Buiten de cirkel, om even in de woorden van Universiteit van Utrecht-onderzoekster Copier te blijven praten, van de gamesindustrie wordt door veel mensen het spelen van online games als 'slecht' voor de jeugd gezien. Een nieuw, etnografisch onderzoek geeft echter aan dat het spelen in online werelden nog helemaal zo slecht nog niet is voor de jongeren.
Onderzoekers Simon Bradford en Nic Crowe van de Brunel University's School of Sport and Education volgend drie jaar lang jongeren tussen de 13 en 16 jaar oud in de populaire game Runescape. Volgende onderzoekers geven dit soort online werelden jongeren juist een platform om te 'experimenteren' met verschillende identiteiten, alsmede kennis te maken met verschillende culturen, sekse verschilllen en vaardigheden.
Ook kunnen de werelden als vervanging dienen voor in het echt gemiste ervaringen, zoals een vakantie. De onderzoekers maakten mee dat jongeren op een bepaalde plek in de game afspraken om als nog hun vakantiegevoel op te wekken. Tevens zochten ze samen bars en clubs op om zich online op feesten te wanen.
Reacties op: Onderzoek vindt virtuele werelden goed voor jongeren
DarkBasic
dus denk er aan kinderen vergeet niet af en toe eens naar buiten te komen en de gezonde natuur lucht op ne snuiven van auto gasen en DSM gasen.
mp40fan
Tsja dit herken ik wel, het moet alleen niet een vervanger voor vakantie worden natuurlijk…
Stephan020
Nolisch
Dennispls
Lijkt mij eerder een goede zaak om mensen eerst naar school te sturen alvorens games te gaan spelen..
ConstantW
Ja ik vraag me toch af hoevere vervanging goed is.
Op een gegeven moment krijg je toch een reality shock lijkt me…achja, ik kan weinig met zo'n onderzoek. Als er nog een dergelijk onderzoek, hebben we vergeleikings matriaal en maakt oordelen een stukje makkelijker
anonymous
JaapGoose
maikelsteneker
quartech
Fierce Deity
Vergelijkbaar dus met die Soccer Managing websites.
Nhid
Nhid
Nhid
Nhid
Nhid
mp40fan
profje