Het kan raar lopen in de gamewereld, want een aantal jaren geleden waren Ritual Entertainment en Valve nog geduchte concurrenten van elkaar. Waarbij de eerste door een vroege launch van SiN het Half-Life probeerde feest te verstoren. Het spel was helaas erg buggy en moest ook op gameplay gebied in Half-Life de meerdere erkennen. We zijn een aantal jaren verder en nu werkt Ritual samen met Valve aan Counter-Strike: Condition Zero. Fansite CS-nation interviewde mede-oprichter en hoofdontwerper van Ritual, levelord, over de gameplay, omgeving en de maps van het spel.How long has it taken you and your team to create the average Condition Zero level?

Levelord: Always a tough question. Levels start on paper, both as gameplay and key-moment descriptions, as well as top-down and special event diagrams.

Then the level designer will cast the basic geometry and lighting. This is followed by the first pass at character, weapon, and placement of other basic essentials. Then the level is combed and combed with many passes as it approaches its finish. Finally comes all the playtesting and tweaking.

With multiple levels being designed during the game's development, it is hard to single out the time allotted to an individual map. A good average, though, for CS:CZ would be 12 hours a day, 6 days a week, for 8 weeks...about 600 hours per level.