Wanneer analisten dingen gaan roepen moet je dit meestal met een korrel zout nemen. Zeker wanneer ze eerst zeggen dat een game waarschijnlijk geen vervolg krijgt en daarna toch wel, of wanneer ze zeggen dat één van de meest gewilde games ooit niet goed zal verkopen. Maar ditmaal gaat het niet om de eerste de beste analist, we hebben hier namelijk te maken met Michael L. Savner van de Bank of America. Hij gaat in op de consolemarkt en dan met name op de PlayStation 3.

Volgens Savner heeft een prijsverlaging met zo'n $ 100 van de PlayStation 3 (deze is nu $ 599) weinig effect op de stagnerende verkoopaantallen van het apparaat. Een prijsverlaging met $ 50 heeft sowieso geen zin, maar als de prijs met $ 100 wordt verlaagd is het apparaat nog altijd zo'n 20 tot 25% duurder dan de Xbox 360. Bovendien heeft het verlies van (tijdelijke) exclusiviteit van de GTA-reeks voor Sony en het aankomende Halo 3 er voor gezorgd dat de populariteit voor Sony's console vergeleken met de vorige generatie consoles gedaald is ten opzichte van Microsoft's console.

Savner wijst op een aantal inschattingsfouten van Sony. Zo zijn potentiële kopers veel prijsgevoeliger dan gedacht. Bovendien kan de Blu-Ray drive die in de PS3 zit de mensen niet echt overtuigen om het ding daarvoor te kopen. Ook het gebrek aan top-exclusives bij de launch heeft Sony parten gespeeld.

Bovendien noemt hij de slechte PS3-verkopen slecht voor Amerikaanse uitgevers. Op dit moment is er namelijk een shift in ontwikkeling gaande naar de Wii en zelfs naar de PlayStation 2. Hij denkt dat uitgevers nu liever spelen voor deze apparaten willen uitgeven dan voor de Xbox 360 en de PlayStation 3, waardoor ze dus zouden kiezen voor de minder technologisch vergevorderde consoles. Dit zou nieuwe technieken voor games in de weg staan.