Ten opzichte van het vorige deel in de Pro Evolution Soccer-serie is de kunstmatige intelligentie verbeterd, waardoor teams beter samenwerken, meldt Konami. Zo zijn de loopacties van spelers die de bal niet hebben logischer. Een-tweetjes zouden daardoor beter moeten werken. Bovendien schieten teamgenoten te hulp wanneer de speler met de bal onder druk komt te staan in een één-op-één-situatie. Teams reageren op de acties die de speler met de bal maakt, en dwingen de tegenstander om fouten te maken.

Ook het positiespel is aanzienlijk verbeterd, meldt Konami; spelers werken samen om de verdediging van de tegenstander uit elkaar te trekken. Aan de andere kant zijn de verdediging en dode spelmomenten ook verbeterd om spelers meer controle te geven.

Struikelen

Net als in Fifa 12, is ook in PES 2012 de strijd om de bal verder aangepast en verbeterd. Momenten waarop spelers elkaar raken zijn realistischer; hoe de speler valt of struikelt is afhankelijk van hoe hij van de bal gezet wordt. Ook een struikelende speler kan echter zijn balans hervinden en verder lopen.

Daarnaast is ook de besturing op bepaalde punten aangepast; zo kunnen gamers wisselen tussen de verschillende spelers op het veld met de rechter analoge stick. Andere verbeteringen zitten onder andere in de animaties, spelerstijlen, belichting, uitgebreidere tactieken en een nieuw, aanpasbaar, passingsysteem.