De eerste diensten van het PlayStation Network die terug online komen zijn het online gamen, en de muziek- en videoservice. De PlayStation Store wordt pas later verwacht. 

Compensatie

Sony onthulde verder het 'Welcome Back'-initiatief, bedoeld om de getroffen gebruikers te compenseren. Zo wordt er in de komende weken per regio gratis PlayStation-content beschikbaar gesteld en krijgt iedere gebruiker dertig dagen gratis lidmaatschap van PlayStation Plus. Gebruikers die op dit moment al lid zijn van PS+ krijgen een verlenging van dertig dagen. Ook leden van de Qriocity-service krijgen dertig dagen bij hun abonnement opgeteld. 

Verhoogde beveiliging

Sony sprak op de persconferentie ook over de hackaanval die ten grondslag lag aan het offline halen van PSN. Hoewel de uitgever geen bewijs heeft of de informatie ook daadwerkelijk gestolen is, gaf Sony wel aan dat er binnen de 77 miljoen mogelijk gestolen PSN-accounts ongeveer tien miljoen creditcardnummers staan opgeslagen. Om de veilige opslag van deze informatie in de toekomst te kunnen garanderen is de beveiliging van het netwerk opgeschroefd, aan de hand van betere encryptie en detectie van externe indringers. Ook is er een Chief Information Security Officer aangesteld binnen het bedrijf. 

Zodra gebruikers weer inloggen op hun account, worden zij bovendien verplicht om een ander wachtwoord te kiezen. Belangrijk daarbij is om te weten dat het wachtwoord alleen via de PlayStation 3-console veranderd kan worden waarop ook de bijbehorende account is aangemaakt. In ieder ander geval, zoals wanneer spelers inmiddels een nieuw model hebben, moet de aanpassing via het e-mailadres dat aan hun PSN-account gekoppeld is bevestigd worden.

Officieel statement

Sony's Kaz Hirai had het volgende over de hackaanval te zeggen: "Deze illegale aanvallen leggen vanzelfsprekend het omvattende probleem van veiligheid op het internet bloot. We nemen de veilige opslag van onze klanten hun persoonlijke informatie zeer serieus en staan erop om hen te helpen deze gegevens te beschermen. Daarnaast hebben we er de afgelopen anderhalve week 24 uur per dag aan gewerkt om de diensten weer online te krijgen. Dat doen we enkel omdat we zeker weten dat de beveiliging van het netwerk daadwerkelijk is verhoogd. We hebben onze les geleerd wat betreft hoe waardevol de relatie met onze klanten is en introduceren daarom een speciaal programma om hen te bedanken voor de getoonde loyaliteit." 

Meer informatie over de problemen met het PlayStation Network kun je lezen in ons dossier.