Professor Henry Jenkins is in het onderzoeksveld naar gaming een van de meest vooraanstaande wetenschappers. Henry Jenkins is de directeur van de Comparative Media Studies Program aan de MIT en richt zich in zijn onderzoeken voornamelijk op gaming. In totaal heeft Jenkins al 11 boeken geschreven en heeft hij door deze kennis moeten getuigen in de rechtbank voor de Columbine schietpartijen waarvan gedacht werd dat dit de oorzaak was van videogames.

In een interview met GameSetWatch laat Jenkins zich uit over de toekomst van gaming. Zijn mening is voor veel wetenschappers en mensen in de industrie een soort van richtlijn die we jullie natuurlijk niet willen onthouden.

Jenkins maakt zich zorgen om de regulatie van games, een trend die op dit moment al duidelijk zichtbaar is. Volgens Jenkins reageert de games industrie ook verkeerd op deze druk. Om dit probleem op te lossen moet er volgens de wetenschapper meer gedacht worden in termen van games als kunst en als educatief middel. Wordt dit niet gedaan, dan zullen games gezien worden als iets normaals en zelfs als een gevaar voor de samenleving in sommige gevallen. In het slechtste geval worden games streng gereguleerd en zullen diverse titels verdwijnen of van de markt gehaald worden. Jenkins spoort jongeren dan ook aan om dit soort zaken aan te kaarten bij politieke partijen en instanties in plaats van te wachten totdat het te laat is. Hierbij moeten we natuurlijk niet vergeten dat Jenkins zich in zijn onderzoek vooral richt op de Amerikaanse markt die een stuk conservatiever is dan de Europese.

Een ander punt dat Jenkins zorgen baart is het feit dat een klein groepje publishers op dit moment de macht in handen heeft. Deze groep zorgt ervoor, om zelf de grootste te zijn en te blijven, dat de prijzen voor de ontwikkeling van games bijzonder hoog worden. Dit zorgt ervoor dat kleinere publishers beperkt worden in hun mogelijkheden wat ertoe leidt dat de consument een beperkter aanbod aan games voorgeschoteld krijgt.

Om toch te overleven zullen deze kleinere publishers zich meer gaan richten op casual en serious games, games voor vrouwen en zullen alternatieven bekeken worden zoals games voor gelovigen of spellen voor gehandicapten. Henry Jenkins laat weten dat de games markt momenteel verzadigd aan het raken is. Alle publishers richten zich op de mannelijke gamer, maar deze spelen bijna allemaal al games. Daarom is het ook logisch dat publishers en developers zich steeds meer richten op de vrouwen, oudere gamers en casual gamers.

Jenkins denkt ook dat, om maar te kunnen overleven, kleinere publishers hun games online zullen gaan verkopen zodat er geen restanten op de planken blijven liggen. Door de games online te distribueren kan er gerichter verkocht worden en kunnen er meer games verkocht worden waardoor kleinere publishers kunnen blijven bestaan.