Ascaron is in de financiële problemen geraakt door het uitstel van de consoleversies van Sacred 2. De ontwikkeling ervan heeft in totaal vier jaar geduurd en daardoor veel geld gekost. "Ondanks de inzet van onze medewerker kon deze achterstand niet meer worden ingelopen", meldt Ascaron op zijn website.

Ascaron was al in gesprek met meerdere partijen voor een overname, die nu samen met de curator zullen worden voortgezet. Men hoopt dat via een overname de onderneming en de vele arbeidsplaatsen behouden kunnen blijven.

Vervolgen

Inmiddels zijn Xbox 360- en PlayStation 3-versies van Sacred 2 voltooid en liggen ze ter goedkeuring bij Sony en Microsoft om ergens halverwege mei uitgebracht te worden. Daarnaast werkt Ascaron al aan Sacred 3 en een aanvulling voor Sacred 2 die deze zomer zou moeten verschijnen.

Sacred 2 was voor de PC behoorlijk succesvol. In Duitsland stond het spel in oktober 2008 vijf weken lang bovenaan de verkoopcharts. Ook internationaal deed het spel het aardig, met in totaal 400.000 verkochte exemplaren. Maar niet genoeg dus om de uitgelopen ontwikkeling van de consoleversies te bekostigen.