Nieuws
PlayStation Logo

PlayStations Game Pass-concurrent komt mogelijk binnenkort uit

Service zou uit drie 'tiers' bestaan

Geschreven door Michel Musters op
De mogelijke Game Pass-concurrent waar Sony volgens geruchten aan werkt, zou ergens binnenkort uit kunnen komen.

Dat claimt journalist Jeff Grubb tijdens zijn betaalde Giant Bomb-show, wat vervolgens werd beschreven door VGC. Bloomberg liet eerder al weten dat Sony aan een 'Project Spartacus' werkt, een abonnementsdienst dat mogelijk concurrentie kan bieden aan Xbox Game Pass.

Grubb: "Het kan waarschijnlijk binnenkort uitkomen, er gaat eind deze maand waarschijnlijk iets gebeuren, misschien niet publiekelijk, maar wel een interne mijlpaal voor de service." 

Grubb claimt net zoals Bloomberg dat eerder al deed dat de abonnementsdienst in drie 'tiers' beschikbaar komt: 'essential', 'extra' en 'premium', respectievelijk voor 10, 13 en 16 dollar per maand. Essential is volgens Grubb in feite PlayStation Plus zoals het nu bestaat, dus met maandelijkse gratis games.

Mensen die de extra tier kiezen, zouden daar bovenop kunnen downloaden wat op dit moment al op PlayStation Now stond. Het zou om zo'n 250 tot 300 games gaan. "Je krijgt geen cloud streaming, maar wel zo'n 300 games die je kunt downloaden."

De hoogste tier is premium, waarbij abonnees naast het bovenstaande ook 'trials' van exclusieve PlayStation-games zouden ontvangen. "Je krijgt trials van games. Ik weet niet of dat voor elke Sony-game die uitkomt geldt, maar het lijkt er op."

Grubb vervolgt: "Je ontvangt (met premium) ook klassieke games en streaming. Geen van de andere tiers heeft cloud streaming, en je ontvangt klassieke games. Ik weet niet precies wat er onder klassieke games verstaan wordt, maar het wordt een belangrijk onderdeel van de premier tier."

Sony heeft vooralsnog niets bevestigd over het bestaan van Project Spartacus.

Dit artikel delen:

Lees meer

Camp Cretaceous-dlc voor Jurassic World Evolution 2 aangekondigd Knockout City gaat deze lente free-to-play
59

Reacties op: PlayStations Game Pass-concurrent komt mogelijk binnenkort uit

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Snoop213

    • 25 februari 2022 08:40
    Het ziet er niet echt uit als een gamepass concurrent. Meer als een Nso service. Wel hoop ik dat Sony hun kleinere First party games zoals Tchia, F.i.s.t en Stray day one erop komen

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    FishSt1ck

    • 25 februari 2022 08:52
    @Snoop213
    Het is zeker wel een concurrent, maar het is niet heel erg nieuw omdat dit meer samenvoeging is van PS Now en PS Plus. PS Now was al een service zoals gamepass maar de marketing hiervan was erg slecht, gok zelfs dat veel mensen niet eens wisten dat het niet alleen streaming was.

    Hopelijk zet Sony straks ook in op hun eigen titels day one beschikbaar zoals MS dat doet bij gamepass, dat zou de service in ieder geval een stuk interessanter maken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Snoop213

    • 25 februari 2022 09:37
    @FishSt1ck Ja maar dat laatste kan Sony zich financieel niet veroorloven om grote games day one op die dienst te zetten.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    coola

    • 25 februari 2022 10:08
    @FishSt1ck

    Gaan denk ik ook wel doen hoor. Qua geld is het in ieder geval geen probleem. Alleen al met hun levens verzekeringen kan sony hun game divisie ondersteunen zonder al te veel problemen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    GoesNZ

    • 25 februari 2022 10:49
    @coola "Alleen al met hun levens verzekeringen kan sony hun game divisie ondersteunen zonder al te veel problemen."

    Sorry, maar waar de f&*k haal je dat vandaan? Bij alle Financial revenue by segments van Sony die ik kan inzien (is publiekelijk te vinden op het internet) is hun grootste inkomsten Game & Network services en daarna Financial Services waar ik dit onder kan scharen. (en met een bijna gelijkwaardige of zelfs meer percentage de Electronics Products & Solutions segment)

    Bedrijf lijkt kwa segmenten aardig in balans maar het ene zou niet het andere alleen kunnen ondersteunen. Dan weet je niet waar je het over hebt, want zo werkt dat niet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    coola

    • 25 februari 2022 10:58
    @GoesNZ

    Dan is dat de afgelopen jaren veranderd want de levensverzekeringen van sony zijn lang hun dikste inkomen geweest.

    Anyway het is frickin BS dat Sony het financieel zich niet kan veroorloven om games day one op een pass te zetten dan kunnen ze financieel perfect doen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    GoesNZ

    • 25 februari 2022 11:22
    @coola Ja, dat zou best kunnen maar waar haal je dat dan vandaan? Vraag dit puur uit interesse want ik wist niet eens dat ze Sony Life hebben (Levensverzekering in kwestie).

    En ik zei overigens niks over of Sony dit financieel wel of niet kan veroorloven. Dat zouden ze best kunnen, of misschien ook niet. Wie weet, alleen Sony zelf weet dit het beste.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Roy36NL

    • 25 februari 2022 12:30
    @GoesNZ ze zullen het misschien wel kunnen bekostigen, maar hun zakken zijn nooit zo diep vergeleken met Microsoft. Ik zie ook niet waarom ze hun Unique Selling Point willen veranderen je koopt juist een PlayStation voor zulke grote mooie titels. Die kosten heel wat meer om te ontwikkelen. dan bijv andere games. Dat verdien je met een pass model niet echt terug.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 25 februari 2022 15:37
    @Roy36NL je kan het wel terug verdienen maar dan moet je wel heel veel leden halen en dus eerst flink investeren zoals micro nu doet en oas later terug verdienen. Maar jijz egt je koopt een ps voor de ex mee eens maar de meeste mensen op ps kopen die games niet, kijk naar hardware sales vs software sales. Jij en ik en vele hier kopen die games day one, maar meeste os gamerd zijn free to play of fifa, cod spelers helaas.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 25 februari 2022 21:37
    @Roy36NL Dat weet je niet, MS heeft 25 miljoen gamepass leden, dat is 250 miljoen per maand. Dat zal wel minder zijn door aanbiedingen enzo en het zal fluctueren, maar dat levert zomaar per jaar een miljard of meer op qua omzet. Geen kattepis lijkt me. Zitten natuurlijk ook heel veel kosten aan.
    Gamepass of een soortgelijke dienst hoeft dus niet per definitie verlies te betekenen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 25 februari 2022 15:34
    @coola wat jij zegt is van velen jaren teruf zoals ps en ps2 tijd, ken iemand werkt bij ps benelux en daar zeggen ze al jaren sony draait om ps dat is hun grooste bron van inkomsten. Sony heeft het geld drnk ik wel voor day onr releases maar dat kost hun een bak geld en sinds ze marktleider zijn zullen ze dat niet doen denk ik.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Mr.Happy

    • 26 februari 2022 14:42
    @hulstpower waarom zouden ze day one gaan als hun schapen zonder morren 80€ voor een game betalen?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 26 februari 2022 16:37
    @Mr.Happy denk schapen op ps is meer free to play en call of dutynof fifa 115 miljoen consoles en hun meeste verkochtw game is wst 20 miljoen units ofzo misschien 30. Is veel maar meeste ps gamers zijn kinderen die gratis spelletjes spelen of fifa cod ofzo en niet eens de triple a van sony spelen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    san5324

    • 25 februari 2022 20:41
    @coola

    Bullshit.. Het is al jaren bekend dat Sonys grootse inkomsten de gaming divisie is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • xRAGEBANE

    • 25 februari 2022 08:51
    Er valt niet veel te concurreren als ze niet hetzelfde doen als Microsoft maar dat kan natuurlijk ook niet.

    Maar goed zoals al vaker is gemeld door mensen hier en mijzelf speel ik het overgrote deel van gamepass toch niet het zou met name echt een winner zijn als Ps Exclusives er dan ook day 1 op staan grote kans dat dit ook gebeurd.

    ben iig benieuwd ik probeer nog steeds een ps5 te krijgen hopelijk heb ik die voor dit uitkomt maar ik ga er niet 900 voor neerleggen zoals die gekke op marktplaats tot dan vermaak ik me wel met de series!!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Snoop213

    • 25 februari 2022 09:38
    @xRAGEBANE dat laatste lijkt mij niet Sony PlayStation heeft echt de inkomsten nodig van hun verkoop van first party games. Die hebben niet zo grote schatkist als Microsoft

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • RoyVG

    • 25 februari 2022 08:59
    Ik ben vooral benieuwd wat de opties zijn voor bestaande PS+ leden. Kunnen we tegen een meerprijs upgraden (net als bij NSO het geval was toen de Expansion Pass uitkwam)? Ik zit al vaker te kijken op PSNow, maar elke keer heb ik genoeg andere dingen te doen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    GoofyZ3

    • 25 februari 2022 09:01
    Koop de games wel los. Dat langdurig huren van games vind ik niks, uiteindelijk heb je helemaal niks en moet je hopen dat de games die je leuk vond aangeboden blijft op die game pass. Voor mij is dit niks. Voor kinderen of mensen die 0 games hebben is dit interessant, maar ik zou mijn kind dit niet geven want dan kan hij 300 spellen spelen, iets teveel van het goede lol.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Paxopoxo

    • 25 februari 2022 09:11
    @GoofyZ3 Wut hahah

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • waterdemoon

    • 25 februari 2022 10:17
    @GoofyZ3 jouw reactie slaat nergens op, ik heb 300 fysieke games (ps2/3/4 - 360 - one - switch en ouder) en ik vind gamepass fantastisch, geen spellen meer kopen die 70€ zijn (waarvan meeste games ik al in dubio was, ookal heb je een cd, is die game van jouw als je 50gb moet downloaden? Dan heb ik liever gamepass)

    Edit: backlog gigantisch, was de pc vergeten….