De Noorse ontwikkelaar Funcom kondigt vandaag aan een overeenkomst met Massive Incorporated te hebben gesloten voor de toevoeging van dynamische advertenties in haar MMORPG Anarchy Online. Hierdoor zullen spelers die geen maandelijkse bijdrage leveren, op enkele centrale plaatsen in het spel billboards met reclame-uitingen tegen komen. De advertenties zouden dus een goed alternatief kunnen zijn voor de maandelijkse bijdrage die voor veel spelers een drempel vormt. Veel mensen in de leeftijdscategorie van 18 - 34 jaar hebben de tijd dat ze voor de televisie zitten, verruild voor tijd die ze spenderen aan computergames. Hierdoor is het voor adverteerders moeilijker om deze groep mensen via TV-spotjes te bereiken. Ingame advertenties zouden hiervoor een uitkomst bieden. Momenteel wordt er nog duizend keer zoveel geld in TV-advertenties geinvesteerd, dan in ingame-advertenties.

De technologie van Massive Incorporated, die toe laat advertenties om de zoveel tijd te vervangen met advertenties van nieuwere producten, zal dit jaar in verschillende titels haar opwachting maken. Naast Anarchy Online zullen onder andere Splinter Cell: Chaos Theory en Rainbow Six 4 van de technologie gebruik maken.