Nieuws
Resident Evil Village

'Resident Evil 7 was te eng, Village is meer gebalanceerd'

Door spelers rustmomenten te geven, moet het spel juist spannend blijven

Geschreven door Michel Musters op
Waar Resident Evil 7 volgens feedback een te enge ervaring was, daar moet Village de momenten van horror en rust beter afwisselen.

Dat claimt producent Tsuyoshi Kanda in een interview met Axios Gaming, dat volgens VGC te lezen was via een nieuwsbrief. Volgens hem wilde het ontwikkelteam van Village spelers niet afschrikken, nadat men had vernomen dat Resident Evil 7 té eng was.

Kanda: "Wanneer we een nieuwe Resident Evil-game ontwikkelen, is ons doel niet altijd om het enger dan het vorige deel te maken, maar om een balans te vinden en een enge, maar leuke ervaring te bieden. Qua feedback (voor RE7) hebben we gehoord dat het te eng was om te spelen."

Hij vervolgt: "Aan de ene kant was dat ons doel, dus dat is een groot compliment. Maar aan de andere kant is ons doel ook om iets te maken dat iedereen kan spelen. Dus we hebben de spanningsboog (in Village) iets versoepeld in vergelijking met Resident Evil 7, zodat spelers niet in constante angst leven."

Daarmee zegt Kanda dus niet dat Resident Evil Village minder eng is dan het zevende deel. Wel lijkt het er op dat er minder uitgestrekte periodes in de game eng zijn en dat er meer variatie tussen actie- en horrorelementen in de game zit.

"We kijken altijd naar de spanningsboog", vervolgt Kanda. "We weten dat mensen immuun voor angst geraken als ze constant in spannende situaties of omgevingen aanwezig zijn. Momenten van troost functioneren juist als buffer, zodat mensen niet compleet ongevoelig raken voor horror. De saveruimtes in veel Resident Evil-games zijn daar een prima voorbeeld van - spelers kunnen hier even bijkomen, wetende dat ze veilig zijn."

Village is het achtste deel in de franchise en bevat onder andere Chris Redfield uit de originele game. De game draait om Ethan Winter, die na het zevende deel naar een luguber Oost-Europees dorp reist en daar onder andere een kasteel onderzoekt. Er is nu een demo van de game beschikbaar en het spel verschijnt aanstaande vrijdag voor PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One, Stadia en pc. Mensen die het spel kopen, ontvangen ook de gratis multiplayergame Resident Evil Re:Verse - deze komt pas ergens in de zomer uit.

Resident Evil Village

Dit artikel delen:

Lees meer

Nvidia start uitrol RTX 30-gpu’s met crypto-limiet deze maand Sledgehammer Games maakt de Call of Duty-game van dit najaar
12

Reacties op: 'Resident Evil 7 was te eng, Village is meer gebalanceerd'

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    MARQ242

    • 5 mei 2021 09:38
    RE7 was inderdaad behoorlijk aan de enge kant. Vrij weinig rustpunten, eigen alleen bij de opslag momenten.Wel een heel heel gaaf deel. First Person gameplay maakte het ook wel extra eng denk ik. Hopelijk stoppen ze in deeltje 8 ook wat meer typische RE puzzeltjes.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    HanTheMan

    • 5 mei 2021 09:42
    Ik ben ter voorbereiding op village nu re7 aan het spelen.
    Zeker een enge game, merk nu inderdaad dat ik wat ongevoelig ben geworden op ong 70% van de game nu schat ik.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Jelster

    • 5 mei 2021 09:48
    Resident Evil 7 in VR was de meest enge game ervaring in 31 jaar. Waanzinnig. Ik moest ook hardop huilen toen bleek dat deel 8 GEEN VR heeft :(

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    adutchman

    • 5 mei 2021 09:49
    Heb al in de pre-order staan. Zin in vrijdag!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Krytuun

    • 5 mei 2021 10:45
    Resident Evil VII: Biohazard voelde vooral alsof het een hele andere serie was op het begin. Pas als je vordert in het verhaal komen er wat punten die verbinden.
    Het verhaal, maar ook de sfeer is zo ontzettend anders, weg zijn de iconische characters en het bepaalde b-style achtige verhaal.

    Het duurde dan ook even voor ik me er aan waagde. Inmiddels ga ik het nog een keer spelen voor Village, deze lijkt al meer op een hybrid dat meer probeert in lijn te liggen met de series.
    Hopelijk meer Leon, Chris, Clair en Jill.

    (geen kritiek op de game aanzich, toffe game, gewoon anders in toon en gevoel)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Ardyn

    • 5 mei 2021 11:30
    @Krytuun
    RE7 heeft nog steeds het verhaal (en performances) van een B-film. Ik bedoel maar, ze hadden een hele sectie van de game geïnspireerd op Saw, dat is toch wel de ultieme B-film, ahahaha.
    Maar ik snap verder natuurlijk wel wat je bedoeld. Al was het destijds wel de beste RE game in jaren.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Krytuun

    • 5 mei 2021 11:56
    @Ardyn Ja Klopt, ik denk dat ze na 6 (die ik nu aan het spelen ben) toch even alles weer op scherp wilde zetten. De Wesker chapter was behoorlijk matig en de besturing liet behoorlijk te wensen over.

    Toch voelde 7 als een vreemde eend, een goeie, maar zo anders qua toon.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    clandestine666

    • 5 mei 2021 11:11
    Geen VR is geen koop. Ik ga er overigens nog steeds gewoon vanuit dat 'ie naar PSVR2 komt..

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • LoGiCaL_PsYcHo

    • 5 mei 2021 23:38
    @clandestine666 inderdaad zeg, ik wist dat niet eens. Dat is echt 1000 stappen terug qua ervaring.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Ardyn

    • 5 mei 2021 11:28
    Ik hoop dat het op VR komt, maar ja, ik vond RE7 niet heel eng zonder VR.
    RE2 Remake vond ik enger en wat ik tot nu toe gezien heb van RE8… belooft dat (niet) veel goeds.
    RE2 Remake heb ik toch wel eerst een uur langer dan gemiddeld moeten spelen wegens mijn angst voor Daddy X. Aan Chainsaw Jack kon je nog vrij makkelijk ontsnappen namelijk.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    MissMeNL

    • 5 mei 2021 17:15
    Had niet verwacht dat meer mensen re7 echt eng vonden. Dacht dat ik gewoon een schijterd was. Ben ook gelijk gestopt bij het stukje dat het meisje veranderde en ze je aanviel.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Markus88

    • 6 mei 2021 10:02
    Nee joh.. De intro van RE7 was AMAZING! 1 van de beste spannende intro's imo. Maar daarna wordt alles toch een stuk minder eng vind ik. Ik hoop dat Village van begin af aan de essentie kan pakken die re7 in de intro had. Ik heb de game al gekocht in ieder geval en heb er zin in! 😱