De totale opbrengst van de gameindustrie in de Verenigde Staten is het afgelopen jaar geklommen van $13,5 miljard naar $18,8 miljard, maar dat geldt niet voor de verkoop van PC-games. Brachten games voor de PC vorig jaar nog $970 miljoen in het laatje, dit jaar is er slechts $911 miljoen omgezet. Consolegames doen het stukken beter. Met een totale omzet van $6.6 miljard vormen die ruim 35% van de totale Amerikaanse gamesindustrie. In aantallen ziet het er evenmin rooskleurig uit. Van de verkochte games is nog geen 14% voor de PC, tegenover 57% voor de console. Dit blijkt uit cijfers van de NPD Group.

Wat het vooruitzicht voor de PC-games nog somberder stelt, is de top tien van meest verkochte PC-games in 2007. De eerste twee plaatsen worden bezet door World of Warcraft en dienst aanvulling, The Burning Crusade. Daarnaast staan er ook nog eens vier The Sims 2-gerelateerde producten in de top 10. Zonder deze twee verkoopsuccessen zouden de cijfers er waarschijnlijk nog minder rooskleurig uit zien. De enige twee nieuwe titels die het in 2007 goed deden, waren Call of Duty 4 en Command & Conquer 3, die respectievelijk plaats 3 en 5 in de top tien best verkochte games van 2007 bezetten.

Wel moet nadrukkelijk gezegd worden dat het hier gaat om de Amerikaanse markt. In sommige Europese landen, met name in Duitsland, is PC-gaming nog booming business. Ook gaat het hier alleen om de verkoop in de winkels, en niet via digitale kanalen. Maar wanneer de verkopen in de grootste economie van de wereld zo drastische terug nemen, voorspelt dat niet veel goeds voor de toekomst. Hoewel we verwachten dat Starcraft II dit jaar de verkopen weer iets op zal stuwen.