Nieuws
Smite

Smite-streamer vertrekt bij ontwikkelaar na kritiek zelfdoding

'Het is een egoïstisch, stom iets om te doen'

Geschreven door Michel Musters op

Smite-streamer Brandon 'DM Brandon' Nance is vertrokken bij ontwikkelaar Hi-Rez Studios nadat hij controverse veroorzaakte door zijn opmerkingen tegen een Stream-kijker die aangaf een zelfmoordpoging te hebben gedaan.

Nance, die bijna 6,5 miljoen views op Twitch heeft, kreeg een bezoeker op zijn stream die vijf dollar doneerde en een bericht achterliet. In het bericht gaf de bezoeker aan dat hij vorig jaar een zelfmoordpoging deed, maar dat hij door het bekijken van de video's van Nance een positieve levenshouding kreeg. "Bedankt."


Brandon reageerde tijdens de stream fel op de bezoeker: "Ik ga je een rotzak noemen. Het is een egoïstisch, stom iets om te doen. Als je mijn mening hierover niet fijn vindt, kun je een andere stream bekijken waar iemand je vertelt dat zelfdoding wel oké is. Go f*** yourself, kid."

Brandon ging hierna door over het onderwerp. "Iedereen heeft depressie en angsten. Iedereen vindt het moeilijk om wakker te worden, maar veel van ons doen het gewoon zonder dat we er anderen mee lastig vallen. Er is therapie, er zijn vrienden en mensen die je kunnen helpen. En als je er voor kiest om je eigen leven te beëindigen of er voor kiest deze ziekte je leven te laten verpesten omdat je er niet mee om kunt gaan, nou mooi dan."

Brandon werd daarna overspoeld door negatieve reacties, onder andere op Reddit. De streamer heeft als gevolg daarvan aangekondigd weg te gaan bij Hi-Rez Studios en stopt met het streamen van Smite. Volgens hem mag de ontwikkelaar niet veroordeeld worden om zijn eigen acties. Hoewel hij zich niet heeft verontschuldigd voor zijn opmerkingen, laat hij wel weten dat de dingen die hij zei "een fout" waren. Brandon geeft aan dat hij zich blijft richten op streamen en werken voor het goede doel.

Update: Hi-Rez heeft inmiddels ook een statement uitgegeven over de situatie. "We geven erg om onze community bij Hi-Rez en we nemen onderwerpen als zelfdoding, depressie en geestelijke gezondheid erg serieus. Al onze werknemers zijn vrij om hun eigen meningen te hebben, maar wanneer mensen de waardes waar we als een bedrijf voor staan niet respecteren, nemen we dat serieus."

"Als deze situatie iets goeds heeft opgeleverd, dan is het wel dat we hopen dat het geestesziektes onder de aandacht brengt en dat er meer informatie, ondersteuning en open communicatie moet zijn in onze samenleving over hoe dit wordt gezien", zo vervolgt Hi-Rez. "We hebben allemaal belangrijke mensen in ons leven die te maken hebben gehad met geestesziektes en hoe we hierover praten is erg belangrijk. Na deze gebeurtenis heeft Hi-Rez een bijdrage geleverd aan de American Foundation for Suicide Prevention en we willen mensen aansporen hetzelfde te doen."

Bron: Twitter

Dit artikel delen:

Lees meer

Ga de cyberpunkwereld in met The Technomancer Realistische gevechten in Hellblade
44

Reacties op: Smite-streamer vertrekt bij ontwikkelaar na kritiek zelfdoding

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Dennispls

    • 20 april 2016 13:33
    Wat een belachelijke reactie ook. Iemand bedankt jou dat jouw streamwerk iemand weer zin heeft gegeven in het leven en jij brandt diegene af? Wow erg koud.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • SuperDre

    • 21 april 2016 10:45
    @Dennispls De reactie kan (en ik denk zelfs dat het zo is) natuurlijk ook te maken hebben met iets uit het verleden van die Brandon waarom hij zo fel reageert..

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Dennispls

    • 21 april 2016 12:02
    @SuperDre Dit zal ook zeker wel een mogelijkheid zijn. Desondanks (en hoe egoïstisch een dergelijke actie ook is) is dit niet echt de juiste manier om hierop te reageren. Juist door zo fel te reageren kan je een terugval veroorzaken en die persoon weer het gevoel geven dat hij/zij er niet toe doet. Dat heeft mogelijk grotere gevolgen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • vladimirr

    • 20 april 2016 14:22
    ben het wel eens met Brandon. zelfdoding is ego. niks meer en niks minder.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • woutzorz

    • 20 april 2016 14:30
    @vladimirr Net als mensen zonder kwaliteit van leven en die liever dood willen perse laten leven voor je eigen gewin…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • G.T

    • 20 april 2016 15:41
    @vladimirr

    Ja, en mensen te moeten laten leven die in pijn zitten is niet ego hé, dombo.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • oropher

    • 20 april 2016 16:15
    @vladimirr
    Nee, in vele gevallen is zelfdoding het compleet ontbreken van enig ego. DWZ, je ego bestaat ook uit je omgeving en niet alleen uit je eigen gedachten.
    Bovendien is het makkelijk om te zeggen dat iemand alleen maar uit het leven stapt omdat hij het te moeilijk vind of iets dergelijks. Je hebt gewoon geen idee wat iemand meegemaakt kan hebben.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • CroniC

    • 20 april 2016 23:22
    @oropher
    +1!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ShadowX

    • 20 april 2016 14:30
    Tja om die gast nou asshole te noemen gaat weer wat ver maar zelfdoding is natuurlijk wel de makkelijkste uitweg zoeken en ben het met vladimirr hierboven eens.

    Stel je bent getrouwd en hebt kinderen en het gaat ff slecht met de inkomsten en de man besluit zich ineens voor de trein te gooien dan is dat wel een erg makkelijke uitweg als hij dan een vrouw met kinderen achter laat.

    Maar goed zo denkt de 1 erover de ander denkt er anders over.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • oropher

    • 20 april 2016 16:08
    @ShadowX
    Dat is een mogelijke reden ja, het kan alleen veel erger zijn dan dat. Ooit gehoord van mensen die als kind bruut verkracht zijn?
    Veel daarvan krijgen ook dat soort gevoelens, maar het ontgaat veel mensen met een gezonde opvoeding en een leven dat soepel verloopt dat er ook in de westerse wereld mensen extreem kunnen lijden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ShadowX

    • 20 april 2016 16:24
    @oropher

    Klopt wat je zegt maar mensen (op kinderen na) weten dat er hulp voor is en het voor de trein springen is dan misschien voor die persoon een makkelijke uitweg maar de persoon die springt weet niet wat voor ellende hij veroorzaakt voor de trein bestuurder of voor de mensen die hij achterlaat.

    Er is inderdaad onderscheid tussen de redenen en in dit geval weten we de reden niet maar een gevalletje ik ben failliet is voor degene die springt een makkelijke uitweg maar niet voor degene die het zien gebeuren of achterblijven.

    Voor de gevallen die jij net op noemt is speciale hulp verkrijgbaar, maar ben het wel met je reden eens wat betreft die ene opmerking.

    Wat het topic betreft vind ik dit van die gast niet handig om dit persoon zo voor LUL te zetten, de enige die een LUL is is die gast zelf en had gewoon moeten reageren met goed om te horen en weer terug naar de game.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • CroniC

    • 20 april 2016 23:25
    @ShadowX
    Het is heus niet zomaar als het 'ff' misgaat. Daar gaat vaak jaren lichamelijke of emotionele ellende aan vooraf.

    Wat ik erger vind. Is als hij/zij de kinderen mee zou nemen.. hoor je ook vaak genoeg. Dan ben je pas laf.
    Tuurlijk mag je zelfmoord afkeuren, maar imo kan je daar geen oordeel over vellen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ShadowX

    • 20 april 2016 23:48
    @CroniC

    Inderdaad als ze anderen mee nemen is dat inderdaad erg en zeker als ze de kids meenemen omdat ze niet willen dat de ex die krijgt.

    Oordeel wat ik erover zeg is dat ik het laf vind als ze het doen en geen hulp zoeken of als ze anderen ermee hebben zoals het voorbeeld wat je zelf aangeeft van anderen mee nemen of dat anderen het zien gebeuren zoals bijvoorbeeld voor de trein springen.

    Ik heb het dan niet over de mensen die ziek zijn in hun hoofd maar over de figuren die een uitweg zoeken en anderen achterlaten of anderen ermee opschepen dat zijn naar m`n mening de lafaards.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • SuperDre

    • 21 april 2016 10:47
    @CroniC Je moest eens weten bij hoeveel mensen dat dus wel zo is dat ze als het 'ff' mis gaat al zelfmoord willen plegen.. komt veel vaker voor dan jij denkt..

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Grohe

    • 20 april 2016 15:23
    Ik vind zelfdoding ook egoïstisch. Maar daar heb je ook weer gradaties in. Bij sommige is het een ziekte in hun hoofd, die zijn niet echt toerekeningsvatbaar. Wat ik wel irritant vind is als mensen die zelfmoord plegen opgehemeld worden vanwege die daad. Bij Herman Brood bijv was het typisch hem om zo te eindigen en was het ergens wel grappig….gtfo.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • oropher

    • 20 april 2016 16:11
    @Grohe
    Herman Brood? ja, zijn einde was tekenend voor zijn leven. Grappig? nee. Erg? nee. Zonde? ja.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Grohe

    • 20 april 2016 19:04
    @oropher,

    Best wel hoor, daarna werden anekdotes opgehaald hoe ze al met Herman zelf over zijn zelfmoord zaten te praten. Op dat moment met een knipoog en natuurlijk wou niemand dat die het echt deed….maar het werd na de daadwerkelijk zelfmoord wat geridiculiseerd zo.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • G.T

    • 20 april 2016 15:48
    Mensen die zelfdoding egoïstisch vinden zijn een van de meest egoïstisch mensen ooit. En hebben geen benul wat iemand doorstaat, of heeft doorstaan om op dat punt te komen.

    Een ziekte in hun hoofd, dat is ook zo kleinerend en heb je echt geen kennis in het gebied. Er is niets, maar dan ook niets meer egoïstisch dan tegen mensen te zeggen dat het beter is om met pijn in hun psyche of fysiek omdat jij het niet aan kan om die persoon te verliezen, en je hen liever ziet lijden

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • haastnooit

    • 20 april 2016 17:09
    @G.T sluit ik me helemaal bij aan. Dergelijke mensen, degene die het een egoïstische daad noemen, hebben 0 inlevingsvermogen rn kunnen zich totaal niet voorstellen wat iemand met een dergelijke aandoening meemaakt, voor hun is iedere dag een hel en is de dood vaak de enige uitweg.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Grohe

    • 20 april 2016 19:06
    @G.T,

    ohh er is weer iemand gevoelig voor een paar woordjes. Zware depressief is gewoon een ziekte, klinisch gezien. Dus helemaal niet onjuist of denigrerend. Juist als je zegt dat het geen ziekte is zeg je eigenlijk dat het geen afwijking is en de patiënt het zelf in de hand heeft…not. Ga het niet mooier maken dan het is.
    Je bent zkr ook zo iemand die iemand met een verstandelijk gehandicapt liever ''anders'' noemt ipv de juiste term? Dat vind ik pas denigrerend. Zeg gewoon waar het op staat. Patiënten of gehandicapten prikken er zo doorheen wanneer je hen als zwakkelingen behandeld. Zeg gewoon waar het op staat, wordt meer gewaardeerd door hun.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.