Nieuws
PlayStation 5

Ontwerp PlayStation 5 was eerst nog groter

Groot, groter, grootst

Geschreven door Erik Nusselder op
De PlayStation 5 was in een vroege fase nog groter dan hij uiteindelijk is geworden. Dat onthult ontwerper Yujin Morisawa in een interview met The Washington Post.

Veel gamers hebben al gereageerd op de grootte van de console, maar in eerste instantie had Morisawa hem nog groter getekend. "Ik wist eerst niet wat ik moest verwachten. Ik wist dat hij groter moest worden, omdat er veel kracht in zit", vertelt hij. "Toen ik begon met tekenen, was hij nog groter, ook al wist ik niet wat de technici ermee gingen doen. Het is best grappig, ze vertelden me dat hij te groot was. Dus ik heb hem iets kleiner moeten maken dan de eerste tekening."

Op sociale media worden er vaak grappen gemaakt over het uiterlijk van de PlayStation 5, waarbij hij vaak met andere objecten wordt vergeleken, zoals WiFi-routers. "Dat vind ik een goed iets", zegt de ontwerper. "Wanneer je iets ontwerpt, wil je dat het comfortabel aanvoelt. Soms lijkt het op een plant, een dier of een voorwerp. Ik denk dat dat comfortabeler is dan iets dat raar is, of iets dat je nog nooit hebt gezien. Daar zit een balans. Ik vind het wel grappig, ik ben niet beledigd. Ik vind het leuk, waar mensen mee spelen. Ik vind het niet iets slechts, het is goede energie."

Morisawa vertelt ook over de inspiratie achter zijn ontwerp. "Ik bedacht de term 'vijf dimensies'. Als je nadenkt over de ervaring die je ermee hebt, leef je in een soort parallelle wereld waar je rondspringt door tijd en ruimte. Dit is de PlayStation 5, dus vijf dimensies past daar goed bij."

Dit artikel delen:

Lees meer

Sony vertelt meer over toekomst van gratis games op PS Plus ROG Zephyrus Duo 15 -High-end gaming laptop met een unieke twist
12

Reacties op: Ontwerp PlayStation 5 was eerst nog groter

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • fonsrutte

    • 10 november 2020 16:03
    Zeker naast zo'n klein mannetje lijkt ie extr groot, ze hadden daar beter een grote man of vrouw voor kunnen gebruiken. Nu is het echt een beetje knullig.

    Ik vraag me af of de grootte van de PS5 ook te maken heeft met de issues die de PS4 had met de ventilatoren

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • hu9o

    • 10 november 2020 18:06
    @fonsrutte de Dutch giant bijvoorbeeld.


    Leuk dat je mee leest, pik 🤗

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    denver

    • 10 november 2020 16:21
    "Toen ik begon met tekenen, was hij nog groter, ook al wist ik niet wat de technici ermee gingen doen."

    Sorry hoor, maar dit klinkt toch echt ontzettend amateuristisch. Denk je dat ze bij Microsoft eerst een kast hebben ontworpen en 'm daarna pas aan de technici hebben gegeven? Geloof maar dat daar over elke kubieke centimeter is nagedacht. Bizar…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Rexus

    • 10 november 2020 17:13
    @denver Dit hoeft dus niet; architecten trekken vaak ook een paar lijnen waarna de civiele ingenieurs er een gebouw in proberen te krijgen.

    Je ziet bij de PS5 dat het ontwerp niet 100% functioneel is, zoals de witte kappen doorsteken aan de bovenkant bijvoorbeeld.

    Uiteindelijk moet er een platte PCB, een power brick, en een flink koelblok in passen, de uitvoeringsvorm heeft daarbij niet veel invloed op de prestaties.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    denver

    • 10 november 2020 19:36
    Als je echt denkt dat de vorm geen of nauwelijks invloed heeft op de koeling, de luchtstromen en dus de prestaties, zou ik eens googelen op thermodynamica. Praten we daarna verder.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Rexus

    • 10 november 2020 21:04
    @denver Hi Denver, ik wil ook best m'n warmteleer boeken erbij pakken hoor als dat helpt? Ze zijn vaak wat duidelijker dan een rondje googelen ook helpt het natuurlijk als je daadwerkelijk lessen erin hebt gevolgd met een professor die uitleg geeft.

    Hoe zie jij dan voor je dat zij een console ontwikellen? dat ze eerst intern alles ontwerpen en daarna toevallig deze behuizing er omheen hebben kunnen plaatsen?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    denver

    • 11 november 2020 13:52
    "Hoe zie jij dan voor je dat zij een console ontwikellen? dat ze eerst intern alles ontwerpen en daarna toevallig deze behuizing er omheen hebben kunnen plaatsen?"

    Ja, natuurlijk! Ik weet niet eens of dit een serieuze vraag is.

    “The design process at Xbox has always been deeply rooted in the collaboration between the engineering and design teams. To deliver the most efficient and compact form factors, the teams spent months prototyping and simulating different architectures,” said Kujawski.

    Bron: https://news.xbox.com/en-us/2020/09/23/designing-the-next-generation-of-consoles-xbox-series-x-and-xbox-series-s/

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    HunterSeeker

    • 10 november 2020 17:22
    Morisawa vertelt ook over de inspiratie achter zijn ontwerp. "Ik bedacht de term 'vijf dimensies'. Als je nadenkt over de ervaring die je ermee hebt, leef je in een soort parallelle wereld waar je rondspringt door tijd en ruimte. Dit is de PlayStation 5, dus vijf dimensies past daar goed bij."

    Dit is toch toepasselijk op letterlijk elke console? Vind het maar een vreemd interview.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Robert-Frans

    • 10 november 2020 18:01
    @HunterSeeker Waarschijnlijk was het eerste ontwerp zo groot, dat het meerdere dimensies omspande…?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    LordLuc

    • 11 november 2020 00:03
    @Robert-Frans Nee. Het was groter van binnen dan van buiten. De 5e dimensie is bizarrrr.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Robert-Frans

    • 11 november 2020 12:13
    @LordLuc Waar inderdaad. Zij die de PS5 pre-ordered hebben, hoeven zich dan ook geen zorgen te maken over een tijdige levering. Ze zullen hem sowieso op 19 november precies binnenkrijgen, ook al kan het zijn dat dat pas drie dagen later gebeurt…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • chrisfluit

    • 10 november 2020 18:24
    Hebben ze ook rekening gehouden dat hij nog ergens in moet passen? ;)