Nieuws
PlayStation 5

PS5-update bevat HDR-verbeteringen en 120Hz-ondersteuning voor monitors

Plus PS5-games op harde schijven 

Geschreven door Cody van den Bogert op
De nieuwe PS5-update is nu live en bevat een aantal verrassende toevoegingen zoals 120Hz-ondersteuning.

Gisteren werd bekendgemaakt dat de eerste grote PlayStation 5-update vandaag zou verschijnen, en dat is dan ook gebeurd. De update bevat echter een aantal verbeteringen die niet op voorhand waren gecommuniceerd. Voorbeelden hiervan zijn 120Hz-ondersteuning voor 1080p-monitoren en een nieuwe HDR-optie.

Dankzij de update schakelt de PlayStation 5 nu automatisch over naar non-HDR wanneer gebruikers een game spelen die geen HDR ondersteunt. Dat betekent dat gebruikers niet langer naar het instellingenmenu hoeven te navigeren om de HDR uit te schakelen.

Verder is het voortaan mogelijk om 120FPS af te spelen op 1080p-monitors. Er is echter nog altijd geen Variable Refresh Rate-ondersteuning (VRP) aan de console toegevoegd. 

Gisteren werd al bekendgemaakt dat het voortaan mogelijk is voor eigenaren om hun games naar externe usb-opslag te kopiëren. De usb-opslag kan gebruikt worden om PlayStation 4-games op te slaan en te spelen, of om PS5-games op te slaan. 

Om de betreffende PS5-games te spelen, moeten ze wel naar het PlayStation 5-systeem zelf worden gekopieerd. Het is daarbij niet mogelijk om PlayStation 5-games direct naar het usb-apparaat te downloaden - eerst moeten ze op de harde schijf van de PS5 worden gedownload.

Lees hier meer over de grote PlayStation 5-update.

Dit artikel delen:

Lees meer

Harde schijven voor PlayStation en Xbox Series X: Dit wil je weten Call of the Sea verschijnt in mei ook voor PlayStation
20

Reacties op: PS5-update bevat HDR-verbeteringen en 120Hz-ondersteuning voor monitors

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    hulstpower

    • 14 april 2021 13:04
    Als ze nu even fixen dat als een game op 120 fps kan dat die dat dan ook doet.
    Krijg warzone gewoon niet voor elkaar tenzij ik cold war koop en zelfde met borderlands en avengers die op psnow zitten kan de gratis nex gen versie pas downloaden als je de game koopt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Messtranor

    • 14 april 2021 13:53
    @hulstpower Vreemd, want bij Avengers op PS now staat er zelfs specifiek bij dat het ook de ps5 versie bevat.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 14 april 2021 14:13
    @Messtranor nee is ps4 versie en die free update kan ik nergens meer vinden. Heb de game en ook bij warzone meerdere keren verwijderd om te kijken deed ik het fout maar nee blijft ps4 versie. Zijn zelf videos er over in podcast dat ze het niet begrijpen. Borderlands speelt ook voor geen meter op resolutie mode en op performance mode vind ik het minder scherp uit zien. Maar dit is niet om te haten ik hoop dat Sony dit gewoon fixed want het is alleen bij psnow games if zoals warzone.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Messtranor

    • 16 april 2021 15:17
    @hulstpower heb zelf even gekeken, maar ik zie het nu inderdaad er ook niet meer bij staan. Maar ik weet zeker dat ik het wel heb zien staan. Zullen ze wel aangepast hebben dan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 17 april 2021 14:31
    @Messtranor de update zag je staan in ps5 menu tot dat de game naar psnow kwam. Sinds die ie die weg voor psnow leden maar koop je de game kan je hem wel downloaden. En ik snap Sony hier niet mee want het zijn gratis updates

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Gertjun

    • 14 april 2021 14:14
    @hulstpower warzone 120fps is niet beschikbaar op de ps5, dus kunt proberen wat je wilt, die is gehardlockt op 60fps. Cold war 120fps is wel gewoon mogelijk.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 14 april 2021 14:18
    @Gertjun ik kijk nu net df terug en je hebt helemaal gelijk

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Gertjun

    • 14 april 2021 14:37
    @hulstpower wel ontzettend jammer overigens, voor een game die zoveel gespeeld wordt had er wel meer next-gen mogen gebeuren dan wat simpele texture packs.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 14 april 2021 15:03
    @Gertjun ja ik heb ps5 u 2 a 3 weken en had warzone al op series x gespeeld en toen de tijd wel df video gezien en andere van coldwar op 120 dus dacht dat warzone het ook kon. Maar alleen coldwar dus en warzone niet maar is wel gemis want speelt heerlijk op 120 op series. Maar goed vind wel raar nog dat psnow games de gratis next gen update weg is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Gertjun

    • 14 april 2021 15:08
    @hulstpower Ik heb geen PSnow dus kan ik niet over meepraten, maar kan me de verwarring voorstellen inderdaad. Al met al ontzettend blij met het apparaat, maar er is nog een hoop te halen zowel vanuit Sony als vanuit de game-ontwikkelaars.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 14 april 2021 15:38
    @Gertjun ja ik zou graag een quick resume functie willen zien en auto hdr en fps boost op ps5. Dit geeft oudere games echt een nieuw leven. Maar verder goeie console xbox ook nu nog even de echte next gen games op beide en ik ben blije gamer.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Gertjun

    • 14 april 2021 16:08
    @hulstpower Qua FPS zou ik het liefste zien dat developers hun framerate unlocken en dat de PS5 VRR gaat ondersteunen. Vlak voor mijn PS5 aankoop een Xbox One X goedkoop op de kop kunnen tikken, en dat VRR werkt als een zonnetje.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 14 april 2021 16:15
    @Gertjun heb het op me series x en me tv ondersteund het ook. En er was een game weet niet meer welke percies maar dach Valhalla waar mensen klaagde over de fps en screen terring maar ik merkte er helemaal niks van.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • rreloaderr

    • 14 april 2021 19:09
    @hulstpower

    Warzone moet eerst een ps5 patch krijgen

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 14 april 2021 19:33
    @rreloaderr ja ben er achter gekomen.. Maar had de df video gezien vorig jaar en xbox had het wel en dacht nu dat ik ps5 heb dat die het ook gewoon had.. Want zag ook videos van cold War op 120fps dus 2 door elkaar gehaald denk ik.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    CroniC

    • 14 april 2021 19:35
    @hulstpower
    MW/WZ draait in ps4 modus. Het is aan de ontwikkelaar om dat naar 120hz te brengen. Bij MS werkt dat gewoon iets anders

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 14 april 2021 20:20
    @CroniC ja ben er achter het heeft te maken met backwards compatible wat xbox iets beter voor elkaar heeft dan ps. Maar bedankt voor info

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Markus88

    • 14 april 2021 22:10
    En waar kun je zien welke games 120 fps ondersteunen voor ps5? Neem aan dat lang niet alle games dit hebben.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 15 april 2021 07:28
    @Markus88 dat is het hem dus ik dacht dat warzone 120 draaide omdat ie dat op series x deed maar dat doet ie dus niet.
    Dan is e rnog met games die in psnow zitten die dus een next gen update hebben maar omdat ze in psnow zitten krijg je de ps4 pro versie.
    Het is allemaal verwarrend maar op xbox zie je ook niet echt of het 120 fps mode heeft per game dacht ik uit me hoofd.
    Wat ik wel heb gezien wat je bij ps5 kan als je tv het kan, ik heb de lg cx en als je daar groene knop blijf indrukken pop er iets op wat je tv op dat moment doet resolutie, hertz enzo voort. Bij xbox zegt ie dus altijd 120 hert terwijl de game dat niet heeft dus moeilijk zeggen of ie het dan doet bij, maar bij ps5 zie je dus wel of je console op 60 of 120 draait omdat hij niet hele tijd die 120 hertz er uit doet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    DarkraverX

    • 14 april 2021 23:38
    Nog steeds geen VRR, geen 120 op 48Gbit en geen SSD extern slot open.

    Trieste update.