Perfect Dark is 'reverse-engineered', pc-ports en mods zijn nu mogelijk

Perfect Dark is 'reverse-engineered', pc-ports en mods zijn nu mogelijk

Een codeur heeft Nintendo 64-game Pefect Dark helemaal 'reverse-engineered', waardoor er nu bijvoorbeeld mods voor de game gemaakt kunnen worden.

Codeur Ryan Dwyer heeft dit gedaan met zowel de Amerikaanse versie van de game die op release uitkwam, als een verbeterde versie die later beschikbaar kwam en wat bugs wegwerkte. 

Reverse-engineering houdt in dat de game tot op de code is nagemaakt. Het gaat dus niet om het hacken of gebruiken van het oorspronkelijke product.

Dit zorgt er voor dat mensen vervolgens onofficiële pc-versies van de game kunnen maken en mods uit kunnen brengen. Dit is in feite legaal, omdat de code uit de oorspronkelijke game niet gebruikt wordt. Zeker wanneer vastgelegde assets uit de oorspronkelijke game niet worden gebruikt - zoals muziek of het uiterlijk van personages - is het lastig voor bedrijven om hier een stokje voor te steken.

Het is niet voor het eerst dat reverse-engineering is toegepast op een Nintendo 64-game. Eerder werd dit al met Zelda: Ocarina of Time en Super Mario 64 gedaan.

Perfect Dark kwam op de Nintendo 64 uit en was een spiritueel vervolg op GoldenEye 007. Beide shooters zijn door het Britse Rare gemaakt. Een HD-versie van Perfect Dark verscheen later op Xbox 360, waar prequel Perfect Dark Zero tijdens release van de console op verscheen. Inmiddels wordt er door The Initiative en Cyrstal Dynamics al geruime tijd gewerkt aan een nieuwe Perfect Dark.

Hoe vond je dit artikel?

Gemiddeld krijgt dit artikel 0.00 van de 5 sterren.
Artikel als favoriet toevoegen

Weet je zeker dat je de comment van wilt verwijderen?

""

Reacties

Meeste likesNieuwsteOudste
Login of maak een account en praat mee!
test

"Zeker wanneer vastgelegde assets uit de oorspronkelijke game niet worden gebruikt - zoals muziek of het uiterlijk van personages - is het lastig voor bedrijven om hier een stokje voor te steken." Klopt, maar assets zelf kun je niet reverse engineeren omdat je gewoon op copyright wat betreft uiterlijk uit komt. En je kunt dus de reverse enginered engine alleen gebruiken als je de originele content hebt, die je dus zelf zou moeten rippen, wat voor 999.999 van de 1.000.000 gebruikers niet mogelijk is. En het is illegaal om content te downloaden uit illegale bron ook als je zelf het origineel al hebt.

0
test

@SuperDre Het is een grijs gebied. Aernout van de Velde schreef over dit specifieke geval: 'These decompiled versions of Perfect Dark are essentially legal due to them being reverse-engineered. Still, players wanting to play upcoming PC ports will need to own a legal copy of the N64 version of Perfect Dark in order to legally play a PC port.' Ik ben benieuwd of het in dit geval toegestaan is om het te spelen zonder dat je het origineel bezit. Mijn gevoel zegt dat het niet mag.

0
test

@Roolio decompile en die code omzetten naar duidelijkere benamingen is GEEN reverse engineering die legaal is, immers gebruik je de originele code. En als je het origineel niet bezit, moet je dus sowieso de content downloaden, en dat is niet legaal, tenzij Rare zelf de content gratis ter beschikking stelt, maar dat gaat echt niet gebeuren.

0
test

@SuperDre Dan moet Nintendo een keer zorgen dat dit soort Legacy games gewoon op een normale manier te verkrijgen zijn op hedendaagse consoles, dan zul je al dit gezeik een stuk minder hebben.

0
test

@Mmo-veteran Nintendo moet niets.

0

@Mmo-veteran Je kan ook gewoon een N64 kopen en het daarop spelen.

0
test

Een codeur, is dat een deur die 2x opengaat? Of een luchtje dat je met z'n 2-en kan dragen? On topic: uiteindelijk is een decompilation van de originele ROM alleen leuk voor N64 developers. Zolang je originele game in bezit hebt, geen probleem voor persoonlijk gebruik. Je bent alleen 22 jaar te laat als je nog een shooter voor de N64 wilt uitbrengen. Dus alleen voor de hobby.

0
test

@erico Ik denk dat je de nieuwe code waarmee je de ROM genereert ook gebruikt kan worden bv. een PC versie te genereren. Dat zal niet makkelijk zijn, maar het is een goede eerste stap. Bij de omzetting van de N64 game The legend of Zelda - Ocarine of Time schrijven ze dat het zou kunnen maar dat ze dat absoluut niet gaan doen. Je hebt een punt dat het een 22 jaar oude game is, maar dat wil niet zeggen dat de eigenaren willen dat iemand anders een PC versie gaat uitbrengen natuurlijk. Misschien is een codeur wel code met een uniforme resource. Nee natuurlijk niet. Call of Duty Europa? Zeg het maar.

0

@Roolio Codeur is een stok oude naam voor een programmeur wat weer een oude naam is voor een developer. Ondertussen doet een developer veel meer dan een codeur van lang geleden. Die mocht namelijk alleen maar gaatjes prikken in ponskaarten..

0
test

@Roolio Haha, goed verzonnen die CoDE. Die oude engine zit zo vol met optimalisaties en assembler dat het helaas weinig porteerbaar is. Wil je een PD op de PC maken, pak Unity/Unreal met een FPS package uit de desbetreffende store.

0

Aanbevolen voor jou