"Ik ga nooit meer aan een first-person shooter werken, nooit meer. Einde verhaal", zo meldt Cox, die onder andere voor Sony, Microsoft en Sierra heeft gewerkt. Hij geeft wel aan te begrijpen dat de shooter één van de populairste genres in games is, dat het veel geld oplevert en dat het dan ook onwaarschijnlijk is dat ze binnenkort niet meer gemaakt of gekocht worden. "De hoeveelheid geld die te verdienen valt in de industrie van het schieten van mensen in het gezicht is simpelweg duizelingwekkend."

Schamen voor werk

"Maar geld is geen acceptabele vervanging voor ethisch gedrag. (...) Geweldig, we maken al deze games. Moeten we dat wel doen? Hebben we dat onszelf wel eens afgevraagd?" Als voorbeeld meldt Cox dat hij aan een shooter werkte met een ontwikkelaar die vanwege de lange werkdagen soms zijn dochter mee moest nemen naar werk. De ontwikkelaar in kwestie vertelde tegen zijn dochter dat hij aan een verstopspelletje werkte in plaats van een shooter. 

Cox snapt dat er vraag blijft naar virtueel geweld, maar wil daar zelf niet langer aan bijdragen. Daarom heeft hij zijn eigen bedrijf opgericht, 4gency, waarmee hij zelf hoopt te kunnen beslissen aan wat voor games hij werkt. "We zijn er klaar voor om het beter te doen en ik ben er klaar voor om mijn duit in het zakje te doen. Ik zal geen first-person shooters meer maken."