Nieuws
PlayStation 5

PlayStation 5 is vorig jaar 4,5 miljoen keer verscheept

Er zijn inmiddels 47,4 miljoen PlayStation Plus-leden

Geschreven door Michel Musters op
Er zijn in 2020 wereldwijd 4,5 miljoen exemplaren van de PlayStation 5 verscheept.

Dat heeft Sony bekendgemaakt tijdens het onthullen van diens kwartaalcijfers. De console werd vanaf 12 november in een aantal landen, waaronder de Verenigde Staten en Japan, verkocht. Een week later lanceerde de spelcomputer in de meeste andere landen, waaronder Nederland en België. Sindsdien is de console niet of nauwelijks vrij verkrijgbaar in (online) winkels wegens aanhoudende populariteit.

Het bedrijf laat verder weten dat het eerder gemaakte doel om tot 31 maart 2021 7,6 miljoen exemplaren van de PS5 te verschepen, haalbaar is. Van de in 2013 gelanceerde PlayStation 4 zijn inmiddels 115 miljoen exemplaren verscheept - de laatste drie maanden van 2020 werden er 1,4 miljoen exemplaren van de console verscheept. 

Verder waren er op 31 december 47,4 miljoen PlayStation Plus-leden, een stijging van 8,6 miljoen leden op dezelfde dag een jaar daarvoor. Sony claimt dat 87 procent van alle PS5-eigenaren lid is van PlayStation Plus.

In totaal zijn er in het afgelopen kwartaal 103,7 miljoen exemplaren van PlayStation 4- en PlayStation 5-games verscheept, een stijging van 20,4 miljoen exemplaren ten opzichte van dezelfde periode het jaar ervoor. Spider-Man: Miles Morales, dat in november zowel op PlayStation 5 als PlayStation 4 verscheen, is inmiddels 4,1 miljoen keer verkocht.

Sony liet weten dat het op elke verkochte PlayStation 5-console verlies maakt. Dat komt omdat Sony een "strategische prijs" gebruikt om de PS5 aan te bieden, terwijl het meer geld kost om de consoles te fabriceren. Ondanks dat is zowel de omzet als het operationeel inkomen van Sony's gamesegment gestegen ten opzichte van dezelfde periode in 2019.

PlayStation 5

Dit artikel delen:

Lees meer

Embracer Group koopt Borderlands-studio Gearbox Software RTX 3060-chip gelekt; AMD belooft grotere voorraad videokaarten
20

Reacties op: PlayStation 5 is vorig jaar 4,5 miljoen keer verscheept

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    hulstpower

    • 3 februari 2021 11:14
    4 miljoen naar scalpers en 0.5 naar de echte gamers.
    Zijn wel mooie cijfers jammer dat er meerdere factoren nu spelen dat we nog steeds niet in de winkel of online 1 kunnen kopen en dit ligt niet aan sony of micro.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Fr3nzy

    • 3 februari 2021 11:30
    @hulstpower
    Inderdaad, erg jammer. Ik ken veel mensen die er een willen kopen maar nog steeds niet "aan de beurt" zijn gekomen. Voor mij is het gevoel er een te moeten hebben door de slechte beschikbaarheid wel over, ik wacht nog wel een jaartje

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 3 februari 2021 11:43
    @Fr3nzy zag gisteren iets van hoeveel scalpers nou hadden verdient aan ps5 dacht iets van 28 miljoen ofzo.
    Zou leuk zijn als ze nu onderzoeken hoeveel er nog liggen bij scalpers.
    Want zie er nog steeds zoveel te koop zijn voor bedragen dat ik denk waar gaat het over.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 3 februari 2021 12:59
    @hulstpower ik ben het niet helemaal met je eens dat MS en Sony niets tegen de scalpers kunnen doen. Ik weet niet wat precies dan wel, maar ik vind wel dat ze beter hun best moeten doen om dit tegen te gaan.
    Daarbij hebben wij als consument hier natuurlijk ook een rol in, als we niet kopen van scalpers houdt het vanzelf op. Er zijn helaas genoeg mensen met veel geld die er meer voor over hebben om maar de eerste te kunnen zijn.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 3 februari 2021 16:58
    @Ziminar ik werk bij een groot sport merk en ook daar hebben we met scalpers te maken. Ik ben niet van de tech kant dus wat kan je doen als alles zowat online verkocht word. Ik denk enige wat Sony en micro had kunnen doen is winkel verkopen en dan dat een winkel maar 1 per persoon mag verkopen misschien. Ik weet het niet maar ja er zijn mensen die verdienen veel te veel en betalen zo 1200 euro voor een playstation of 1000 voor series x. Ik vind het belachelijk, maar ben wel bang dat als er nog generaties consoles komen dat dit alleen maar erger word. Tenzij er wetten komen tegen dit. Neem een paar Nike gaan voor 140 euro op snkrs en dan koopt met dat op en gaan ze op eens naar 1000 of meer. De duurste schoen die ik zelf had ooit in me handen was voor een influencer maar keek maar zelfde mast was Jordan Dior en op het moment dat ik hem in me hand had wa ie 45.000 euro ik maak geen geintje. Te gek voor woorden en er zijn gekken die het betalen. Zo heet the game ooit een paar van Nike Mac gekocht omdat de zijne gejat was voor 60.000 dollar. Waar gaat het over.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • inkmasteryPS4

    • 3 februari 2021 14:03
    @hulstpower 100% de waarheid hahah belachelijk is het.. ik heb uiteindelijk ene kunnen bemachtigen en dan word de bezorgstatus door PostNL nu al 4 dagen opgeschoven 😩😩😩

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Archer83

    • 3 februari 2021 11:27
    En drie maanden later nog steeds nauwelijks te krijgen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Robbert.

    • 3 februari 2021 11:43
    Ik ben één van die 4,5 miljoen. :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Roy36NL

    • 3 februari 2021 12:54
    @Robbert. Ik ook 💪🏻

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    The soy sauce

    • 3 februari 2021 12:22
    Ja leuk? De next-gen games die echt interessant zijn tot nu toe zijn op één hand te tellen..

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Zut

    • 3 februari 2021 12:49
    @The soy sauce zijn niet alleen de next gen games, PS4 games lopen echt heerlijk op de PS5, daar heb ik al een hele hoop plezier van. Al helemaal als er een next gen patch voor is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Roy36NL

    • 3 februari 2021 12:56
    @Zut ik heb alleen al uit astro bot zoveel plezier gehaald had ik niet willen missen. De liefde voor games druipt ervan af.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    GoofyZ3

    • 3 februari 2021 13:02
    4 miljoen voor de hele wereld. Wow dat is weinig.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    MichelMusters

    • 3 februari 2021 13:26
    @GoofyZ3 In anderhalve maand tijd? Nee, helemaal niet weinig.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    GoofyZ3

    • 3 februari 2021 13:41
    Ps4 , 7 jaar oud. 115 miljoen keer verkocht. 7 jaar oude console… en dan 4,5 miljoen beschikbaar maken tijdens launch in een coronatijd wanneer iedereen vermaak zoekt thuis. Ik snap wel waarom ze er zo weinig maken, ze maken er verlies op. Hoe meer tijd ze rekken hoe sneller ze winst maken op de console. Want je koopt niet elk jaar een nieuwe ps5, het is geen game. Dus ja 4,5 miljoen voor de hele wereld vind ik erg weinig.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Ollongren

    • 3 februari 2021 18:14
    @GoofyZ3 115 / 7 / 12 = 1.3 miljoen per maand ongeveer. Zit wel goed dus zodra de labiele periode voorbij is van de simpele zielen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Messtranor

    • 3 februari 2021 21:18
    @GoofyZ3 Sony heeft helemaal niet besloten om er zo weinig te maken, Microsoft ook niet, er is een chip tekort, dat is algemeen bekend. Als dat tekort er niet was geweest hadden beiden veel meer voorraad beschikbaar gehad.

    Niet gelijk in complotjes denken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • DarkGoomy

    • 3 februari 2021 14:23
    Deze cijfers zeggen natuurlijk niets als ze zo gelimiteerd zijn in oplage. De vraag is nog altijd veel hoger dan het aanbod dus er kunnen nog makkelijk snel miljoenen verschepingen bijkomen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Mandmao

    • 3 februari 2021 15:23
    Dat is hetzelfde aantal als dat ze PS4's verscheepten in 2013 tijdens de launch: 4,5 miljoen
    https://news.softpedia.com/news/Sony-Reports-6-4-Million-PS4-Consoles-Shipped-During-Holiday-Quarter-472083.shtml

    De vraag is of er nu echt zoveel meer PS5's verscheept zouden zijn als er geen tekorten waren.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Cjn2

    • 4 februari 2021 10:12
    Ik ben nog steeds aan het wachten tot ie op Bol.com beschikbaar komt… Kan nog lang wachten denk ik