Nieuws

Ron Gilbert stopt met praten over Return to Monkey Island vanwege kritiek

Fans zijn niet blij met de grafische stijl van de game

Geschreven door Michel Musters op
Monkey Island-ontwikkelaar Ron Gilbert geeft aan dat hij zich niet meer uitlaat over Return to Monkey Island na "persoonlijke aanvallen" die hij online heeft te verduren.

Dat heeft hij laten weten op zijn eigen blog. De negativiteit rondom het eerder dit jaar onthulde Return to Monkey Island wordt hem naar eigen zeggen teveel. Daarom zet hij de comments op zijn blog uit en zal hij zelf niets meer delen over de aankomende game, zo valt te lezen op VGC. Zijn blog is op dit moment zelfs offline.

Gilbert en het volledige team achter de game is bekritiseerd over de grafische stijl van Return to Monkey Island. Deze stijl verschilt van de klassieke Monkey Island-games, tot ongenoegen van fans.

"Ik zet de comments uit. Mensen zijn gemeen ik moet persoonlijke aanvallen verwijderen. Het is een geweldige game en iedereen van het team is er erg trots op. Speel het of speel het niet, maar verpest het niet voor anderen. Ik ga niets meer delen over de game. Het plezier dat mij dat opleverde, is verdwenen."

Eerder deze week werd aangekondigd dat Return to Monkey Island in ieder geval als eerst naar pc en Nintendo Switch komt. Een precieze releasedatum is er nog niet, maar de game moet ergens dit jaar uitkomen. Ook werd de eerste gameplay van het spel getoond, dat hieronder nog eens is te bekijken.

Return to Monkey Island is een vervolg op de eerste twee Monkey Island-games. Gilbert maakt de game samen met zijn studio Terrible Toybox, in samenwerking met Devolver Digital en Lucasfilm Games. Het spel moet een direct vervolg worden op de eerste twee games uit 1990 en 1991, Secret of Monkey Island en Monkey Island 2: LeChuck’s Revenge. 

Hoewel het geen direct vervolg is op later verschenen vervolgen - The Curse of Monkey Island uit 1997, Escape from Monkey Island uit 2000 en Tales of Monkey Island uit 2009 - wordt er ook zoveel mogelijk rekening gehouden met de canon uit die games.

Dit artikel delen:

Lees meer

Aankomende update voor XIII-remake moet ervaring verbeteren Cuphead-uitbreiding The Delicious Last Course nu verkrijgbaar
26

Reacties op: Ron Gilbert stopt met praten over Return to Monkey Island vanwege kritiek

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Tad

    • 30 juni 2022 15:53
    Eerst zag het er niet zo slecht uit. Nu heeft het nogal wat tumblr vibes…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Messtranor

    • 30 juni 2022 15:59
    Die man persoonlijk aanvallen…. echt serieus.
    Als t je niet bevalt koop je t niet. Maar je gaat toch niet iemand persoonlijk aanvallen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    coola

    • 30 juni 2022 16:07
    Je mag de grafische stijl haten zoveel je wilt, maar waarom Gilbert of welke dev dan ook persoonlijk aanvallen? ik snap dat niet

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • gimbal2

    • 30 juni 2022 16:54
    @coola De vreugden van miljarden mensen op aarde - er zijn ook veel meer sukkels die de boel verpesten voor mensen met enige beschaving.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    coola

    • 1 juli 2022 09:39
    Overigens vind ik dit stijltje wel mooi. Heeft aardig wat sfeer. Framerate ziet er op eerste oog ook gewoon goed uit ( niet laag en stoterig) voor de rest zie ik ik in de trailer de typische monkey island humor dus ik heb 100% vertrouwen in deze game.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Roolio

    • 30 juni 2022 16:22
    Haten is het nieuwe praten.
    Blijkbaar.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    vankatoen

    • 30 juni 2022 16:52
    Ik hoop vooral dat hij doorgaat met het maken van deze game zoals hij dat voor ogen ziet. Ik ben heel erg dankbaar dat door hem Monkey island er is en heb daar veel mooie en leuke herinneringen aan. Ik ben blij als ik zijn kunst kan en mag spelen.

    Als je dat niet wilt dan is dat ook goed.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • gimbal2

    • 30 juni 2022 16:58
    Ik ga niet zeggen dat ik blij ben met de stijl. Het ziet er simpelweg vrij knullig uit, alsof het platen uit een peuterboek zijn. Wel origineel, overigens.

    MAAR.

    Zolang de humor als vanouds is, de puzzels in orde zijn, het verhaal leuk is en de muziek klassiek goed is… dan ga ik het gewoon spelen. Ik vind het wel tof om bekende locaties weer te zien, met de nostalgie zal het wel goed zitten.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 30 juni 2022 17:00
    Tegenwoordig is zeiken het enige wat mensen kunnen, denken dat als ze kritisch zijn interessant overkomen en zogenaamd kennis van zaken. Daardoor gaan ze overdrijven en gaan zelfs over tot het persoonlijk aanvallen van iemand. Dan ben je dus wel erg treurig, lekker veilig vanaf je zolderkamertje doen alsof je wereld instort vanwege een game.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    watashi wa maurice desu.

    • 30 juni 2022 17:41
    De stijl vind ik persoonlijk ook wat minder. Maar dat zal mij een zorg zijn als de humor als vanouds is. De oneliners die er soms in zaten waren op zich al geniaal.
    En Murray de demoonse schedel was geweldig in the curse of monkey island.
    Vooral de grappen tussen hem en de speler.:

    I am Murray,

    Can I call you Bob?

    You can call me Murraaaaaaay.

    Zo flauw. Maar ik moet al lachen als ik aan als die situaties denk.

    En zolang dit soort humor goed is vind ik dit al een topper. Want het gaat toch vooral om die flauwe humor die erin zat.
    Grafisch is enkel omlijsting.

    En vooral geen reden tot bedreigen.

    Of is het de bondgenootschap van pratende Schedels die hierover een probleem heeft, tegenwoordig weet je nietmeer wie ergens een punt van maakt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Liefhebber

    • 30 juni 2022 20:13
    @watashi wa maurice desu. Ron Gilbert was niet betrokken bij The Curse of Monkey Island, alleen bij deel 1 en 2.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    watashi wa maurice desu.

    • 1 juli 2022 06:23
    @Liefhebber
    Maar dat is niet wat ik zei toch?

    Ook al moet ik bekennen dat ik dat niet wist doelde ik enkel op de humor die in deze hele serie zit.
    En als dat nog altijd goed is zal de grafische kant me een kleine zorg zijn

    En ik gaf curse of Monkey island aan omdat die game meeste indruk maakte.
    En ik ga er vanuit dat ze met deze nieuwe ook vooral mikken op zulke humor.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    whaha

    • 1 juli 2022 13:15
    @watashi wa maurice desu.
    Ik moest hier veel te hard om lachen. Een bondgenootschap van pratende schedels! : )

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    watashi wa maurice desu.

    • 1 juli 2022 22:46
    @whaha

    Dank je wel. Hahah ik moest ook lachen voor ik hem plaatste . Dus ik hoopte al dat meerdere mensen hier de humor er in zagen.hahaha

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    SuperDre

    • 30 juni 2022 19:52
    De grafische stijl ansich heb ik niet zo'n probleem mee, maar dat het speelt als een low framerate flashgame heb ik wel wat meer moeite mee. Had liever gewoon echt meer animatiestijl gezien als deponia.

    Maargoed, kijk naar Sonic de film, daar is na commentaar de stijl ook aangepast wat het zeker ten goede kwam.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    denver

    • 1 juli 2022 09:40
    In die film hebben ze een karakter aangepast en opnieuw op Render geklikt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    GoofyZ3

    • 30 juni 2022 20:05
    Ik vind het er cool uitzien. Echt iets voor Kids! Super cool

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Rainking

    • 30 juni 2022 20:58
    Ik trek die nieuwe stijl wel, eigenlijk. Sowieso zegt uiterlijk niet alles. Ik weet nog dat ik twijfelde om Batman: The Long Halloween te kopen, een comic die behoorlijk geliefd is. De art van Tim Sale sprak me in eerste instantie niet aan, maar uiteindelijk heb ik 'm toch gekocht en ik heb ervan genoten. Sterker nog, ik heb daarna Batman: Dark Victory, van hetzelfde schrijver en tekenaar team, ook nog gekocht.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • oranginas

    • 1 juli 2022 10:03
    @Rainking Helemaal eens, sowieso is bij een spel als dit is het script 90% van het plezier. Daarom vind ik die remasters van Sierra/Lucasarts spellen zo onnodig, ja misschien om ze aan de praat te houden zonder emulator/dosbox etc, maar niet voor het visuele deel.

    En je Batman analogie ken ik wel, ook al ben ik altijd grote fan geweest van Long Halloween en Dark Victory. Ik ken dat probleem eerder van The Dark Knight Strikes Again, een comic volledig verpest door het inkleuren, de tekeningen zijn namelijk best prima. (en ja, het verhaal is wel erg mager vergeleken met de voorganger).

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Rainking

    • 2 juli 2022 08:57
    @oranginas
    The Dark Knight Returns en Strikes Again heb ik niet gelezen (Miller spreekt me niet zo aan), maar Returns hoor ik altijd goeie dingen over. Over Strikes Again dan weer niet.