Nieuws
PlayStation 5

PlayStation 5 ondersteunt geen uitbreidbare ssd-opslag op lancering

Komt beschikbaar via toekomstige update

Geschreven door Michel Musters op
Op lancering kunnen gamers de ssd-schijf van de PlayStation 5 niet uitbreiden met extra opslagruimte.

Dat heeft Sony bevestigd aan The Verge. De mogelijkheid om de opslag uit te breiden, komt pas ergens na lancering via een update beschikbaar. Wanneer die update verschijnt, is niet bekend.

Toen de PS5 onthuld werd, kondigde Sony aan dat de opslag van de console uitgebreid kan worden. De SSD in de PlayStation 5 biedt 825 GB aan opslagruimte, waarvan een gedeelte bestemd is voor de systeemsoftware. Ssd-schijven die in de toekomst in de PS5 gebruikt kunnen worden, moeten aan bepaalde specificaties voldoen, zodat ze snel genoeg zijn. Sony heeft nog niet de schijven aangekondigd die geschikt zijn hiervoor.

De PlayStation 5 ondersteunt wel externe opslag via USB vanaf de lancering.

Dit artikel delen:

Lees meer

Sla persoonlijke voorkeuren op via Game Presets op PlayStation 5 Sony brengt commercial van Spider-Man: Miles Morales uit
17

Reacties op: PlayStation 5 ondersteunt geen uitbreidbare ssd-opslag op lancering

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • fonsrutte

    • 6 november 2020 08:57
    Wat wordt hier nu precies mee bedoeld? Je kan het wel uitbreiden met een externe schijf, maar je kunt de ssd-schijf niet uitbreiden?
    Bedoelen ze dan een andere ssd-schijf intern plaatsen i.p.v. degene die er al in zit of een extra interne ssd-schijf?

    En maakt dat veel uit qua performance als je externe schijf ook een ssd-schijf is?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 6 november 2020 09:02
    @fonsrutte de ssd die er in zit kan je niet vervangen die zit op het moederboard vast.
    ER is een is een slot voor nog een ssd en ik denk dat je daar nog geen in kan doen omdat ie dus nog neit werkt.
    Maar volgens was er al bekend dat de ssd een bepaalde snelheid moest hebben en die kan je volgens mij nog niet kopen. Een externe ssd of hdd kan wel maar alleen voor ps4 games.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 6 november 2020 09:12
    @hulstpower ah ok, bedankt voor de uitleg. Scheelt het merkbaar performance als een game op de externe schijf draait tegenover de interne?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 6 november 2020 09:21
    @fonsrutte ps5 kunnen alleen op de interne ssd gedraaid worden.
    En ps4 games zullen denk ik wel wat langzamer zijn als ze op exterene staan inplaats van de interne maar het is wachten tot men daar mee aan de slaag gaan.
    Als je naar de reviews van series x kijkt gaan xbox one game heel snel maar niemand heeft een exterene ssd vs de interne video gemaakt volgens mij.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Djobba007

    • 6 november 2020 09:32
    Altijd zo jammer aan consoles, met name PlayStation. Omdat het een uniek ecosysteem is moeten ook alle accessoires speciaal gemaakt worden. Je kunt niet even een andere snelle SSD pakken en inpluggen. Ik ben geen Microsoft fanboy ofzo, maar dit doet Microsoft beter. Het Xbox ecosysteem is wat meer in tune. 99% van alle oudere games werken op de nieuwe console, je kunt ook oude controllers allemaal aansluiten, je hebt meteen een gigantische library aan games dus. Je hebt de game pass, die ook op PC meteen werkt. Ze maken het wel aantrekkelijk om voor Xbox te gaan op die manier. Enige nadeel is natuurlijk dat ze geen echte system sellers hebben op dit moment. Waar zijn Fable, Halo en de nieuwe Forza?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 6 november 2020 09:38
    @Djobba007 bij de developers ;)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Djobba007

    • 6 november 2020 14:02
    @hulstpower Helaas niet bij ons :-(

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    El Ninjo

    • 6 november 2020 10:14
    @Djobba007 Volgens mij zie je dit verkeerd, Sony gebruikt voor uitbreiding van de opslag in de PS5 nl. een standaard M.2 SSD-aansluiting waar Microsoft speciaal ontwikkelde Expansion Cards gebruikt.

    De crux zit hem in de snelheid, zo heeft Samsung net de PRO 980 SSD gelanceerd welke 'mogelijk' de snelheid van de interne SSD van de PS5 evenaart.

    Ik gok dat Sony na lancering meer bekend maakt over compatible M.2 SSD's, welke nu nog prijzig is, maar snel zal dalen zodra het aanbod breder wordt.

    Trouwens, als niet-Microsoft fanboy haal je toch echt dezelfde argumenten aan die Microsoft-fanboys continu roepen :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Djobba007

    • 6 november 2020 13:52
    @El Ninjo Een fanboy zal nooit nadelen opnoemen van hetgene waar hij zo fan van is. Sony heeft met PlayStation altijd dikke system sellers, daarom winnen ze.

    En for the record: ik ben PC gamer en bekijk het hele consolefeestje vanuit vogelperspectief ;-)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Djobba007

    • 6 november 2020 13:55
    @El Ninjo Ik snap 'm! Thanks voor de uitleg maat! Ik vind het alleen een beetje gaar dat je dus moet wachten op een expansion card. Bedoel kom op, stel dat je ook al je PS4 games wilt installeren bijvoorbeeld, omdat je natuurlijk op je nieuwe console wilt spelen..

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • inkmasteryPS4

    • 6 november 2020 10:52
    @Djobba007 Halo ben ik met je eens die had er gewoon moeten komen bij launch, ps5 heeft ook geen god of war of een system seller beschikbaar bij launch. Godfall ja maar dat valt nog te zien

    Xbox is ook meer windows dan wat anders wss is dat waarom het makkelijker is om daarvoor bc ssd etc voor beschikbaar te stellen

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Djobba007

    • 6 november 2020 13:54
    @inkmasteryPS4 Ze hebben wel wat exclusives klaarliggen voor PS5 toch? Godfall is er inderdaad eentje. Als PC gamer heeft het weinig zin om voor een Xbox te gaan, aangezien ze alles ook voor PC uitbrengen. Maar ik zit zeker te kijken naar PS5. Ik wacht alleen even tot er wat echte system sellers uitkomen, en dan pak ik meteen de oude PS4 exclusives mee zoals God of War en Spiderman.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    ali3n8tor

    • 6 november 2020 10:50
    DIt werd lang en breed al verteld in maart tijdens de PS5 presentatie van Cerny dat er bij launch geen compatibel SSD's beschikbaar zouden zijn, maar vol begrip voor diegene die dat niet gezien of al gehoord hadden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    HunterSeeker

    • 6 november 2020 11:01
    Denk niet dat er uberhaupt genoeg spellen bij de launch zijn om de schijf vol te krijgen :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Fr3nzy

    • 6 november 2020 13:06
    @HunterSeeker Haha inderdaad, ik kan me niet herinneren eerder zo'n "karige" launch te hebben gezien wat betreft games.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Roy36NL

    • 6 november 2020 15:51
    @Fr3nzy denk als je heel die PlayStation plus free games lijst download je een heel eind bent

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    JMG

    • 7 november 2020 11:51
    Logisch. Sony wacht tot er SSD’s uit zijn die de snelheid kunnen bijbenen of zelfs evenaren.

    Ze kunnen de functie nu wel aanzetten, maar dan krijgen ze gegarandeerd kritiek van mensen die een te langzame SSD hebben gehaald en zeggen dat Sony een slecht werkend product heeft afgeleverd.