In de lente van volgend jaar zal Rise of Nations verschijnen, het eerste spel van de nieuwe ontwikkelaar Big Huge Games. Het spel zal, zoals de meesten onderhand wel weten, een mix worden van Civilization en Age of Empires. Door deze mix van RTS en turn-based biedt RoN ook plek voor defensieve spelers, die zich meer richten op onderzoek en politieke betrekkingen. UK Gamer had een interview met John Dongelmans, product manager van het spel. Will each nation have unique units, or identical ones?

We have 18 different civilizations in the games. They are the Aztecs, Bantu, British, Chinese, Egyptians, French, Germans, Greeks, Inca, Japanese, Koreans, Maya, Mongols, Nubians, Romans, Russians, Spanish, and the Turks. Each nation will be able to build at least two special units. Some unit examples: the Japanese have Samurai, Bantu have Umpakati, the British have Flamethrowers.

Is the game going to promote offensive play or defensive? The game offers both options of gameplay. You can be a very offensive player in the game focused on military development or you can select to be a more defensive player and develop a strong economic nation focused on science. You can also decide to play a political game by setting up alliances with your enemies. In het interview komen we erg veel te weten over Rise of Nations. Zo zijn er zes standaard grondstoffen (voedsel, hout, metaal, goud, kennis en olie), maar ook 32 zeldzame grondstoffen zoals diamanten, wol, koper en uranium. Het spel is trouwens historisch correct, want de meeste Big Huge Gamers zijn echte hardcore historici. Ook komen we de systeemeisen te weten en die vallen mee, want de meeste gamers hebben thuis toch wel een PIII 500 met 64MB staan? Meer info vind je op de officiele site.