Bestond het verhaal van de eerste twee Dooms uit een paar regels tekst, waarbij het eigenlijk alleen maar draaide om het neerschieten van alles wat bewoog. In Doom III heeft id Software het anders aangepakt. Zo heeft men een professionele verhaalschrijver ingehuurd om het verhaal, dat een remake is van het verhaal van de eerste Doom, meer diepte te geven. Doom III kan dan ook op twee manieren gespeeld worden. De eerste manier is de old skool style waarbij het de bedoeling is om zo snel mogelijk door een level heen te rauzen. De andere manier bestaat uit het lezen van alle teksten om zo helemaal onder te gaan in het verhaal.Let's run through the weapons and monsters in Doom 3. Tim: We have a good number of classic weapons that have returned, from the shotgun, machinegun, chaingun, rocket launcher – NO railgun though – everybody's favorite BFG, and then a few surprises. On the monster side, more classic demons are back, the imp and the pinky demon and all. But we've also added a little more character to those guys. Like the imp can now crawl on walls and he leaps and he can jump, dives back and forth to avoid being hit. But because we have so many new ideas, we've also created a lot of new creatures such as the tyrds and the maggots. What's great about working in the Doom universe is because we kind of shelved the story and re-told it in another angle, so we have the luxury of creating new things here. In dit interview geven Todd Hollenshead en Tim Willits van id wat meer info over Doom III. Tevens laat Tim ook nog weten dat we in Quake IV een meer oorlogsachtige omgeving en voertuigen kunnen verwachten.