Robots kunnen stemacteurs vervangen in Amazons game-engine | Gamer.nl

Robots kunnen stemacteurs vervangen in Amazons game-engine | Gamer.nl

Amazons game-engine Lumberyard bevat nu de mogelijkheid om stemacteurs te vervangen door robots.

Hoewel stemacteurs nog steeds te gebruiken zijn in games gemaakt in Amazons Lumberyard-engine, is er nu een mogelijkheid om met artificiële stemmen te werk te gaan. Op deze manier kunnen kosten en onderhandelingen met echte stemacteurs vermeden worden.

Met de nieuwe update biedt het bedrijf nu 50 verschillende stemmen aan in maar liefst 24 verschillende talen. In de toolset kunnen ontwikkelaars nu zelfs automatische lipsynchronisatie gebruiken voor elk in-game 3D-model. In de korte demonstratie van Amazon is deze feature te zien, waarin tekst wordt omgezet naar spraak door het programma.

Lumberyard is gebaseerd op CryEngine, die onder andere in games als Persona 5 en Far Cry gebruikt worden. Lumberyard is uitgebracht in 2016 en is alleen te gebruiken wanneer de ontwikkelaar ook kiest om gebruik te maken van een van de betaalde Amazon Web Services (AWS). Dit kostenplaatje kan vooral voor onafhankelijke ontwikkelaars een hoge drempel zijn om de engine te gebruiken.

Toevallig heeft vakbond voor stemacteurs SAG-AFTRA een paar dagen geleden een nieuw akkoord goedgekeurd, dat ervoor zorgt dat stemacteurs meer rechten en een bonus krijgen in dienstverbanden met verscheidende gamebedrijven als EA, Take-Two en Warner Bros. Games. Bekijk hieronder de video van robotstemmen in de engine van Amazon.

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou