Nieuws
Perfect Dark

'Perfect Dark-studio kent verwoede leegloop van werknemers'

Release van de game zou nog jaren op zich kunnen laten wachten

Geschreven door Michel Musters op
Xbox-studio The Initiative, dat werkt aan een nieuwe Perfect Dark-game, zou te maken hebben met een verwoede leegloop van werknemers.

Dat claimt VGC te hebben geleerd via gesprekken met insiders en het napluizen van LinkedIn-profielen. De leegloop zou de afgelopen twaalf maanden plaats hebben gevonden. Ongeveer de helft van de werknemers van de studio - zo'n 34 mensen - zouden zijn opgestapt.

Onlangs bleek al dat regisseur Dan Neuburger is opgestapt, maar ook design director Drew Murray, hoofd level design Chris O'Neill, principal world builder Jolyon Myers, twee senior system designer en drie voormalige God of War-designers zijn vertrokken. Verder zouden twee senior writers weg zijn gegaan, alsmede de technical director, tech art director, lead gameplay engineer, lead animator en hoofd van QA. VGC heeft in diens artikel een lijst gemaakt van iedereen die is vertrokken en nog werkzaam is bij The Initiative.

Volgens gesprekken die VGC met voormalige werknemers heeft gehouden, zouden een gebrek aan creatieve autonomie en een langzame ontwikkeling ter grondslag liggen aan de vele vertrokken werknemers, die zich voor een aanzienlijk gedeelte niet gehoord zouden voelen. Men zou "snel en verwoed" zijn vertrokken. Het momentum van de ontwikkeling van Perfect Dark zou daarmee "hevig beïnvloed zijn".

Vorig jaar werd al aangekondigd dat Tomb Raider-ontwikkelaar Crystal Dynamics meehelpt met de ontwikkeling van de Perfect Dark-reboot. VGC speculeert dat dit zou kunnen betekenen dat Crystal Dynamics een belangrijkere rol binnen de ontwikkeling heeft dan eerst gedacht. Tot slot speculeren VGC en diens bronnen dat de ontwikkeling van Perfect Dark door deze omstandigheden min of meer van een reboot is voorzien en het dus nog jaren kan duren voordat het spel uitkomt.

Dit artikel delen:

Lees meer

PS5- en Xbox Series-update voor The Crew 2 aangekondigd Xbox Game Pass-spellen voor de rest van maart bevestigd
20

Reacties op: 'Perfect Dark-studio kent verwoede leegloop van werknemers'

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    kleinekoosjer

    • 15 maart 2022 15:40
    Hmm dat klinkt allemaal niet best.. Misschien ergens allemaal ook wel beetje te verwachten. Team bestond veelal uit veteranen uit de buis.. Die weten het natuurlijk allemaal beter en nemen minder snel iets aan van een ander. Nu zijn we er zelf niet bij geweest en is dat natuurlijk allemaal speculatie.. Maar een voetbal elftal met alleen maar aanvoerders gedijt ook niet zo goed als je zo hopen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Liquidshake

    • 15 maart 2022 15:45
    @ziminar @hulstpower: zie hiet het bewijs dat wanneer een director vertrekt het zeker geen goed teken is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • gimbal2

    • 15 maart 2022 15:48
    @Liquidshake Nou ja, als de director geliefd was. In dat geval kun je op een exodus rekenen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 15 maart 2022 16:59
    @Liquidshake ik zei ook niet dat het niet perse niet zo was, maar om meteen van het erge uit te gaan, maar dit klinkt zeker niet goed.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Snoop213

    • 15 maart 2022 15:49
    Ik dacht dat Jeff grubb had vernomen dat Perfect Dark gameplay getoond ging worden deze zomer. Verder moet Xbox toch echt een paar mensen hebben vanuit de organisatie die een oogje in het zijl moeten het houden want dit is na Everwild dan het 2e probleem geval.

    Xbox laat de studio's te vrij wat tot nu toe voor zorgt dat projecten niet van de grond komen. En dat moet wel gebeuren want wij kunnen niet blijven roepen dat de games eraan komen ze moeten nu wel beginnen met leveren buiten Forza, Gears en Halo om

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    PietS.

    • 15 maart 2022 16:12
    @Snoop213

    Inderdaad. Ik ben 100% tegen crunch, maar de teugels af en toe een beetje aantrekken is niet verkeerd. Dit kan zomaar eens een gevalletje 'Scalebound' worden. Ook maak ik me ernstig zorgen over Everwild. Die game blijft ook maar onder de radar en dit maakt het er niet beter op:
    www.vgchartz.com/article/452109/everwild-development-is-reportedly-a-real-mess/

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Snoop213

    • 15 maart 2022 16:19
    @PietS. Ja Rare weet niet wat het qua gameplay aanmoet met deze game. Terwijl je er gewoon een Xbox versie van Breath of the wild van kan maken. Maar je kan ze ook gewoon de opdracht geven dit project wordt geannuleerd. Je gaat nu een Banjo kazooie maken in de Mario oddysey vorm met kwaliteit Pixar graphics punt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 15 maart 2022 17:01
    @Snoop213ik dacht dit is een soort van breath of the wild meets maybe horizon zero dawn, maar dan de versie van rare.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    PietS.

    • 16 maart 2022 10:50
    @Snoop213

    Helemaal met je eens. Zo moeilijk is het allemaal niet. Op SoT na heeft Rare echt nog helemaal niets gepresteerd onder MS. Zo f*cking zonde.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Snoop213

    • 17 maart 2022 09:56
    @PietS. Het is niet mijn type gane maar Viva Pinata waren prima games. Maar Xbox laat de studio's te vrij met wat ze mogen maken

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    PietS.

    • 17 maart 2022 10:02
    @Snoop213

    'Prima' is voor een studio met zo'n verleden qua games niet genoeg, imo. Xbox moet de teugels inderdaad wat strakker aantrekken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Snoop213

    • 17 maart 2022 10:27
    @PietS. Nee maar je kunt dat niveau bij Rare niet meer verwachten daar zijn gewoon teveel mensen bij de studio weg gegaan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 15 maart 2022 17:00
    @Snoop213 Ja kijken of crystal dynamic er nog iets van kan maken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Snoop213

    • 15 maart 2022 19:55
    @hulstpower ik hoop het

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 15 maart 2022 20:01
    @Snoop213 maat insiders spreken zich beetje tegen dexe week, de ene zegt micro gaat hem tonen op e3 event en andere zeggen weer er is leeg loop en game krojgt een sooet van reboot. Ik weet het niet zie het wel dan en crystal hebben goed gedaan toen met tomb raider dus heb wel vertrouwen er in.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 15 maart 2022 17:30
    Dit is iets meer dan twee man, nu begint het wel zorgwekkend te worden. Vraag me dan af wat het probleem is

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    poklaan

    • 15 maart 2022 21:12
    Het opbouwen van een AAA studio is gewoon bijna onmogelijk, daarom zie je bijna alle grote publishers waaronder Microsoft ook gewoon extreem veel geld uitgeven aan het kopen van al bestaande studio's. Als je dan toch een nieuwe studio begint kan je het beter rustig aan doen, begin gewoon met een team van hooguit een paar dozijn mensen aan een indie game, groei dan door richting de 100 (Housemarque, ontwikkelaars van Returnal, zaten begin 2020 rond de 80 om je idee te geven wat je daarmee kan) en kijk daarna verder.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Roy36NL

    • 15 maart 2022 22:02
    Als ik er wat van zeg ben ik een ps fanboy. Het valt gewoon op dat Xbox moeite heeft met veel studios. Dit is de zoveelste studio waarbij het stroef verloopt. Nou we zien het allemaal wel. Het is nog te vroeg om mij xbox serie x te verkopen zit immers een goede uhd Blu-ray speler in met Atmos dus we klagen niet

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    COSMIC_TSAR

    • 15 maart 2022 22:44
    @Roy36NL de zoveelste is misschien iets overdreven, maar je had gelijk dat er meer gaande blijkt dan ik verwachtte en hoopte op basis van de eerdere berichtgeving. Balen om te horen. Hopelijk worden er nu de juiste beslissingen genomen en kan er alsnog een goede game uitkomen, al zal het wat langer duren.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Roy36NL

    • 15 maart 2022 23:33
    @COSMIC_TSAR ja misschien valt het op omdat heel veel games die aangekondigd zijn weinig tot geen ingame footage hebben. Als dan nieuws naar buiten komt van rare, 343 en intitiative dan wekt dat irritatie omdat de spoeling al zo dun is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.