In deze open wereld kunnen spelers praten met wie ze willen en zelf bepalen welke missies ze gaan uitvoeren. Dat doen ze niet als Domasi 'Tommy' Dawodi uit het eerste deel, maar als de sheriff en gevangenisbewaker Killian Samuels. De game speelt zich af op de planeet Exodus, dat woestijngebieden heeft, grote steden, grotten en wildernis. Volgens het magazine is elk gebied in de game vergelijkbaar met omgevingen van Assassin's Creed II.

Gamereactor beschrijft dat spelers soepel door deze omgevingen kunnen bewegen door "hoog te springen, aan pijpen te hangen, te balanceren op dunne planken en als een kat tegen verticale objecten op te springen". Op dit vlak wordt de game vergeleken met Mirror's Edge. Het schietgedeelte doet volgens Gamereactor denken aan Killzone en heeft een vergelijkbaar dekkingsysteem als die game, terwijl de vrijheid meer zou lijken op die van Mass Effect.

Wapens

Prey 2 heeft wapens die naar eigen smaak aangepast of opnieuw gebouwd kunnen worden. Bepantsering en verbeterde vaardigheden voor hoofdrolspeler Samuels, kunnen worden aangeschaft. Er wordt geen multiplayermodus ontwikkeld voor het spel, omdat er volgens ontwikkelaar Human Head Studios geen reden zou zijn om de multiplayermodus van Prey 2 te verkiezen boven die van bijvoorbeeld Halo: Reach.