Nieuws
Atomic Heart

Oekraïne wil dat consolebedrijven Atomic Heart verbannen in het land

Minister gaat brief sturen naar Sony, Microsoft en Valve

Geschreven door Michel Musters op
Het ministerie van digitale transformatie in Oekraïne wil graag dat Sony, Microsoft en Valve de verkoop van Atomic Heart stilleggen in het land.

Dat meldt vervangende minister Alex Bornyakov (via dev.ua). Hij geeft aan dat hij een brief gaat sturen naar bovengenoemde bedrijven met de vraag of zij de verkoop op de Microsoft Store, PlayStation Store en Steam stopzetten in het land. De game, die sinds gisteren is uitgekomen, is al niet fysiek te koop in Oekraïne, maar nog wel digitaal. 

Als reden wordt gemeld dat Mundfish, de deels Russische ontwikkelaar van de game, geen publieke statements naar buiten heeft gebracht waarin de Russische invasie van Oekraïne wordt beoordeeld. Mundfish zou alleen hebben geclaimd een "voorstander van vrede" te zijn.

De minister dringt andere landen ook aan de game te boycotten. Hij waarschuwt dat spelersdata in potentie naar derde partijen in Rusland kan worden gestuurd en dat de opbrengsten van de gameverkoop gebruikt kunnen worden om de oorlog in Oekraïne voort te zetten. Daarbij zou Mundfish volgens Bornyakov gefinancierd worden door "Russische bedrijven en banken die onder sancties vallen en van systematisch belang zijn voor de Russische overheid".

Dit artikel delen:

Lees meer

Fractal-update No Man's Sky nu uit, voegt PS VR2-ondersteuning toe Nintendo zendt op 9 maart een Direct uit rondom de Mario-film
73

Reacties op: Oekraïne wil dat consolebedrijven Atomic Heart verbannen in het land

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    The_Stifmeister

    • 22 februari 2023 15:54
    Wow…nu al een artikel hierover? /s

    Maar wel 25 nieuwsberichten plaatsen zonder ook maar 1 kanttekening. Ik vind daar iets van, maar dat mag inmiddels duidelijk zijn.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    MichelMusters

    • 22 februari 2023 16:04
    @The_Stifmeister Edit: ik denk dat ik je opmerking eerder verkeerd begreep. Je hebt er problemen mee dat we ander nieuws rondom Atomic Heart, zoals trailers etc., hebben gebracht en te weinig over de connectie met Rusland? Fair enough, al doen we altijd ons best om een zo gebalanceerd mogelijke nieuwsvoorziening te leveren. Vanuit mij als nieuwsschrijver was het in ieder geval nooit een bewuste keuze. Het feit dat de Oekraiense minister een dergelijk statement maakt geeft mij in ieder geval een goede aanleiding om een duidelijk nieuwtje hierover te schrijven. Net zoals met alle nieuwtjes die ik schrijf, oordeel ik niet. Ik claim ook niet te weten hoe de connectie tussen Mundfish en Rusland precies in elkaar steekt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    The_Stifmeister

    • 22 februari 2023 16:12
    @MichelMusters
    Het probleem is dat jullie hier nu pas aandacht aan besteden terwijl dit nieuws al weken (maanden?) bekend is. Ik vind het serieus schandalig dat jullie reclame blijven maken (in de vorm van nieuwsberichten) voor een game waarvan bewezen is dat de studio wordt gefinancierd door pro-Russische geldschieters. Een studio die weigert de oorlog in Oekraine te veroordelen.

    Ik hoef jou toch niet te vertellen wat er in Oekraine gebeurd? Je verschuilen achter 'ja maar wij brengen alleen game nieuws' is toch wel zo verschrikkelijk laf. Je mag hier best een stukje maatschappelijke verantwoordelijkheid in pakken.

    Ik snap dat je gamenieuws wil plaatsen, maar om dat zonder enige kanttekening te doen vind ik laf. Neem dan een voorbeeld aan Gamespot die bij al het nieuws rond Hogwarts Legacy een disclaimer plaatsen vanwege JK Rowling haar gedachtegoed.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    MichelMusters

    • 22 februari 2023 16:14
    @The_Stifmeister Zie mijn edit, die ik maakte voordat ik je tweede reactie zag.

    Ik heb naar aanleiding van je tweede reactie rondgesnuffeld en heb bijvoorbeeld een recent artikel van Eurogamer gevonden (zoek op de titel 'Questions remain over Atomic Heart developer's Russian origins' via google). Wat ik met vlug scannen daaruit weet af te leiden is dat er nog veel onduidelijk is over vooral hoe Mundfish gefiancierd is.

    Hoe dan ook een zeer lastige kwestie. Hoewel ik als freelancer zeker niet in mijn eentje bepaal wat er wel en niet geplaatst wordt op Gamer, vind ik het wel belangrijk om de context van gamereleases te weten, toch zeker bij dergelijke belangrijke maatschappelijke kwesties. Bedankt dus voor mij daar van verwittigen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    DarkraverX

    • 22 februari 2023 16:26
    @The_Stifmeister

    Gedachtegoed van JK Rowlings staat los van alles er verder om heen, wordt zo moe van dat linkse gezeik dat er maar 1 mening is en dat de andere niet geaccepteerd mag worden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    The_Stifmeister

    • 22 februari 2023 16:30
    @DarkraverX
    Dat kan je vinden (en voor een gedeelte ben ik het ook met je eens) maar ik vind gezien de ontzettende commotie daaromtrent dat er niks mis is met een disclaimer plaatsen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    DarkraverX

    • 22 februari 2023 16:34
    @The_Stifmeister Dat snap ik, echter zelf heb ik er helemaal niets mee, wordt ondertussen enorm moe van al dat links woke gebeuren die er de laatste maanden overal los gaat (niet bedoelt tegen jou persoonlijk), gewoon het hele gebeuren wat er tegenwoordig speelt.

    Zelfde dat nu ook Sjakie en de chocoladefabriek het moet ondervinden, trieste wereld waar we in leven.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • MikkelR1

    • 22 februari 2023 16:49
    @The_Stifmeister dat gaat toch ontzettend in tegen onze democratische rechtstaat maatschappij? Gaan we die gasten al veroordelen en het liefst dus de game laten floppen gebaseerd op niet geverifieerde informatie?

    Wat nou als dit gewoon hardwerkende mensen zijn die evengoed tegen Putin zijn maar dat niet durven uitspreken?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    The_Stifmeister

    • 22 februari 2023 16:50
    @MikkelR1
    Wie heeft het over niet geverifieerde informatie? Er is onderzoek gedaan en daaruit is gebleken dat Mundfish pro-Russische geldschieters heeft. Gewoon geverifieerd dus.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • MikkelR1

    • 22 februari 2023 17:31
    @The_Stifmeister en dat maakt Mundfish per definitie ook slecht? Het is een geldschieter, thats it.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    The_Stifmeister

    • 22 februari 2023 18:10
    @MikkelR1
    Dat en het feit dat ze de oorlog niet veroordelen maakt ze in mijn ogen inderdaad slecht. Hoef jij het niet mee eens te zijn natuurlijk. Ik speel de game in ieder geval niet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 22 februari 2023 18:26
    @The_Stifmeister en wanneer hebben ze dat geld gehad, want game is al iets van 7 jaar in ontwikking. Is het nu in het jaar dat Rusland Oekraine binnen viel gekregen of is het in begin tijd. Vind dit namelijk wel belangrijk detail die ik jou niet hoor noemen. En vergeet niet wij leven in een land waar je je mond kan open doen dat is Rusland niet. Er zijn tal van voorbeelden van mensen die naar strafkampen of vermoord zijn omdat ze anti poetin zijn. Deze mensen zitten misschien nu met hun studio in Cyprus maar hebben nog gewoon familie in Rusland en misschien durfen ze het gewoon niet. Ik snap je punt en je hebt gelijk maar denk wel dat een micro en Sony steam en epic hebben gekeken naar deze studio en hun banden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • mhnl1979

    • 22 februari 2023 18:49
    @The_Stifmeister bij een recensie kan ik me nog voorstellen dat je dat noemt icm wat in het spel voorbij komt, maar als je dat zelfs bij walk throughs gaat plaatsen ben je echt vooral bezig om voor de buhne te deugen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • CaptainRainbow

    • 22 februari 2023 17:24
    @The_Stifmeister ik neem aan dat je exact dezelfde houding had tov Amerikaanse studios de afgelopen 35 jaar? Of zijn levens in het midden-oosten dat niet waard?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 22 februari 2023 18:31
    @CaptainRainbow niet alleen midden oosten ook 2 landen Azie Vietnam en Korea.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    The_Stifmeister

    • 22 februari 2023 19:00
    @CaptainRainbow
    Nee want toen was ik er nog niet zo mee bezig. Mocht de VS nu op een soortgelijke manier een land binnenvallen dan geldt daar wat mij betreft uiteraard hetzelfde voor. Of als een game openlijk wordt gesteund door de NRA, dan ben ik er ook klaar mee.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • CapDiamond

    • 22 februari 2023 19:25
    @The_Stifmeister jij staat zeker vooraan op de Dam dan?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    The_Stifmeister

    • 22 februari 2023 19:29
    @CapDiamond
    Nee, wat zijn dit nou voor non-argumenten? Als je zoiets simpels kan doen als dit, dan is dat toch prima? Waarom moet je op deze manier een discussie voeren?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • CapDiamond

    • 22 februari 2023 20:56
    @The_Stifmeister waarom moet jij z'n herres maken man? Was je ook z'n strijder toen de VS in Irak en Afghanistan zaten?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    The_Stifmeister

    • 22 februari 2023 21:55
    @CapDiamond
    Goede argumenten man, echt. Super relevant ook.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.