Richard Carlson heeft een interessant artikel geschreven over verhalen in games. Richard Carlson is overigens één van de mensen die aan o.a. Thief 2 gewerkt heeft voor LGS en ook voor Ion Storm aan Daikatana meegewerkt heeft. Hij is van mening dat verhalen in games ontzettend slecht zijn. Ook van spellen als Deus Ex en Half-Life. Ik ben het eigenlijk wel met hem eens. Wanneer je naar een aantal klassieke films kijkt, zoals The Matrix om maar wat te noemen, dan zijn de verhalen gewoon 100 keer beter. Vaak zeg je ook over een verhaal in een game: 'het is net een film!'. Maar helaas nog niet helemaal. Dit is dus zeker een punt waarop games nog verbeterd mogen worden. De verhalen zijn vaak toch nog erg standaard.After playing System Shock 2, Thief: The Metal Age (which I worked on), Daikatana (which I also worked on), and more recently, Deus Ex and FAKK2, I'm of the opinion that almost nobody in 3D computer gaming actually knows how to write.

And yes, I am serious. I just happened to watch about a dozen really terrific movies (some old classics, some very recent releases) in the last few weeks (the boons of a new DVD player), and it became joltingly clear to me that even the best writing in computer action, adventure, and role-playing games can't compare to the quality of writing found in even the average film or TV show.