In 2002 werd Rare gekocht door Microsoft, voor het recordbedrag van 375 miljoen dollar. Zowel Nintendo als Activision hadden echter ook geprobeerd de studio te kopen, vertelt Fries tegen website Develop. “Er werd fel over en weer geboden door [Microsoft] en Activision – een oorlog die zij in eerste instantie hadden gewonnen. Zij deden het beste eerste bod en ik had het idee dat Rare hen liever als partner had, omdat ze een third-party wilden blijven."
Waarom Rare uiteindelijk niet bij Activision, maar bij Microsoft terechtkwam en daar exclusief als Xbox-ontwikkelaar aan het werk ging, weet Fries niet.
Over Rare
Rare maakte furore als Nintendo-ontwikkelaar met games als Donkey Kong Country, Killer Instinct, Banjo-Kazooie en Diddy Kong Racing. Ook kreeg het grote bekendheid als de maker van GoldenEye, volgens velen de eerste echt goede first-person shooter voor spelcomputers. Rare werkt tegenwoordig aan Kinect Sports en heeft sinds kort een nieuwe manager, te weten Scott Henson. Henson is een bekend figuur bij Microsoft en werkte daar eerder als platform strategy director voor de Xbox 360.
Uitgerekend Activision werkt momenteel aan een herinterpretatie van GoldenEye voor de Nintendo Wii en DS, dit keer echter niet met Pierce Brosnan, maar met Daniel Craig in de hoofdrol.
Reacties op: 'Poging Activision om Rare weg te kapen mislukte'
lethalnl
hoewel de cijfers nog wel goed te noemen waren (rond de 8,0 of hoger)
allen viva pinata is geloof ik genoemt als een succes, alleen in een wat jongere doelgroep
maikelsteneker
Het is moeilijk te zeggen of Rare het beter zou hebben gedaan bij Activision. Het staat voor mij in ieder geval vast dat het talent van Rare nu ergens anders te vinden is… 't is alleen moeilijk te zeggen waar, nu Free Radical Design is omgevormd tot Crytek UK.
Stephan123
ultraspaz
GWO
Daar zit ik namelijk al jaren op te wachten. Zijn ze gelijk van dat kinderachtige image af, tenmiste voor mij dan ;-)
Thewisbone
PerfectExceeder
Rare is in de vergetelheid geraakt, en dat is gewoon doodzonde. In de tijd van de SNES en N64 was het 1 van de beste third-party ontwikkelaars!
HolyDemon
rouquart
shader