De update, die dit voorjaar uitkomt, verbetert de netwerkstabiliteit en moet op die manier grootschalige multiplayerervaringen mogelijk maken. Daarnaast wordt de physics engine bijgewerkt waardoor ontwikkelaars meer controle krijgen over massa, snelheid en botsingen. Ook zorgen grafische aanpassingen voor soepeler animaties en een hogere framerate.

"Op de GDC van vorig jaar hebben we aangekondigd dat we Home van een sociaal platform in een hoogstaand sociaal gameplatform willen veranderen", vertelt PlayStation Home director Jack Buser. "De aankondiging van update 1.5 is een mijlpaal binnen deze strategie." Volgens Buser wordt vooral de overgang tussen de sociale interactie en het spelen van een spel veel vloeiender. "Het ontdekken van games kan erg natuurlijk zijn. Je loopt door de wereld en ziet mensen spellen spelen terwijl deze nog onbekend voor je zijn. Je loopt er naartoe om te kijken wat het precies is en plots bevind jij je in een gamewereld via een naadloze overgang."

Door de update moet het verschil tussen een PlayStation Home- en een standaard PlayStation 3-spel kleiner worden. Als voorbeeld geeft Halli Bjornsson, CEO van Lockwood Publishing, het spel Sodium 2: Project Velocity: een futuristisch multiplayer racespel. De speler heeft in Home de mogelijkheid om naar zijn garage te lopen, in een auto te stappen om naadloos in een race terecht te komen zodra hij gas geeft.

De banen waarop deze races plaatsvinden worden ook geïntegreerd in de Home-wereld waardoor spelers de mogelijkheid hebben om de race als toeschouwer mee te maken. "Het beste voorbeeld is om je Gran Turismo voor te stellen alsof je in de pit staat en de auto's ziet voorbijscheuren. Home biedt een unieke relatie tussen jou, de spelers en de spellen die je speelt. Psychologisch gezien vinden we dat fantastisch."

PlayStation Home

Home is een online sociaal platform ontwikkeld door Sony. Elke speler kan een eigen personage aanmaken en hem of haar met diverse kledingstukken en accessoires aankleden. De personages hebben tevens een eigen kamer die ingericht kan worden. Er zijn openbare ruimtes waar spelers nieuwe kleren en meubels kunnen kopen, video's kunnen bekijken, met andere personen kunnen chatten en games kunnen spelen.

De online wereld is gratis toegankelijk voor elke PS3-bezitter met een PlayStation Network-account. Inmiddels is Home door 19 miljoen mensen gedownload en in ieder geval één keer opgestart. Hoeveel actieve gebruikers er zijn, is onbekend.