Spelers mogen in bepaalde modi een primair en secundair wapen kiezen, alvorens te spawnen. Strafe-jumping is gemakkelijk uit te voeren door naar voren te drukken en te springen, waardoor de bewegingssnelheid geleidelijk aan verdubbelt. In-game item timers voor belangrijke items, inclusief armor en medkits, zijn toegevoegd. Daarnaast is een nieuw wapen toegevoegd aan de game en zijn de Chaingun en Nailgun van meerdere Arena-maps verwijderd.

Er wordt niet unaniem positief gereageerd op de veranderingen. Veel spelers geven aan dat ze liever hebben dat Quake Live ervaring en goed ontwikkelde vaardigheden vergt van spelers. "We willen nieuwe spelers lang genoeg vasthouden zodat ze de pret van de game ontdekken", zo reageert het Quake Live-team. "Tot nu toe waren er barrières, zoals beweging, item controle en effectiviteit na spawning".

Spelers kunnen de update voor een deel omzeilen. De publiekelijke Duel-servers draaien in Classic-mode, waarin de oude speelstijl bewaard blijft. Geabonneerden kunnen extra servers opzetten die ook in die modus draaien.