Nieuws
Noorwegen

Consumentenbond in Noorwegen dient klacht in tegen EA, Nintendo, Sony en Valve

Voor het herroepingsrecht

Geschreven door Arran Winmai op
Noorwegen dient een klacht in tegen EA, Nintendo, Sony en Valve met betrekking tot het herroepingsrecht van games.

Deze klacht werd gemaakt door de 'Norwegian Consumer Council' (NCC), een onafhankelijke organisatie die zich bezighoudt met de belangen van consumenten.

NCC doet al sinds december 2017 onderzoek naar de rechten van kopers met betrekking tot het herroepingsrecht. Volgens deze wet heeft een koper veertien dagen bedenktijd nadat een product is aangeschaft. Dit onderzoek werd gestart omdat "de digitale videogame-markt soms wordt gekarakteriseerd door problemen voor de consumenten met producten die niet af zijn en misleidende informatie".

Dit herroepingsrecht kunnen gebruikers wel opgeven, maar hier moeten ze expliciet mee akkoord gaan. Na verschillende bedrijven onderzocht te hebben kwam NCC echter tot de conclusie dat Valve, EA en Sony niet voldoen aan de eisen, wat inhoudt dat het niet duidelijk genoeg is voor gebruikers dat ze dit recht opgeven. In een verklaring liet de director of digital services bij NCC, Lützow-Holm Myrstad, weten dat contracten van deze vier bedrijven "een gebrek aan helderheid hebben" voor mensen die bij hen games kopen.

In het rapport staat dat Steam het herroepingsrecht helemaal niet genoemd in de overeenkomst met consumenten. Origin en de PlayStation Store doen dit overigens wel, maar voldoen niet aan de formele eisen.

Nintendo is om een andere reden in overtreding volgens de NCC. Consumenten kunnen namelijk pre-orders in de eShop niet ongedaan maken voordat een game uit is. Volgens NCC kunnen kopers een aankoop herroepen voor ze het product hebben, zelfs als ze akkoord zijn gegaan met het opgeven van het recht daarop. Nintendo, daarentegen, merkt op dat ze niet in overtreding zijn zodra het spel 'gepreload' wordt en de gebruiker in het bezit is van het (nog onbruikbare) product. Het Noorse blad Pressfire deed een test om te kijken of Nintendo een pre-order wilde annuleren en rapporteerde dat dit geweigerd werd.

Wat de gevolgen van deze klachten zijn, is nog onbekend.

Dit artikel delen:

Lees meer

Wat is de beste Zelda-game ooit gemaakt? Voorspel: Bedavonturen met de God of War
9

Reacties op: Consumentenbond in Noorwegen dient klacht in tegen EA, Nintendo, Sony en Valve

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • fonsrutte

    • 30 april 2018 11:39
    Je leert wel nieuwe woorden hier op gamer.nl, ik kan alleen nergens de betekenis van "oenmisleidende " terugvinden

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • darkmanwls

    • 30 april 2018 11:41
    @fonsrutte zwaar weekend geweest denk ik :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Jumpman

    • 30 april 2018 11:47
    Ik heb het pre-orderen van een digitale game zelf nooit gedaan. Zie er zelf ook geen reden voor aangezien ze niet uitverkocht kunnen raken in tegenstelling tot een fisiek exemplaar. Aan een kant snap ik wel dat je zo’n pre-order moet kunnen annuleren

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Lionrawrr

    • 30 april 2018 12:20
    @Jumpman Geen disk die kapot gaat en niet steeds wisselen van schijfjes is voor mij de reden dat ik alleen maar digitaal koop zowel op xbox one als op de switch. Enige minpuntje is idd het niet kunnen doorverkopen…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Jumpman

    • 1 mei 2018 07:10
    @Lionrawrr ik snap waarom digitaal voorkeur kan hebben maar het vooruit kopen van een digitale versie heb ik nooit gesnapt. En wat @darkmanwls zegt heb ik zelf nooit ervaren, maar dat komt wellicht omdat ik te weinig digitaal koop.

    Grootste nadeel van een digitale preorder is voor mij dat je de game al voortijdig helemaal dient te betalen, niet wetend of de game een maand voor release nog wordt uitgesteld. Om die reden snap ik digitale pre-orders niet zo goed. Aanbetalingen bij fisieke exemplaren net zo min overigens, al is dat soms wel nodig/verplicht zoals bij de Snes mini destijds.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • darkmanwls

    • 30 april 2018 22:36
    @Jumpman Dat is niet helemaal waar wat je daar zegt. Ook als je een game digitaal koop zit er echter de schermen een key aan vast, en ik heb wel eens meegemaakt dat ik op steam 2 dagen heb moeten wachten op een game omdat ze door die keys heen waren. Maar de kans is inderdaad wel ontzettend veel kleiner ja.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Fambank

    • 30 april 2018 18:57
    Een onafhankelijke noorse organisatie Noorwegen noemen, is net zoiets als de Consumentenbond Nederland noemen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • whaha

    • 30 april 2018 19:13
    @Fambank Helemaal mee eens. Best misleidend.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • TheSpecialist

    • 4 mei 2018 02:16
    Dat er uberhaupt een dergelijke regel bestaat om je herroepingsrecht op te geven om aan je product te komen en daarmee zij aangeven bij enig onrecht of ontevredenheid van hun diensten of producten je dan met gebakken peren zit, is voor mij althans nog onbegrijpelijk. Duidelijk is dat deze regel een niets betekende schijnbescherming voor de consumenten bied, totaal geen waarde heeft en de voordelen voor de bedrijven zwaarder weegt dan voor de consumenten. Elk spel (vooral digitaal) zou binnen 3 werkdagen retour mogen worden bij ontrevenheid. Een spel behoort aan 2 weken aan content te hebben en in goede finished staat afgeleverd dient te worden zonder patches noch zonder dlc dat regelrecht uit het spel is weggelaten. Verder moet je een product door kunnen verkopen of uitlenen. Dan hebben we ook nog de microtransacties en gokpatrijken waarmee ze schuldig aan maken en ook nogeens misleidende leugens verspreiden voor hun repetitief inhoudloos product. Waar zou de kleine man zijn als elk product en diensten op deze manier aan de man verkocht ging worden. Ik ben niet rijk en wil ook niet opgelicht/getild worden. Tevens ben ik een felle tegenstander van digitale producten en heb ze graag in fysieke staat.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.