Hoewel het in de economie maar slechter en slechter gaat, blijft de gamesindustrie in de Verenigde Staten positief. Er is zelfs sprake van een flinke groei ten opzicht van 2001. Volgens NPD Funworld is er in de periode van januari tot oktober dit jaar, 25% meer omzet gemaakt dan in dezelfde periode vorig jaar. Deze toename zal vooral aan de release van de nieuwe next-generation consoles te danken zijn. Video games are not necessarily just for the young. According to NPDFunworld's consumer panel, for the past 12 months ending October 2002, more than 33 percent of all video game software purchases were for gamers 18 years and older. Mature rated video games like Grand Theft Auto 3, Halo and Resident Evil are indicators that consoles have captured the hearts of the older gamer. According to NPDFunworld, the share of mature rated video games has more than doubled from 6 percent to 13 percent of all software sold in the U.S. for the past 12 months ending October 2002 versus the prior 12 months.De verwachtingen voor de cijfers van het hele cijfer liggen nog hoger, wat vooral komt door de reusachtige verkoop van Grand Theft Auto: Vice City. Om de overige trendsetters te bekijken kan je terecht op de volgende webpage.