De VP van marketing bij SEGA, Scott Steinberg, heeft zich kritisch uitgelaten over de ondermaatse ondersteuning die third-parties momenteel verlenen aan de Nintendo Wii. "Er bestaat geen enkel excuus om dit nieuwe platform aan je neus voorbij te laten gaan", aldus Steinberg. SEGA is één van de weinige third parties die al een serieuze ondersteuning voor de vernieuwende console heeft gedemonstreerd. Super Monkey Ball Banana Blitz verschijnt met de launch en Sonic Wildfire in het eerste kwartaal van volgend jaar.
"Veel third party uitgevers lijken de strategie achter de Wii niet echt door te hebben en spelen er daardoor niet goed op in." Dit werd recentelijk nog bevestigd toen uit een analyse bleek dat veel third parties erg verrast waren door de enorm positieve ontvangst en omvangrijke verslaglegging van de Wii tijdens de E3. Pas daarna zijn velen serieuzer naar de Wii gaan kijken als een platform om ook als third party winst op te maken. Toen werd het grote potentieel pas onderkend. Nu zijn ze echter te laat om te profiteren van de launch.
Steinberg vindt eveneens dat veel third parties zich nog niet van hun creatieve kant hebben laten zien. "De Wii is zo gemaakt dat je er echt specifiek voor moet ontwerpen. Simpele ports zullen niet werken. Je hebt creativiteit nodig en niet elk bedrijf heeft daar voldoende gekwalificeerde mensen voor in dienst." Er zijn inderdaad zeker wel uitgevers en/of ontwikkelaars op te noemen die niet al teveel creativiteit tentoonspreiden in hun gemiddelde games-lineup. "Nintendo's matige reputatie waar het aankomt op relaties met third parties, is een slecht excuus. SEGA heeft een goede relatie met Nintendo. De Amerikaanse bedrijven doen gewoon niet goed genoeg hun best om indruk te maken op de Japanse gamesgigant uit Kyoto."
Er zijn voor aanvang van de E3 ook veel voorspellingsfouten gemaakt door uitgevers. "Men keek teveel naar het verleden en de prestatie van de GameCube ten opzichte van de Xbox en PS2. Dat verleden is echter totaal niet meer relevant voor de Wii, omdat Nintendo nu een compleet andere richting inslaat." Door SEGA's nauwe relatie met Nintendo, zagen zij die nieuwe richting wel heel snel in. "De Wii stelt uitgevers en ontwikkelaars in staat om op een andere wijze games te ontwerpen ten opzichte van de andere twee platforms." Steinberg sloot af door te zeggen dat hij er in gelooft dat Nintendo het gat qua marktaandeel ten opzichte van Sony in grote mate kan verkleinen door hun nieuwe strategie.
Reacties op: SEGA: "Third party moet beter hun best doen voor de Wii!"
novarellum
link1986
Timo
Wii Success May be Bad News for Publishers
Omdat uitgevers zich vergist hebben in de grote van de Wii zullen ze er veel zijn die geen games voor de Wii hebben. De paar uitgevers die dat wel hebben zullen dus weinig concurentie hebben.
en
EA VP: Nintendo Wii is "First Overall"
Omdat veel mensen naast een 360 of een ps3 ook een Wii kopen is het goed mogelijk dat de Wii uiteindlijke de meeste verkochte console van de volgende generatie gaat worden.
Ronn
Darthblabla
Dit slaat niet op de Wii, maar op de afwachtende imago van Nintendo om uit te reiken naar bedrijven die spellen voor hun kunnen maken. Het is gewoon grofweg een schande dat ze na de SNES zoveel contacten met bedrijven hebben weten te verliezen!!
link1986
Michel Ancel en Xavier Poix over de Wii versie van Rayman Raving Rabbids, een multiplayer mode, het verhaal van de game, de graphics van Nintendo's nieuwste console en meer.
quote:
————————- ————————- ————————- —–
“It’s so different from the other consoles that we decided to reconsider everything. We believe in the Wii and building gameplay around the controller. So now we are designing Raving Rabbids specifically for the Wii. It’s not just an adaptation. It’s a very special project, because this is really a revolution for us. Now we have to focus on one version - the Wii version.”
Xavier Poix over Raving Rabbids:
quote:
————————- ————————- ————————- —–
“The more we heard about the Wii, the more interested we became. Then when we got our development kits, we knew that everything we dreamed of doing on this was possible. That’s why we changed our minds. We decided, ‘Ok let’s just focus on Wii’. That’s it. The other [versions] can come later.”
————————- ————————- ————————- —–
Dan het verhaal van deze nieuwe Rayman game. Uiteraard bevat de volgende tekst een aantal lichte SPOILERS, dus je bent gewaarschuwd.
Wanneer het spel start, is Rayman een gevangene. De gekke konijnen, oftewel de Rabbids, weten niets over hem. Ze weten niet dat hij een held is. Nintendo Power vergelijkt het verhaal met dat van de film Gladiator. Rayman wordt namelijk zo populair onder de Rabbids, dat hij meer geliefd is dan de sadistische keizer van de Rabbids. Op de screenshots uit Nintendo Power lijkt deze keizer op Star Wars' Jabba the Hutt, dat vindt de redactie van de website Codename Revolution althans.
Rayman zal ook een multiplayer mode hebben. Ancel hoopt dat de speler van Raving Rabbids ook na het uitspelen van de singleplayer mode nog plezier aan het spel kan hebben met z
link1986
Ancel over de grafische mogelijkheden van de Nintendo Wii:
quote:
————————- ————————- ————————- —–
“In terms of visuals, if it’s fluid, if you can understand the picture, that’s enough. The number of polygons does not make you laugh or cry. We did a lot of good looking games on this generation of graphics processors. The Wii hardware is more powerful than those, so that’s good enough for us. We’re using our energy on gameplay and new ideas more than on shaders and things like that. The hardware capabilities aren’t a limitation. It’s more a question of coming up with new ideas than worring about technical specifications. With the Wii, it’s all about having fun.”
————————- ————————- ————————- —–
En Xavier Poix:
quote:
————————- ————————- ————————- —–
“When it comes to graphics, we’re more focused on the artistic side. You know, when you see the last generation of games on Gamecube-Resident Evil 4, for instance-it’s beautiful. When you look at what they’re doing on Xbox 360, they have many great-looking games, but usually it’s more focused on the number of polygons than on the real artistic side. And we here focus on the artisitic side. We like it.”
————————- ————————- ————————- —–
Al met al hebben de heren van Ubisoft alle vertrouwen in de Nintendo Wii. Ze beschouwen de hardware niet als een beperking. Met de huidi
link1986
link1986
Edit: blabla niet als hated bedoeld, maar hoe kom je erbij?
Ronn
RoderikR
link1986
Edit: zal geen 2de keer gebeuren.
Ronn
link1986
RoderikR
Helemaal mee eens, met name Virtua Cop (met de Wiimote als gun) en Outrun (dat spel moet je eigenlijk echt met een soort van stuur spelen en de Wiimote kan daar best voor door).
Ook een nieuwe Alex Kid (oude Megadrive game) zou leuk zijn (vooral voor kinderen).
Ronn
Damage control, plain and simple. Analysts just came out ragging on all the 3rd parties for being too shortsighted or stupid to hop on board the Wii-train prior to E3 and them all being behind the 8-ball now to have anything ready for launch (except for Ubisoft…). Sega is just saying "don't forget about us!" as a way to placate their shareholders and reassure people that Ubi isn't the only 3rd party in a position to benefit from a successful launch of the Wii. At launch. (or thereabouts).
Ronn
Tallon 4 NL
RoderikR
Ik ben het met je eens dat Sega de laatste jaren slechts een schim is geweest van wat het ooit was. Ik hoop echt dat Sega snel weer eens wat gaat laten zien.
Tallon 4 NL