Nieuws

Respawn CEO biedt excuses aan fans na Apex-Reddit incident

“Ik verontschuldig mij tegenover alle fans die wij beledigd hebben.”

Geschreven door Dagmar De Groot op
Respawn CEO Vince Zampella biedt zijn excuses aan met betrekking tot het Apex-Reddit incident (lees hier meer over het incident) waarbij er een hevige discussie ontstond tussen Respawn-ontwikkelaars en Apex-spelers.

In een tweet gericht naar de Apex Legends-gemeenschap biedt Vince Zampella zijn excuses aan namens het Respawn-team. Zampella zegt dat een aantal van de Respawn-medewerkers de lijn hebben overschreden maar dat hij alsnog achter zijn team staat, dit met betrekking tot reacties van spelers waarbij de levens van de medewerkers en hun familie werd bedreigd. Wel zegt hij dat zij er niet aan mee hadden moeten doen maar dat zij het goede voorbeeld hadden moeten geven.

“Het hebben van een open, gezonde relatie met onze gemeenschap is ontzettend belangrijk voor iedereen bij Respawn,” zo sluit Zampella het bericht af. De reacties op Twitter zijn gemengd, er zijn nog altijd gebruikers die roepen om het ontslaan van de desbetreffende ontwikkelaars en andere die hun verdedigen.

Dit artikel delen:

Lees meer

Ford onthult eSports-raceteam: Fordzilla Fortnite 10.10 content-update komt met Junk Rift
15

Reacties op: Respawn CEO biedt excuses aan fans na Apex-Reddit incident

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • casualkiller

    • 20 augustus 2019 16:32
    Precies in de lijn der verwachting.. je kunt natuurlijk niet het publiek wat je bijltje en kostuumpje van 178 euro aan lootboxen moet gaan kopen voor eikels uitmaken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 20 augustus 2019 16:45
    @casualkiller Wellicht inderdaad dat 'sukkels' een betere term zou zijn.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • vankatoen

    • 20 augustus 2019 16:58
    Lol @fonsrutte

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Martijn_M

    • 20 augustus 2019 19:19
    @casualkiller Het zijn alleen maar lootboxen als je ze niet allemaal koopt.
    Dus hou je niet van €7 lootboxen? Niet zeuren, gewoon de volle €178 aftikken. ;)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Martijn_M

    • 20 augustus 2019 17:16
    Tja… Het wordt tijd voor een "chatbewijs" en alcohol slot voor beide partijen…

    Ik heb niet de illusie dat dit met een enkel "Sorry, maar…" weer helemaal vergeven en vergeten gaat zijn. Hoe kan je beweren dat je een open discussie wil als iemand zich zo laat kennen tegen een hele groep door het gedrag van een klein deel? Het slaat een goed gesprek helemaal dood.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Robert-Frans

    • 20 augustus 2019 18:35
    @Martijn_M Wel, de game community en de social media in het algemeen kunnen echter nogal eens erg giftig zijn, met doodsbedreigingen en zwaar overtrokken reacties op zelfs de kleinste nietswaardigheden.
    Blijkbaar waren een paar developers daar even helemaal klaar mee en hebben ze een paar relatief milde scheldwoorden aan de gamers community gewijd.
    Dom? Uiteraard. Onprofessioneel. Dat zeker. Maar kom, het zijn ook maar mensen. Als je dagelijks zoveel onnodig gif over je heen krijgt, dan is het helemaal niet raar als je eens een keertje daar níét zo nuchter op weet te reageren.

    Wat je geeft is wat je ontvangt. Als je gif geeft, krijg je gif terug. Als jij dus bot, giftig en opgefokt bent, dan moet je niet klagen als je soms de bal terug krijgt gekaatst. Doe dan zelf eerst eens normaal.
    En natuurlijk, als je als bedrijf op allerlei mogelijke manieren probeert je klanten uit te zuigen, dan mag je ook felle kritiek en boosheid verwachten.
    Maar dat kan dan ook op een normale, beleefde en goed onderbouwde manier. Is de kans ook nog eens een heel stuk groter dat er daadwerkelijk naar je geluisterd wordt.
    En anders kun je altijd nog gewoon je portemonnee laten spreken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Martijn_M

    • 20 augustus 2019 19:02
    @Robert-Frans Met die reden heb ik het ook over BEIDE partijen.

    Ik heb al eerder ergens gezegd dat F2P een slangekuil is. De basis is misleiding en dan mag je niet verwachten dat je "fanbase" echt slim is.
    Als je niet het vermogen hebt om dat gif te incasseren moet je je ook niet in die slangenkuil willen meedoen.

    Dat een CEO voor zijn mensen opkomt is normaal. Ik heb zelf meer dan eens een oorlogje voor mijn mensen gevoerd. Maar alleen als ze het verdiende, als ze zelf de fout in waren gegaan steunde ik ze wel maar ging ik niet de (soms leterlijke) klappen opvangen.
    Die zelfde mensen wisten ook dat ze gewoon goed hun werk moesten doen, anders hadden ze een slechte aan me!

    Door in zijn toon te laten weten dat hij het best wel kan begrijpen en het ook normaal vind dat zijn mensen tegengas geven haalt hij alle kracht uit zijn excuus. Dat bespreekt hij dan maar later bij de koffie.

    Maar ook naar zijn mensen toe zit hij fout: Hij had die hele discussie zelf moeten voeren of via een goede woordvoerder. Het verdedigen van bedrijfspolitiek moet je niet op dit nivo door je ondergeschikte laten doen. Daar ben je CEO voor, daar krijg je je topsalaris en bonus voor.

    De portemonnee spreekt al, kijk maar hoe de aandelen EA afgelopen jaren steeds maar stegen. Tot dat ze eindelijk onder vuur zijn genomen voor hun politiek, 40% weg in een jaar tijd…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Robert-Frans

    • 21 augustus 2019 09:25
    @Martijn_M Daarom zeg ik ook dat die developers onprofessioneel hebben gehandeld en dat dus niet hadden moeten doen. En wat jij schrijft is ook helemaal waar.
    Maar het blijven wel gewoon mensen. En kleine fouten (en ja, ik noem dit gewoon een kleine misstap) hoeven niet meteen behandeld te worden alsof het gruwelijke, onvergeeflijke misdrijven zijn.

    En het is ook echt niet enkel de F2P-community die zo giftig kan zijn; bij heel veel ook gewone games en ook bij films en zelfs boeken vind je een community die net zo verwend, opgefokt, snobistisch en onredelijk kan zijn en van zijn leven lang niet tevreden te stellen is.
    Decennialang leren dat alles om jou als uniek individu draait werpt op een gegeven moment nu eenmaal haar vruchten af, zeker als je ook nog eens totaal anoniem kunt zeggen en dreigen wat je maar wil.

    Tenslotte zie ik niet in waarom het verklaren van iemands gedrag het ontkrachten van excuses zouden zijn. Het is juist iets goeds als je begrijpt waaróm er zo gehandeld is, dat ook kan verantwoorden, maar wel aangeeft dat het niet zo had mogen gebeuren. Je weet dan immers waar het vandaan komt, zodat je er iets aan kan doen.
    Alleen al omdat je je daarmee beseft dat ook jij weleens zo'n fout kan en ooit eens zal maken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Martijn_M

    • 21 augustus 2019 12:16
    @Robert-Frans Dat is het nadeel van een hoge functie. Iets met bomen en wind of zo.

    Ik zie het in het moderne management vaak voorkomen: Een vlotte babbel die bij gebrek aan zwaartekracht op zijn grote ego naar boven drijft.

    Ik besef donders goed hoe dat moet voelen. Zeer regelmatig onze klanten uitgelegd wat ik wel en niet voor ze kan betekenen. En als dat niet genoeg is, jammer dan, maar dan houd het voor mij op en mogen ze verder praten met het management. Ik MAG mij niet tot dat nivo verlagen. Niet van mezelf en niet van het management.
    Achteraf bespreken we het gewoon tijdens de koffie, maar we laten de klant gewoon in zijn waarde. Hoe klein die waarde ook mag zijn.
    En besluiten ze dat wij niet de dienst kunnen leveren die ze verwacht hadden? Dan pak ik weer in en vertrek ik zo snel als diplomatiek mogelijk is. En zonder resultaten krijgt de klant ook geen rekening, al helemaal niet voor niet-geleverde diensten.

    In het kort: Ze hadden hier ver boven moeten staan.

    Edit: De resultaten van het individualisme zit aan beide kanten. Inderdaad, filmindustrie heeft er ook last van. En terecht: "Endgame" was een compleet uitgemolken berg CGI van matige kwaliteit. En toch compleet gehyped door veel fans.
    Terwijl "Appleseed alpha" en "Enders Game" die zo veel meer inhoud hadden, maar geen grote studio achter zich, nooit groot zijn geworden.
    Conclusie: Alles voor kwantiteit boven kwaliteit. Dus ook meer klachten over de kwaliteit.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 21 augustus 2019 08:08
    Het is inderdaad eigenlijk heel oneerlijk, maar toch kom je er bedrijf het minst vanaf. Er moet gewoon een community manager op zo'n forum zitten die de belangrijkste punten met het de team bespreekt die vanuit de community komen. Ik zou het ook zeer moeilijk vinden om niet te reageren en de personen die vanuit de community dergelijke berichten plaatsen zijn eigenlijk de grootste eikels, maar het is echt beter om die personen simpelweg te bannen van het forum en een voorbeeld te stellen. Dat kan niet meer als je jezelf ook verlaagt tot dergelijk gedrag. @Robert-Frans

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Vogeltje

    • 20 augustus 2019 17:21
    Iets wat de fans ruim van tevoren aan hadden zien komen. Dure cosmetische items in een F2P game…. Mensen leren het ook nooit.

    Het enige waar de Respawn werknemers erg dom mee zijn geweest, is inderdaad het taalgebruik.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • TheDeeGee

    • 20 augustus 2019 19:43
    @Vogeltje

    Fallout 76 heeft ook dure Cosmetics (15 euro voo réén skin) en die was 60 Euro tijdens launch.

    Als je de prijs van een Skin vergelijkt met een DLC, zou een Skin maar €0,50 tot €1,00 mogen kosten.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Martijn_M

    • 20 augustus 2019 20:29
    @TheDeeGee Mooiste vergelijking ooit… Tod Howard is dan ook nog net niet aan het kruis gespijkerd…

    (Overigens is FO76 in de winkel nog erg ruim voorradig… Geen game wat zoveel schapruimte heeft!)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 21 augustus 2019 09:09
    In verhouding klopt dat, maar kun je het ontwikkelaars kwalijk nemen dat ze deze prijzen hanteren als er mensen zijn die het kopen? @TheDeeGee

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Martijn_M

    • 21 augustus 2019 12:21
    @fonsrutte Tja… Daar heb je een goed punt… Mensen kunnen heel dom zijn…
    Maar als je je richt op "Domme" klanten, mag je natuurlijk ook op domme reakties rekenen ;)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.