Er is met de release van Mobile Forces Demo nogal wat verwarring ontstaan over wat nu precies de nieuwe Unreal engine is, en wat nu precies de oude, en hoe het zit met de benamingen Unreal 2 engine, Unreal Tournament 2 engine en Unreal Warfare engine. Iemand van Epic Games legde het in duidelijke taal uit aan Evil Avatar, en dat helpt veel misverstanden voorkomen. Het komt er op neer dat elk spel een andere unreal-engine gebruikt, omdat er heel veel mee mogelijk is en de technologie steeds veranderd. De engine wordt steeds getweaked en er zijn een hele boel stand-alone features. Mobile Forces heeft bijvoorbeeld de engine die iets na die van Unreal Tournament ligt, maar niet te vergelijken is met die van Unreal 2. Westka (The Y Project) gebruikt bijvoorbeeld de huidige versie van de Unreal-technologie, maar dit staat noch gelijk aan de Unreal2 noch aan de Unreal Tournament engine.

Duke Nukem Forever draait dus niet op de Unreal Tournament technologie, maar heeft tijdens de productie heel veel dingen die ontwikkeld zijn voor de latere Unreal engines in de code opgenomen in zoverre het toepasbaar was in de game. Daardoor zal deze game er bij de release niet gedateerd uit zien ook al werd de overstap al gemaakt vlak na de release van de eerste Unreal. Er zijn ook third party extensions voor bijvoorbeeld Lip-Sync praten en ladders beklimmen. Deze kan je zo aan de engine toevoegen en dan praat je eigenlijk over een lichtjes andere versie.

Natuurlijk kan je het hele artikel ook nog eens in de originele woorden lezen op EvilAvatar. Let vooral op de rare vergelijking die gemaakt wordt met een Chevrolet Corvette en de Unreal Engine.