Nieuws

PlayStation 5 is wereldwijd 21,7 miljoen keer verscheept

Bedrijf ziet daling in omzet ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar

Geschreven door Michel Musters op
Wereldwijd zijn er tot 1 juli 21,7 miljoen exemplaren van de PlayStation 5 naar retailers verscheept.

Dat heeft Sony laten weten bij het bekendmaken van diens cijfers van het eerste kwartaal van fiscaal jaar 2022, dat liep tot en met 31 juni 2022. In dat kwartaal zijn er 2,4 miljoen exemplaren van de console verscheept - een stijging van 0,1 miljoen exemplaren ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Sony heeft daarnaast ook laten weten dat er op 31 juni 47,3 miljoen PlayStation Plus-leden waren, vergeleken met 46,3 miljoen leden op dezelfde dag een jaar geleden. Alle PS5- en PS4-software bij elkaar is in het afgelopen kwartaal 47,1 miljoen keer verkocht - een daling van dezelfde periode vorig jaar, toen er 63,6 miljoen games over de toonbank gingen.

De Game & Network Services-divisie van Sony zag in het afgelopen kwartaal een omzet van 604,1 miljard yen (ongeveer 4,45 miljard euro), een daling van 11,7 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De daling in verkoop van first- en third-party games wordt als de boosdoener aangewezen, alsmede een verkoop in dlc voor games. 

Sony is overigens niet de enige die daarmee te kampen heeft: Microsoft gaf gisteren aan soortgelijke trends te zien, mogelijk mede door het opheffen van coronarestricties en dus de mogelijkheid om meer activiteiten buitenshuis te doen.

Dit artikel delen:

Lees meer

Ontslagen Assassin's Creed-regisseur werkt nu bij Tencent Backbone One PlayStation-editie kan iPhone-games besturen
30

Reacties op: PlayStation 5 is wereldwijd 21,7 miljoen keer verscheept

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    -JK-

    • 29 juli 2022 11:16
    kan iemand een voorbeeld geven van een "second party game"?
    First en Third snap ik, maar zou er ook een Second zijn?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Lavalera

    • 29 juli 2022 11:43
    @-JK- Second party bestaat wel, maar komt niet vaak voor. Dat is wanneer een Sony/Ms/Nintendo een extern bedrijf inhuurt om een spel voor ze te maken. Zoals bijv Game Freak die door Nintendo wordt ingehuurd om spellen voor ze te maken of Asobo met Microsoft flight sim.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    -JK-

    • 29 juli 2022 12:01
    @Lavalera Dankje voor de uitleg, helemaal helder nu.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 29 juli 2022 12:02
    @Lavalera epic met gears of war

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Wiebelsnor

    • 29 juli 2022 13:31
    @-JK-
    30 seconds is een party game. Zijn er wel 30 ipv 1…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    ReRo

    • 29 juli 2022 11:49
    Reacties met: "ik heb nog steeds geen ps5 kunnen kopen" in 3….2….1….

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 29 juli 2022 11:55
    @ReRo ik heb inmiddels een PS5 binnen.
    Telt deze ook?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    The_Stifmeister

    • 29 juli 2022 15:52
    @Ziminar
    Nice! Gefeliciteerd! Veel moeite moeten doen? Of viel het mee?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 29 juli 2022 17:08
    @The_Stifmeister heb mijne nu bijna een jaar wel digitale editie en had hem de dag dat ik hem wou kopen gekocht.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    The_Stifmeister

    • 29 juli 2022 17:17
    @hulstpower
    Ik had er ook redelijk snel eentje. Kwestie van een beetje je best doen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 29 juli 2022 17:20
    @The_Stifmeister Viel uiteindelijk met de store tracker

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Wiebelsnor

    • 29 juli 2022 13:28
    @ReRo 3..2..1.. Ik heb al een ps5 kunnen kopen. Oh wacht..

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    coola

    • 29 juli 2022 13:46
    @ReRo

    Mja zal vast dat mensen nog moeite hebben. Maar ga je echt actief er achteraan dan is de kans groot dat je er eentje kan bemachtigen ( en nee niet via scalpers) in mijn vrienden groep zie ik er telkens meer met een ps5

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 29 juli 2022 17:09
    @coola klopt had mijne ook de dag dat ik hem wou kunnen kopen gewoon goed zoeken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    XtraLinkUK

    • 29 juli 2022 14:00
    @ReRo Als ze in de winkel om de hoek liggen. Gewoon ouderwets bij de gameboer.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • BadPlayerOnr

    • 29 juli 2022 12:16
    Ik heb er nog geen. Ik weiger geld aan scalpers te betalen. Voor mij zijn deze mensen het laagste van het laagste. Ik betaal €500 en geen cent meer. Hetzelfde vind ik ook over scalpers van Xbox. Deze mensen willen gamers uitbuiten.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    ReRo

    • 29 juli 2022 14:35
    @BadPlayerOnr
    Ik blijf ook principieel hierin. 400 of 500, meer niet. Geen bundels, geen scalpers, etc.
    Daarom heb ik dan ook nog geen ps5.

    I should get an award for this…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Grotespeler

    • 29 juli 2022 13:42
    Heb er laatst 1 kunnen kopen via marktplaats, ging onderhandelen met de verkoper.
    Verkoper zei eerst 620, ik zei 525 en toen zei die iemand anders gaat het al kopen.
    Diegene kwam dus zogenaamd niet opdagen en heb hem voor 550 uiteindelijk gekocht

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    MiquelGallardo

    • 29 juli 2022 13:55
    @Grotespeler dan ben je alsnog genaaid voor 50 euro.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Smallie

    • 29 juli 2022 14:40
    @MiquelGallardo bij de Mediamarkt, Bol, of Coolblue moet je een bundel kopen met dingen die je anders niet zou kopen. Ook daar wordt je genaaid.
    Maar als je hem echt wilt hebben is 10% extra betalen nog niet eens zo hard genaaid worden.