'Poging Activision om Rare weg te kapen mislukte' | Gamer.nl

'Poging Activision om Rare weg te kapen mislukte' | Gamer.nl

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.

In 2002 werd Rare gekocht door Microsoft, voor het recordbedrag van 375 miljoen dollar. Zowel Nintendo als Activision hadden echter ook geprobeerd de studio te kopen, vertelt Fries tegen website Develop. “Er werd fel over en weer geboden door [Microsoft] en Activision – een oorlog die zij in eerste instantie hadden gewonnen. Zij deden het beste eerste bod en ik had het idee dat Rare hen liever als partner had, omdat ze een third-party wilden blijven."

Waarom Rare uiteindelijk niet bij Activision, maar bij Microsoft terechtkwam en daar exclusief als Xbox-ontwikkelaar aan het werk ging, weet Fries niet.

Over Rare

Rare maakte furore als Nintendo-ontwikkelaar met games als Donkey Kong Country, Killer Instinct, Banjo-Kazooie en Diddy Kong Racing. Ook kreeg het grote bekendheid als de maker van GoldenEye, volgens velen de eerste echt goede first-person shooter voor spelcomputers. Rare werkt tegenwoordig aan Kinect Sports en heeft sinds kort een nieuwe manager, te weten Scott Henson. Henson is een bekend figuur bij Microsoft en werkte daar eerder als platform strategy director voor de Xbox 360.

Uitgerekend Activision werkt momenteel aan een herinterpretatie van GoldenEye voor de Nintendo Wii en DS, dit keer echter niet met Pierce Brosnan, maar met Daniel Craig in de hoofdrol.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou