Nieuws
Google Stadia

Slechts 15 procent van Europese spelers is geïnteresseerd in streamingdiensten

Onderzoek onder Europese spelers

Geschreven door Ralph van Dodewaard op
Slechts 15 procent van de Europese spelers zegt interesse te hebben in streamingdiensten als Google Stadia, Project xCloud en PlayStation Now. Het niet kunnen downloaden van games wordt hierbij gezien als groot obstakel, in tegenstelling tot de vereiste internetsnelheid.

Uit het GameTrack-onderzoek van marktonderzoeksbedrijf Ipsos Mori blijkt dat slechts 15 procent van de Europese spelers geïnteresseerd zijn in het gebruiken van streamingdiensten. Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van GamesIndustry.biz en ondervroeg gamers uit het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland en Spanje. Het is niet bekend hoeveel mensen er in totaal ondervraagd zijn.

In tegenstelling tot de 15 procent die zegt wél geïnteresseerd te zijn in streamingdiensten, heeft maar liefst 70 procent van de ondervraagde gamers, die voor dit onderzoek zijn gedefinieerd als iedereen die games speelt op elk soort apparaat, geen interesse in diensten als Google Stadia, Project xCloud en PlayStation Now. 12 procent zegt niet te weten of ze een streamingdienst zouden gebruiken of maken hier al gebruik van, terwijl slechts 3 procent van de ondervraagden 'heel geïnteresseerd' is.

Streamingdiensten zijn het populairst in het Verenigd Koninkrijk, waar 23 procent van de ondervraagden zegt hier interesse in te hebben. In Frankrijk en Spanje is dit percentage, met 14 procent, al een stuk lager en in Duitsland is het enthousiasme het laagst. Hier zegt slechts 10 procent van de spelers geïnteresseerd te zijn in streamingdiensten, in tegenstelling tot de 75 procent die geen interesse heeft.

Uit het onderzoek van Ipsos Mori blijkt dat de snelheid van de internetverbinding van spelers over het algemeen niet wordt gezien als een obstakel bij het gebruik maken van een streamingdienst. Iets minder dan een kwart (23 procent) van de ondervraagden zegt namelijk te denken dat hun verbinding niet snel genoeg is, terwijl 43 procent hier wel vertrouwen in heeft.

Het is opvallend dat ondanks dat slechts 15 procent van de Europese spelers interesse heeft in streamingdiensten, 27 procent van de ondervraagden zegt meer interesse te hebben als games gedownload kunnen worden naar de harde schijf. Bijna een derde (32 procent) van alle ondervraagden heeft namelijk zorgen over het niet kunnen streamen van games, wanneer hun internetverbinding wegvalt.

Dit artikel delen:

Lees meer

Kijk morgen naar de ID@Xbox Game Pass-showcase van Microsoft Microsoft: Age of Mythology wordt niet achtergelaten
21

Reacties op: Slechts 15 procent van Europese spelers is geïnteresseerd in streamingdiensten

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • darkmanwls

    • 26 juni 2019 14:26
    Ik ben wel degelijk zeer geintresseerd in de techniek en de ontwikkeling ervan. Maar zoals ik inmiddels al vaak gezegd heb hier denk ik dat de techniek er gewoonweg nog niet klaar voor is. En dan bedoel ik niet de techniek van google of een ander bedrijf, maar die van de algehele netwerk structuur in de wereld.

    Ik geloof ook wel dat bedrijven als google leveren wat zij beloven, maar ik denk dat een hoop mensen die hier enthousiast over zijn veel te veel verwachten en niet goed begrijpen wat er precies beloofd wordt, en straks als het uit is op een teleurstelling uit gaan komen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Aerofox81

    • 26 juni 2019 14:33
    @darkmanwls dat denk ik dus ook. Als je online tegen anderen speelt merk je al hoe moeizaam het vaak allemaal werkt. en dan hebben we in west europa niks te klagen wat betreft internet snelheid. Ik denk dat het leuk idee is, maar het "world wide web" is nog lang niet klaar voor dit soort toepassingen voor het grote publiek.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 26 juni 2019 15:33
    @darkmanwls Ik denk dat de netwerken in Nederland over het algemeen goed genoeg zijn. Het probleem is de uitzonderingen. Woon je in de randstad zit je goed, maar in de randgebieden niet.
    Woon je in dat laatste gebied zul je altijd met mindere kwaliteit zitten, waarom zou iemand dan voor een streamingdienst kiezen?
    Ik denk dat vooral Google hiermee een probleem heeft. Die wilden denk ik niet investeren in hardware (console) en wilden iets te snel gaan om Sony en MS voor te zijn. Maar ze wedden nu alles op het streaming paard en als dat niet goed genoeg gelooft niemand ze meer als het op gaming aankomt.
    Op het gebied van privacy vertrouwde ik ze allang al niet meer dus ook dat is voor mij al een reden genoeg om Stadia te negeren.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • -it-

    • 26 juni 2019 15:43
    @fonsrutte
    Randstad goed? In Nederland zijn meerdere regio`s die op technisch gebied toch echt heel wat verder zijn dan de randstad….

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • darkmanwls

    • 26 juni 2019 19:52
    @fonsrutte Ik woon in twente, en heb toch echt een 600Mbit glasvezelverbinding die enorm stabiel is, en dat is niet eens t snelste wat hier beschikbaar is. Dus ik weet niet waar jij vandaan haalt dat de randstad zo voor zal lopen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 26 juni 2019 22:53
    Dat is even voorbeeld ik bedoel uiteraard niet te zeggen dat alles buiten de randstad een ruk verbinding heeft. @darkmanwls

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • HunterSeeker

    • 26 juni 2019 14:30
    15% van de gamers uit Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland en Spanje.
    Het zijn wel de grote landen maar europa is veel meer dan dit clubje alleen.
    Ik zou voorstellen op de titel aan te passen naar:
    Slechts 15 procent van de spelers uit 4 Europese landen is geïnteresseerd in streamingdiensten

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Derper

    • 26 juni 2019 16:43
    @HunterSeeker mwa, zou kunnen maar in statistiek is dit resultaat hierboven en de titel prima. Het is niet dat als je nederland erbij zou betrekken er een gigantisch verschil optreedt. Zo werkt statistiek nou eenmaal.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Arjayofficiall

    • 26 juni 2019 14:33
    Dat er geen interesse is veranderd niks aan het feit dat dit hoe dan ook gaat komen. Netflix Spotify Amazon prime etc etc worden ook steeds groter en groter het enige minpunt is dat je games maar tijdelijk kan spelen of aan een abbonement vast zit maar geen 500 eu of + 1000eu meer uitgeven aan consoles of gamepcs zie ik wel degelijk zitten. Daarbij weet ook niemand hoe dit daadwerkelijk gaat zijn ik zou zeggen wacht Google stadia af en kijk wat daaruit gaat komen dan pas heb je harde feiten over de toekomst.

    Alleen hardcore gamers zullen dit tegen gaan maar de mainstream gaat hier in mee

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • darkmanwls

    • 26 juni 2019 19:55
    @Arjayofficiall En wederom iemand die een punt verdedigd die geen verdediging nodig heeft. Natuurlijk gaat dit er komen en natuurlijk is dit de toekomst. Dat ontkent ook helemaal niemand. Alleen is NU nog niet het moment.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Arjayofficiall

    • 26 juni 2019 23:38
    @darkmanwls Nee wanneer dan? Nu is zeer zeker het moment en als het allemaal niks word zijn we er meteen vanaf. Jij weet net als de rest niet hoe dit gaat uit pakken en als het niet voor iou is sla je het toch lekker over kerel?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • darkmanwls

    • 27 juni 2019 00:54
    @Arjayofficiall Waarom doe je zo aangevallen? Ik ben alleen realistisch. Ik val je toch niet persoonlijk aan of zo? Of werk je voor google of zo?
    Lees ook even wat ik eerder voor reacties geef in ditzelfde artikel. Dan had je je die "als het niets voor jou is" domme opmerking kunnen besparen.
    kerel.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • coola

    • 27 juni 2019 10:03
    @Arjayofficiall

    Over een jaar of tien. Maar dit is echt totaal niet iets voor de nabije toekomst. Stadia net zo hard falen als Google glass. Dat is in ieder geval wat mijn gut feeling zegt (en die heeft mij nog nooit in de steek gelaten)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Mr_joystick88

    • 26 juni 2019 15:44
    Ik heb hier totaal geen intresse in, ik koop mijn games nog lekker op schijf in een doosje zolang dat nog kan… maar een streamings abbo voor games zou ik echt niet nemen

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Derper

    • 26 juni 2019 16:44
    @Mr_joystick88 sinds steam bestaat heb ik eigenlijk geen fysieke disc meer gekocht, alleen nog af en toe voor console. Ik ben geen voorstander van streamen maar ook niet perse van een schijf…..ik heb simpelweg ook de ruimte niet om mijn hele steam library op een schijf te hebben in huis.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Aquemini

    • 26 juni 2019 21:15
    Ik zie het al helemaal voor mij….. via mij smart-tv, installeer ik binnen 20 seconden Stadia, die dan netjes tussen de rits andere apps staat. Ik start de app op en voer eenmalig mijn accountgegevens in en naar luttele seconden aanschouw een lijst aan games, verdeelt in verschillende categorieën en doet de app naar verloop van tijd voorstellen van games die wellicht interessant zijn voor mij. Ik zoek op een gloednieuwe titel en deze staat er gewoon tussen, tot mijn stomme verbazing staan alle top titels er tussen, zonder regiorestricties. Ik kies voor metro Exodus en de game herkend automatisch dat ik achter een 4K HDR tv zit, en binnen een paar seconden zit ik in het menu en klik gretig op start game. De game load even en voor ik het weet zie ik de game in volle glorie in native 4K op ultra settings op het scherm verschijnen. De hele speelsessie van ongeveer 2,5 uur verloopt zonder 1 hapering of screentear of framedrop….. geweldig. Ik stop het spel en kijk nog even snel naar de categorie ‘binnenkort speelbaar’ en ik zie cyberpunk er oa tussenstaan……

    Maar helaas, zo werkt stadia niet…. en wellicht nooit….

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Wiepie

    • 26 juni 2019 21:45
    Beetje nutteloos onderzoek ook, in de jaren '90 had ook maar 15% van de mensen interesse In internet en mobiele telefoons.. Als de techniek er klaar voor is gaat het komen, zo gaat 't met alles.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Arjayofficiall

    • 26 juni 2019 23:38
    @Wiepie Juist

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • denver

    • 27 juni 2019 00:41
    Hoezo ‘slechts 15% van de gamers’? Dat is ontzettend hoog en dat zijn heel, heel veel gamers. En dan te bedenken dat de dienst juist ook heel toegankelijk is voor (nog) niet gamers. Duidelijk weer door iemand geschreven zonder verstand van marketing.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • TheChief

    • 27 juni 2019 09:02
    Grootste probleem met streaming diensten:
    1. Je zit weer vast aan maandelijkse kosten door middel van een abonnement. Ik wil gewoon een game kopen en die zo veel en zo vaak spelen als IK wil. Niet wanneer die game maar toevallig beschikbaar is wanneer de aanbieder er zin in heeft.

    2. Het is WEER een poging van aanbieders om te doen alsof de game die je koopt niet van jou is, maar alsof ze jou na betaling enkel toestaan via een service de content te spelen. Alsof een auto die ik koop ook na afloop van de betaling nog steeds niet van mij is, het is een absurde gedachte en het moet stoppen. Ze hebben het eerder geprobeerd met hun pogingen de verkoop van 2e hands games in te dammen en ze proberen het nu weer. En ze lijken maar niet in te zien hoe dom en contraproductief deze acties op de lange termijn zijn.

    3. Het is te duur. Tuurlijk, je kan voor "maar" 10 Euro per maand alles spelen wat er op staat maar hoeveel mensen doen dat werkelijk? En hoe waardevol/interessant is de aangeboden content? De meeste hardcore gamers zoals ik spelen 2-5 games op dedicated wijze en dan ben ik voor 1-5 jaar klaar met de aanschaf van die paar games. Dan ben ik dus misschien 30-120 Euro kwijt voor die hele periode en dan is 120 Euro voor een enkel jaar helemaal niet zo competitief als het aanvankelijk wel lijkt.

    4. Streaming diensten zullen mensen meer en meer tot slaaf maken van de bedrijven. Op het moment dat ik een game nu installeer op mijn harde schijf kan ik het prima spelen, zelfs als de game niet meer zelf op Steam staat. IK bepaal wat ermee gebeurt en ik vertrouw bedrijven absoluut niet om die keuze voor mij te maken.

    De ervaring leert dat softwarebedrijven niet het beste met ons voor hebben getuige de grote hoeveelheid schandalen van de laatste 10 jaar. Veel bedrijven zoals EA/Bethesda etc worden nu niet meer geleid door mensen met een passie voor games maar door CEO suit jackasses die enkel denken in dollars en hoe ze ons nog meer kunnen uitpersen en naaien. Ze zullen elke nieuwe vorm van technologie gebruiken om ons nog meer uit te melken met hun 'live services' en 'surprise mechanics'.