"Een van de redenen dat Starcraft II wat vertraging heeft opgelopen rond de start van de ontwikkeling, is dat een behoorlijk deel van het ontwerpteam een jaar heeft meegewerkt aan [World of Warcraft], om die game af te ronden", aldus Pardo. Hoewel de ontwikkeling van Starcraft II in 2003 startte en de game twee jaar later al speelbaar was, duurde het nog tot 2007 voordat het officieel werd aangekondigd. De producer van Starcraft II, Chris Sigaty, werd samen met een aantal tekenaars eveneens op het WoW-project gezet.

Nieuwe technologie

Ondanks alle vertragingen is Starcraft II de eerste game van Blizzard die niet op een moment in de ontwikkeling is gestaakt en herstart. Pardo: "Desondanks heeft het een flinke tijd geduurd om te komen waar [de game] nu is." Iets wat kwam door een nieuwe engine en technologie, wat ook leidde tot de keuze om eerst het multiplayergedeelte van Starcraft II te maken.

Halverwege werd pas gestart met het maken van de singleplayermodus. "De singleplayer heeft een stuk meer [werk] gekost, omdat we een hele nieuwe richting hebben gekozen met de aanpak van deze [modus]."