Alweer twee jaar geleden, tijdens de QuakeCon van 2001, kondigde id Software Quake IV aan. Het spel zou ontwikkeld worden door Raven Software en gebruik maken van de nieuwe Doom III technologie. Sindsdien zijn er echter maar weinige nieuwe details verschenen, hoewel er pas geleden een lading screenshots lekte waarop wat meer zaken duidelijk werden. Om toch wat meer informatie over het vierde deel in de Quake serie te weten te komen, interviewde GameSpy Rick Johnson, hoofdprogrammeur van Quake IV. GameSpy: Since we're here at QuakeCon, it's worth asking: how much development has gone into the multiplayer aspect of Quake IV so far? Rick Johnson: We have a general direction in which we're going to take multiplayer and the feature sets we're going to offer. We've been waiting for the technology to get to the point where we can take it and look at it and see what it does, and play with it and go from there to fine tune our adjustments and make decisions on the paths, etc. Like most people at QuakeCon, this is our first chance to see DOOM 3's multiplayer as well, so we'll probably be playing it back in the office in the next few weeks and getting some further ideas from there. Rick laat in dit interview weten dat Quake IV vooral gericht zal zijn op singleplayer, hoewel multiplayer ook aanwezig zal zijn. Het verhaal gaat ongeveer verder waar Quake II stopte, we zullen dan ook weer te maken krijgen met de altijd vriendelijke Strogg. Verder gaat Rick dieper in op de samenstelling van het ontwikkelteam en hoe men de Doom engine zal gebruiken.