, maar snap ik nog.
    Het blokkeren van accounts die ooit eens op een ander platform gebruikt is, is werkelijk belachelijk. Sony is bang inkomsten mis te lopen op in-game aankopen in Fortnite.
    Dat is de enige reden en dat is niet 'For the players', maar 'For Sony's wallet'.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • MrWhite

    • 28 juni 2018 15:50
    @ casualkiller, ga je weer!!!

    Stap nou eens van die Sony Pony af en redeneer een keer vanuit een ander oogpunt.
    Denk nou eens andersom.

    Er zijn bijna twee keer zoveel PS eigenaren tegenover de switch en xbox. Zouden die niet bang moeten zijn voor PS als PS het crossplay toelaat!!?. Kans is 2 keer groter dat mensen een vriendenkring gaan opbouwen met PS eigenaren als andersom. Hier zal Sony denk ik niets op gaan verliezen. Ik kan niet inzien dat het een console sale boost gaat geven voor MS en Nintendo.

    Als ze dit juist niet doen zal het schade opleveren, op dit moment is een switch en een xbox voor online gaming een juiste combo. Er zijn zat mensen die niet voor single play exclusieve gaan, maar voor online gaming. (Speel zelf ook alleen maar online).

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Paxopoxo

    • 28 juni 2018 16:30
    @MrWhite Helemaal mee eens MrWhite, daarnaast, Xbox One heeft 60mil gebruikers, Switch is 15mil keer verkocht en Sony heeft 80mil gebruikers. Dus in mijn ogen heeft Sony niet zo heel veel voor op Microsoft en Nitendo samen in dit Cross Play probleem van Sony. Ik zou zeggen, gooi je deuren open voor crossplay als Sony en dan ben je echt ''For The Players'.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • casualkiller

    • 28 juni 2018 20:35
    @Paxopoxo https://www.digitaltrends.com/gaming/xbox-one-sales-figures-less-than-half-ps4/ , alsjeblieft, niet 60 maar 40.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Paxopoxo

    • 28 juni 2018 23:53
    @casualkiller Heb je aandelen in Sony ofzo, jou console fetisch is lachwekkend en zielig tegelijk. Sony geeft geen moer over wat jij hier in dit forum aan het verkondigen bent, je verkoopt jezelf voor een console.. Microsoft heeft voor Xbox al sinds 2015 geen verkoop cijfers uitgegeven dus wat jij hier loopt te verkondigen als bewijs is een ruwe gok. Ik weet niet waar je jezelf druk om maakt, PC is altijd de boveliggende partij en dit is in handen van Microsoft, blijkbaar jou aartsvijand.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • casualkiller

    • 29 juni 2018 09:44
    @Paxopoxo dus jij roept 60 miljoen maar ik ben aan het gokken met cijfers ;) Goed verhaal.

    En Microsoft mag misschien wel windows hebben op pc, met hun windows-store hebben ze maar een 0.1% aandeel in de digitale markt erop.. die wordt namelijk gedomineerd door steam. Maar wil niet zeggen dat ik microsoft als mijn aartsvijand zie, ik speel met veel plezier xbox exclusives als gears of war 4, killer instinct.. op mijn pc wel te verstaan, daar heb je geen xbox voor nodig.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Paxopoxo

    • 29 juni 2018 09:59
    @casualkiller Jij komt aan met je linkje alsof dat harde bewijs is, ik heb nergens gezegd dat wat ik zei waarheid is of bewijs, ik maakte alleen een foute schatting en dat zal ik niet ontkennen, Microsoft heeft geen cijfers vrijgegeven sinds 2015 dus alles is op dit punt koffiedik kijken. Feit is dat ik jou vaker comments zie plaatsen die echt nergens over gaan met ''feiten'' die nergens te achterhalen zijn alleen om jezelf of Sony ,in veel gevallen ,beter voor de dag te laten komen. Jij maakt jezelf zo druk om dingen die prima voor zichzelf spreken.